Tekort aan microchips dwingt ook General Motors tot verlaging productie

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Autofabrikanten, zoals General Motors, kampen met een tekort aan microchips. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant General Motors heeft de productie in drie fabrieken verlaagd vanwege het tekort aan microchips. Medio maart evalueert het bedrijf de situatie. Dat maakt General Motors bekend. Het bedrijf houdt er rekening mee dat de winst miljarden dollars lager uitkomt. 

De autofabrikant geeft niet aan wat de invloed van de productieverlaging op de volumes van de diverse  modellen is. Wel krijgen suv’s en Corvettes voorrang bij het verdelen van de microchips die het bedrijf nog tot zijn beschikking heeft. Ook Ford, Renault, Stellantis, Honda, Nissan en Volksweagen Groep schorten de autoproductie deels op vanwege het tekort tekort aan chips.

Tekorten

Topman Kurt Sievers van de Nederlandse chipfabrikant NXP Semiconductors gaf in de Duitse krant Handelsblatt onlangs aan dat autofabrikanten de microchips te laat besteld hebben. Het kost drie maanden tijd om een bestelde chip te maken en te leveren. Daarnaast heeft de fabrikant moeite met het bijbenen van de vraag naar microchips doordat de totale autoproductie versneld werd opgevoerd na de eerste lockdown.

Chipleveranciers verschoven hun aandacht naar onder andere de elektronicamarkt, toen diverse autofabrikanten als gevolg van de coronapandemie de fabrieksdeuren sloten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Tekort aan microchips dwingt ook General Motors tot verlaging productie | Automotive Online

Tekort aan microchips dwingt ook General Motors tot verlaging productie

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Autofabrikanten, zoals General Motors, kampen met een tekort aan microchips. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant General Motors heeft de productie in drie fabrieken verlaagd vanwege het tekort aan microchips. Medio maart evalueert het bedrijf de situatie. Dat maakt General Motors bekend. Het bedrijf houdt er rekening mee dat de winst miljarden dollars lager uitkomt. 

De autofabrikant geeft niet aan wat de invloed van de productieverlaging op de volumes van de diverse  modellen is. Wel krijgen suv’s en Corvettes voorrang bij het verdelen van de microchips die het bedrijf nog tot zijn beschikking heeft. Ook Ford, Renault, Stellantis, Honda, Nissan en Volksweagen Groep schorten de autoproductie deels op vanwege het tekort tekort aan chips.

Tekorten

Topman Kurt Sievers van de Nederlandse chipfabrikant NXP Semiconductors gaf in de Duitse krant Handelsblatt onlangs aan dat autofabrikanten de microchips te laat besteld hebben. Het kost drie maanden tijd om een bestelde chip te maken en te leveren. Daarnaast heeft de fabrikant moeite met het bijbenen van de vraag naar microchips doordat de totale autoproductie versneld werd opgevoerd na de eerste lockdown.

Chipleveranciers verschoven hun aandacht naar onder andere de elektronicamarkt, toen diverse autofabrikanten als gevolg van de coronapandemie de fabrieksdeuren sloten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.