Onderzoek: Minderheid auto-industrie al klaar voor EV-transitie

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Ontwikkelingskosten gaan voor een steeds groter deel naar EV-onderzoek. (Foto: Shutterstock)

Uit onderzoek van Castrol en BP Pulse blijkt dat 97 procent van de ondervraagde leidinggevenden in de auto-industrie er vertrouwen in heeft dat de uitfaseringsdatum voor voertuigen met verbrandingsmotoren gehaald zal worden.

66 procent van de leidinggevenden in de auto-industrie stelt dan ook dat de overgang naar elektrische voertuigen voor hun organisatie de belangrijkste strategische prioriteit is. Slechts 40 procent heeft het gevoel dat hun bedrijf op dit moment al klaar is voor de transitie van voertuigen met een verbrandingsmotor naar elektrisch aangedreven voertuigen.

Volgens de leidinggevenden zijn de door de overheid opgelegde uitfaseringsdoelen voor voertuigen met verbrandingsmotor de belangrijkste factor die de transitie versnelt. Vorige week stemde het Europees Parlement voor een verbod op de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035.

R&D kosten

De focus op EV is ook te zien in de allocatie van het R&D-budget. Uit de studie bleek dat in 2015 gemiddeld slechts 11 procent van de ontwikkelingsuitgaven werd besteed aan volledig elektrische voertuigen. Dat is inmiddels opgelopen naar 21 procent. Leidinggevenden in de auto-industrie verwachten dat dit in 2025 zal zijn opgelopen naar 31 procent.

Als hybride voertuigen in de beschouwing worden meegenomen, voorspellen de ondervraagde leidinggevenden dat in 2025 meer dan 70 procent van hun R&D-bestedingen gericht zal zijn op elektrische en hybride voertuigen.

Het onderzoek, Switching on the Revolution, werd gedaan onder 10 duizend consumenten en 100 leidinggevenden op directieniveau in de auto-industrie. Autofabrikanten die alleen EV’s bouwen, zijn uitgezonderd. Het onderzoek werd uitgevoerd in november en december 2021 in ANZ (Australië en Nieuw-Zeeland), China, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Scandinavië, Turkije, Nederland en de VS. Onderwerp was “de mate van gereedheid voor de transitie van voertuigen met een verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen”. 

Infrastructuur probleem voor consument

Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft van de consumenten (53%) bij hun volgende aankoop een EV overweegt. Van de consumenten die de overstap al hebben gemaakt, zou 99 procent bij een volgende auto opnieuw voor een elektrische kiezen. Consumenten uiten vooral hun zorgen over de laadinfrastructuur. 74 procent van de niet-elektrische rijders in de studie is van mening dat ultrasnel laden en laadinfrastructuur nog niet gangbaar genoeg zijn. Een zorg die overigens gedeeld wordt door onder andere Acea, de brancheorganisatie van Europese autofabrikanten.

Zorgen over het bereik blijkt de op een na grootste zorg te zijn, waarbij 71 procent ervan overtuigd is dat de elektrische voertuigen minder geschikt zijn voor langere reizen omdat ze een kleinere actieradius hebben dan benzine- of dieselvoertuigen. Bovendien wordt 69 procent van de consumenten afgeschrikt door de hogere aanschafkosten van een EV.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Onderzoek: Minderheid auto-industrie al klaar voor EV-transitie | Automotive Online

Onderzoek: Minderheid auto-industrie al klaar voor EV-transitie

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Ontwikkelingskosten gaan voor een steeds groter deel naar EV-onderzoek. (Foto: Shutterstock)

Uit onderzoek van Castrol en BP Pulse blijkt dat 97 procent van de ondervraagde leidinggevenden in de auto-industrie er vertrouwen in heeft dat de uitfaseringsdatum voor voertuigen met verbrandingsmotoren gehaald zal worden.

66 procent van de leidinggevenden in de auto-industrie stelt dan ook dat de overgang naar elektrische voertuigen voor hun organisatie de belangrijkste strategische prioriteit is. Slechts 40 procent heeft het gevoel dat hun bedrijf op dit moment al klaar is voor de transitie van voertuigen met een verbrandingsmotor naar elektrisch aangedreven voertuigen.

Volgens de leidinggevenden zijn de door de overheid opgelegde uitfaseringsdoelen voor voertuigen met verbrandingsmotor de belangrijkste factor die de transitie versnelt. Vorige week stemde het Europees Parlement voor een verbod op de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035.

R&D kosten

De focus op EV is ook te zien in de allocatie van het R&D-budget. Uit de studie bleek dat in 2015 gemiddeld slechts 11 procent van de ontwikkelingsuitgaven werd besteed aan volledig elektrische voertuigen. Dat is inmiddels opgelopen naar 21 procent. Leidinggevenden in de auto-industrie verwachten dat dit in 2025 zal zijn opgelopen naar 31 procent.

Als hybride voertuigen in de beschouwing worden meegenomen, voorspellen de ondervraagde leidinggevenden dat in 2025 meer dan 70 procent van hun R&D-bestedingen gericht zal zijn op elektrische en hybride voertuigen.

Het onderzoek, Switching on the Revolution, werd gedaan onder 10 duizend consumenten en 100 leidinggevenden op directieniveau in de auto-industrie. Autofabrikanten die alleen EV’s bouwen, zijn uitgezonderd. Het onderzoek werd uitgevoerd in november en december 2021 in ANZ (Australië en Nieuw-Zeeland), China, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Scandinavië, Turkije, Nederland en de VS. Onderwerp was “de mate van gereedheid voor de transitie van voertuigen met een verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen”. 

Infrastructuur probleem voor consument

Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft van de consumenten (53%) bij hun volgende aankoop een EV overweegt. Van de consumenten die de overstap al hebben gemaakt, zou 99 procent bij een volgende auto opnieuw voor een elektrische kiezen. Consumenten uiten vooral hun zorgen over de laadinfrastructuur. 74 procent van de niet-elektrische rijders in de studie is van mening dat ultrasnel laden en laadinfrastructuur nog niet gangbaar genoeg zijn. Een zorg die overigens gedeeld wordt door onder andere Acea, de brancheorganisatie van Europese autofabrikanten.

Zorgen over het bereik blijkt de op een na grootste zorg te zijn, waarbij 71 procent ervan overtuigd is dat de elektrische voertuigen minder geschikt zijn voor langere reizen omdat ze een kleinere actieradius hebben dan benzine- of dieselvoertuigen. Bovendien wordt 69 procent van de consumenten afgeschrikt door de hogere aanschafkosten van een EV.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.