‘Renault hervat productie in Rusland’

Oorlog Oekraïne • De Franse automaker heeft grote belangen in het land.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Door de alliantie met Lada-maker Avtovaz heeft Renault grote belangen in Rusland. (Foto: Renault)

Renault hervatte maandag de productie in zijn fabriek in Moskou, zo laat een woordvoerder van het bedrijf weten aan Reuters. De Franse autofabrikant staakte eind februari de activiteiten in de fabriek en zei destijds dat dit te wijten was aan een “gedwongen wijziging van bestaande logistieke routes”.

Renault heeft niet gezegd op welke sterkte de fabriek draait en zegt liever geen voorspellingen te doen, mede omdat de leveringen van componenten onstabiel is.

Grote belangen

Renault bleek eerder terughoudend te zijn om Rusland te verlaten vanwege kosten. Rusland is de op een na grootste markt voor het automerk, waar het bedrijf jaarlijks ongeveer 5 miljard genereert, aldus Bloomberg. Daarnaast is Renault mede-eigenaar van Avtovaz, de producent van Lada, met 68 procent van de aandelen. De resterende aandelen zijn in handen van het Russische staatsbedrijf Rostec. De marktwaarde van Renault zou met een kwart zijn verminderd door de oorlog in Oekraïne.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Renault hervat productie in Rusland’ | Automotive Online

‘Renault hervat productie in Rusland’

Oorlog Oekraïne • De Franse automaker heeft grote belangen in het land.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Door de alliantie met Lada-maker Avtovaz heeft Renault grote belangen in Rusland. (Foto: Renault)

Renault hervatte maandag de productie in zijn fabriek in Moskou, zo laat een woordvoerder van het bedrijf weten aan Reuters. De Franse autofabrikant staakte eind februari de activiteiten in de fabriek en zei destijds dat dit te wijten was aan een “gedwongen wijziging van bestaande logistieke routes”.

Renault heeft niet gezegd op welke sterkte de fabriek draait en zegt liever geen voorspellingen te doen, mede omdat de leveringen van componenten onstabiel is.

Grote belangen

Renault bleek eerder terughoudend te zijn om Rusland te verlaten vanwege kosten. Rusland is de op een na grootste markt voor het automerk, waar het bedrijf jaarlijks ongeveer 5 miljard genereert, aldus Bloomberg. Daarnaast is Renault mede-eigenaar van Avtovaz, de producent van Lada, met 68 procent van de aandelen. De resterende aandelen zijn in handen van het Russische staatsbedrijf Rostec. De marktwaarde van Renault zou met een kwart zijn verminderd door de oorlog in Oekraïne.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.