‘Experts pleiten voor betere blussystemen op autoschepen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De Beluga Ace is een soortgelijke car carrier als de Felicity Ace. (Foto: Mol Shipping Company)

Experts pleiten voor meer veiligheid en betere blussystemen aan boord van grote transportschepen. Aanleiding is de brand, die vorige week uitbrak op de Felicity Ace, het vrachtschip dat 4 duizend auto’s van de VW Groep vervoerde. Zo meldt Automotive News Europe. 

Volgens experts zouden schepen met zulke waardevolle goederen moeten worden uitgerust met blussystemen die automatisch reageren. De Felicity Ace heeft zo’n 4 duizend auto’s aan boord van de VW Group, waaronder Porsche, Audi en Bentley. De schade voor de VW Group kan volgens schattingen oplopen tot bijna 137 miljoen euro. Het concern zou voor meer dan 200 miljoen euro aan auto’s hebben verloren, exclusief de kosten voor de berging en andere bijkomende kostenposten. Bergingsbedrijf Smit Salvage, een dochteronderneming van Boskalis, was ook betrokken bij het blussen van het autoschip.

Het schip was op weg naar de haven in Davisville, Rhode Island, vanuit het Duitse Emden tot er vorig week brand uitbrak. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Aan boord van het schip zouden ook elektrische auto’s zijn. Brand in een batterij van een EV is lastig te bestrijden en leidde al vaker tot discussies over de veiligheid van elektrische auto’s in afgesloten plekken zoals parkeergarages.

Volgens Pon-woordvoerder Jacques Geijssen zijn er geen auto’s van Pon betrokken bij deze scheepsbrand. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Experts pleiten voor betere blussystemen op autoschepen’ | Automotive Online

‘Experts pleiten voor betere blussystemen op autoschepen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De Beluga Ace is een soortgelijke car carrier als de Felicity Ace. (Foto: Mol Shipping Company)

Experts pleiten voor meer veiligheid en betere blussystemen aan boord van grote transportschepen. Aanleiding is de brand, die vorige week uitbrak op de Felicity Ace, het vrachtschip dat 4 duizend auto’s van de VW Groep vervoerde. Zo meldt Automotive News Europe. 

Volgens experts zouden schepen met zulke waardevolle goederen moeten worden uitgerust met blussystemen die automatisch reageren. De Felicity Ace heeft zo’n 4 duizend auto’s aan boord van de VW Group, waaronder Porsche, Audi en Bentley. De schade voor de VW Group kan volgens schattingen oplopen tot bijna 137 miljoen euro. Het concern zou voor meer dan 200 miljoen euro aan auto’s hebben verloren, exclusief de kosten voor de berging en andere bijkomende kostenposten. Bergingsbedrijf Smit Salvage, een dochteronderneming van Boskalis, was ook betrokken bij het blussen van het autoschip.

Het schip was op weg naar de haven in Davisville, Rhode Island, vanuit het Duitse Emden tot er vorig week brand uitbrak. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Aan boord van het schip zouden ook elektrische auto’s zijn. Brand in een batterij van een EV is lastig te bestrijden en leidde al vaker tot discussies over de veiligheid van elektrische auto’s in afgesloten plekken zoals parkeergarages.

Volgens Pon-woordvoerder Jacques Geijssen zijn er geen auto’s van Pon betrokken bij deze scheepsbrand. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.