‘Mercedes-ceo Ola Källenius: EU-maatregelen tegen China werken averechts’

China • De wereldmarkt in auto’s en onderdelen is teveel verweven om nu nieuwe heffingen in te voeren, vindt hij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock).

Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, vindt dat mogelijke importheffingen van de Europese Unie op auto’s uit China de gezonde concurrentie en de wereldwijde toeleveringsketens voor de auto-industrie flink zouden verstoren. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Källenius zegt tegen Bloomberg onder meer: “Open markten zorgen voor groei en creëren rijkdom. Houd de markt gewoon open en laat de verschillende partijen deze strijd onderling uitvechten. Het zou een complete illusie zijn om te denken dat we de autowereld kunnen verdelen in afzonderlijke regio’s die niets met elkaar te maken hebben”, aldus Källenius.

Reactie op onderzoek

De ceo van Mercedes reageert daarmee op de bekendmaking van een onderzoek van de Europese Commissie naar Chinese subsidies op elektrische auto’s. Ofwel: worden Chinese auto’s op de Europese markt kunstmatig goedkoop gehouden, om de Europese industrie te benadelen? Het onderzoek, dat ongeveer negen maanden in beslag neemt, kan uiteindelijk leiden tot importheffingen op Chinese voertuigen.

Als de EU-importheffingen invoert op Chinese producten, zal dat waarschijnlijk omgekeerd ook gebeuren. Dat wordt een probleem voor onder meer Mercedes. China is voor de Duitse autofabrikant de grootste afzetmarkt en via Smart verkoopt het ook Chinese auto’s in Europa. De nieuwe Smart wordt in China gebouwd en het merk is nu 50% eigendom van Geely, en 50% van Mercedes.

De Kwestie | Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Mercedes-ceo Ola Källenius: EU-maatregelen tegen China werken averechts’ | Automotive Online

‘Mercedes-ceo Ola Källenius: EU-maatregelen tegen China werken averechts’

China • De wereldmarkt in auto’s en onderdelen is teveel verweven om nu nieuwe heffingen in te voeren, vindt hij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock).

Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, vindt dat mogelijke importheffingen van de Europese Unie op auto’s uit China de gezonde concurrentie en de wereldwijde toeleveringsketens voor de auto-industrie flink zouden verstoren. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Källenius zegt tegen Bloomberg onder meer: “Open markten zorgen voor groei en creëren rijkdom. Houd de markt gewoon open en laat de verschillende partijen deze strijd onderling uitvechten. Het zou een complete illusie zijn om te denken dat we de autowereld kunnen verdelen in afzonderlijke regio’s die niets met elkaar te maken hebben”, aldus Källenius.

Reactie op onderzoek

De ceo van Mercedes reageert daarmee op de bekendmaking van een onderzoek van de Europese Commissie naar Chinese subsidies op elektrische auto’s. Ofwel: worden Chinese auto’s op de Europese markt kunstmatig goedkoop gehouden, om de Europese industrie te benadelen? Het onderzoek, dat ongeveer negen maanden in beslag neemt, kan uiteindelijk leiden tot importheffingen op Chinese voertuigen.

Als de EU-importheffingen invoert op Chinese producten, zal dat waarschijnlijk omgekeerd ook gebeuren. Dat wordt een probleem voor onder meer Mercedes. China is voor de Duitse autofabrikant de grootste afzetmarkt en via Smart verkoopt het ook Chinese auto’s in Europa. De nieuwe Smart wordt in China gebouwd en het merk is nu 50% eigendom van Geely, en 50% van Mercedes.

De Kwestie | Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.