Crashtest-organisatie: Afrikaanse Nissan veel onveiliger dan Europese

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De crash tussen de Europese en Afrikaanse Nissan. (Foto: GlobalNCAP)

Uit één crashtest van testorganisatie GlobalNCAP blijkt dat de nieuwe Nissan NP300 die in Afrika wordt verkocht veel onveiliger is dan een drie jaar oude Navaro NP300 die in Europa wordt verkocht. Dat meldt de in 2011 opgerichte NGO. Een van de doelen van GlobalNCAP is samenwerking tussen de verschillende testinstanties, zoals EuroNCAP, te vergroten. 

GlobalNCAP, dat onder meer voor de Verenigde Naties werkt, liet de auto’s met elkaar botsen. “De dummy in de Afrikaanse auto komt daar dodelijk gewond uit, terwijl de dummy in de Europese auto waarschijnlijk gewoon weg had kunnen lopen van het ongeluk”, meldt de organisatie. Er zijn geen andere vergelijkbare uitvoeringen getest. 

Op basis van het testresultaat concludeert ceo David Ward dat de fabrikant met twee maten meet. “Dit is onacceptabel van Nissan. Vinden ze het leven van een Afrikaan soms minder waard dan die van een Europeaan? Indien dit niet zo is, waarom is het verschil in kwaliteit dan zo groot.”

Ongerust

De organisatie vraagt Afrikaanse overheden om strengere regelgeving met betrekking tot veiligheid op te stellen. “We maken ons al tijden ongerust over de vermeende minder grote veiligheid van voertuigen die in Afrika worden verkocht en deze test bevestigt die gedachte.” GlobalNCAP meldt dat de Europese Nissan was uitgerust met allerlei anti-crashsystemen en de Afrikaanse niet. 

Nissan is om een reactie gevraagd.

Bron: GlobalNCAP.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Crashtest-organisatie: Afrikaanse Nissan veel onveiliger dan Europese | Automotive Online

Crashtest-organisatie: Afrikaanse Nissan veel onveiliger dan Europese

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De crash tussen de Europese en Afrikaanse Nissan. (Foto: GlobalNCAP)

Uit één crashtest van testorganisatie GlobalNCAP blijkt dat de nieuwe Nissan NP300 die in Afrika wordt verkocht veel onveiliger is dan een drie jaar oude Navaro NP300 die in Europa wordt verkocht. Dat meldt de in 2011 opgerichte NGO. Een van de doelen van GlobalNCAP is samenwerking tussen de verschillende testinstanties, zoals EuroNCAP, te vergroten. 

GlobalNCAP, dat onder meer voor de Verenigde Naties werkt, liet de auto’s met elkaar botsen. “De dummy in de Afrikaanse auto komt daar dodelijk gewond uit, terwijl de dummy in de Europese auto waarschijnlijk gewoon weg had kunnen lopen van het ongeluk”, meldt de organisatie. Er zijn geen andere vergelijkbare uitvoeringen getest. 

Op basis van het testresultaat concludeert ceo David Ward dat de fabrikant met twee maten meet. “Dit is onacceptabel van Nissan. Vinden ze het leven van een Afrikaan soms minder waard dan die van een Europeaan? Indien dit niet zo is, waarom is het verschil in kwaliteit dan zo groot.”

Ongerust

De organisatie vraagt Afrikaanse overheden om strengere regelgeving met betrekking tot veiligheid op te stellen. “We maken ons al tijden ongerust over de vermeende minder grote veiligheid van voertuigen die in Afrika worden verkocht en deze test bevestigt die gedachte.” GlobalNCAP meldt dat de Europese Nissan was uitgerust met allerlei anti-crashsystemen en de Afrikaanse niet. 

Nissan is om een reactie gevraagd.

Bron: GlobalNCAP.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.