Duitsland spreekt zich uit tegen importheffingen Chinese EV’s

China • BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz beschouwen China als belangrijkste interne markt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BMW)

Duitsland kan eronder gaan lijden als de Europese Unie extra importheffingen oplegt voor elektrische auto’s die in China zijn gemaakt. Zo’n protectionistische maatregel brengt het risico van vergelding met zich mee, waarschuwt de Duitse verkeersminister Volker Wissing in een interview met Bloomberg Television. Dat meldt ANP.

“De Duitse economie is afhankelijk van open markten. We moeten een gelijk speelveld garanderen, maar niet werken met subsidies of belastingen”, stelt Wissing.

Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, kondigde de Europese Commissie vorige maand aan om te onderzoeken of China haar elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Het onderzoek duurt naar verwachting ongeveer een jaar. Daarbij zijn ook BMW en andere westerse autofabrikanten betrokken die in China auto’s maken en naar Europa verschepen. Dit onderzoek kan ertoe leiden dat Brussel extra invoerrechten gaat opleggen.

Open markt

Zo’n maatregel kan schadelijk zijn voor bedrijven als BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz, die China allemaal als belangrijkste interne markt beschouwen. Zo is de Mercedes S-Klasse de best verkopende luxeauto van het land. Ola Källenius, topman van Mercedes-Benz, verzette zich onlangs tegen beschermende maatregelen. Open markten zijn volgens hem de sleutel tot gezonde concurrentie.

Frankrijk dringt al langer aan op een onderzoek. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire sprak bij een bezoek aan Berlijn van een “goed besluit” van Brussel. Hij stelt dat de Europese Unie haar belangen moet verdedigen.

Ook waarschuwde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder al dat de EU in moet grijpen tegen China. Hij gelooft dat het voor Europese fabrikanten zwaar is om te concurreren tegen Chinese fabrikanten omdat zij veel meer staatssteun ontvangen en niet te maken hebben met strenge milieueisen. Volgens Tavares kunnen Chinese autofabrikanten daardoor tot veertig procent goedkoper produceren.

Lees hier een uitgebreide analyse over de maatregelen die Europa kan nemen tegen China. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Duitsland spreekt zich uit tegen importheffingen Chinese EV’s | Automotive Online

Duitsland spreekt zich uit tegen importheffingen Chinese EV’s

China • BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz beschouwen China als belangrijkste interne markt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BMW).

Duitsland kan eronder gaan lijden als de Europese Unie extra importheffingen oplegt voor elektrische auto’s die in China zijn gemaakt. Zo’n protectionistische maatregel brengt het risico van vergelding met zich mee, waarschuwt de Duitse verkeersminister Volker Wissing in een interview met Bloomberg Television. Dat meldt ANP.

“De Duitse economie is afhankelijk van open markten. We moeten een gelijk speelveld garanderen, maar niet werken met subsidies of belastingen”, stelt Wissing.

Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, kondigde de Europese Commissie vorige maand aan om te onderzoeken of China haar elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Het onderzoek duurt naar verwachting ongeveer een jaar. Daarbij zijn ook BMW en andere westerse autofabrikanten betrokken die in China auto’s maken en naar Europa verschepen. Dit onderzoek kan ertoe leiden dat Brussel extra invoerrechten gaat opleggen.

Open markt

Zo’n maatregel kan schadelijk zijn voor bedrijven als BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz, die China allemaal als belangrijkste interne markt beschouwen. Zo is de Mercedes S-Klasse de best verkopende luxeauto van het land. Ola Källenius, topman van Mercedes-Benz, verzette zich onlangs tegen beschermende maatregelen. Open markten zijn volgens hem de sleutel tot gezonde concurrentie.

Frankrijk dringt al langer aan op een onderzoek. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire sprak bij een bezoek aan Berlijn van een “goed besluit” van Brussel. Hij stelt dat de Europese Unie haar belangen moet verdedigen.

Ook waarschuwde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder al dat de EU in moet grijpen tegen China. Hij gelooft dat het voor Europese fabrikanten zwaar is om te concurreren tegen Chinese fabrikanten omdat zij veel meer staatssteun ontvangen en niet te maken hebben met strenge milieueisen. Volgens Tavares kunnen Chinese autofabrikanten daardoor tot veertig procent goedkoper produceren.

Lees hier een uitgebreide analyse over de maatregelen die Europa kan nemen tegen China. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.