Bijna 500 EV’s op car carrier Fremantle Highway

Brand • Volgens Deens onderzoek is er voorlopig geen afdoende methode om een dergelijke brand op een autodek te blussen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Fremantle Highway. (Foto: Kustwacht)

Er zijn 498 elektrische auto’s aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Eerder was er sprake van dat er 25 elektrische auto’s aan boord waren. In totaal vervoert het schip 3.783 nieuwe auto’s, die op weg waren naar Egypte, schrijft Nieuwblad Transport.

Inmiddels is bekend dat er onder meer honderden BMW’s, Mini’s en Mercedessen aan boord zijn.

Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario’s met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. Dat zegt een woordvoerder. “Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste zijn het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen”, aldus de woordvoerder tegen het ANP.

Op dit moment lijkt de rookontwikkeling minder te zijn. Ook de brand zelf lijkt minder te worden. Rijkswaterstaat houdt de situatie nog altijd nauwgezet in de gaten. “Aan de hand van deze gegevens zijn de bergers bezig met een plan. In eerste instantie moet er een sterkere sleepverbinding tot stand komen en moeten we bekijken hoe we aan boord kunnen komen.”

Het is ook nog niet bekend waar het schip naartoe verplaatst wordt, maar dat zal een “veiligere locatie dan nu” zijn, zegt Rijkswaterstaat. Het schip drijft nu 17 kilometer noord van Terschelling, meldde de Kustwacht vrijdagochtend.

Deens onderzoek

Vorig jaar maart zonk bij de Azoren de Felicity Ace. Dit schip vervoerde ruim 4.000 auto’s, waaronder een groot aantal elektrische Volkswagen en Audi’s. Het Deense Instituut voor Brand- en Veiligheidstechnologie publiceerde begin dit jaar wel een rapport over brandbestrijding van elektrische auto’s op veerboten. De onderzoekers zeggen dat het risico op brand niet groter is, maar als er brand uitbreekt is er voorlopig geen afdoende methode om een dergelijke brand op een autodek te blussen. Koelen is de enige methode. Daarbij gaat de brand niet uit, maar kan deze zich in het gunstigste geval niet uitbreiden, schrijft vakblad Schuttevaer.

Uit testen bleek dat normale voorzieningen zoals de sprinkerinstallaties of watermistsystemen niet zijn opgewassen tegen batterij-branden. De auto afdekken met een vuurdeken helpt slechts korte tijd om de brand te smoren. Een ander probleem is dat er veel giftige stoffen vrijkomen waardoor het het bluswater dat vrijkomt behoorlijk is vervuild.

Ventileren

De Denen geven enkele adviezen. Terwijl bij de bestrijding van ‘gewone’ branden geadviseerd wordt de ruimte potdicht te houden om geen  zuurstof toe te laten, geldt bij EV-branden het tegenovergestelde. Veel ventileren is het advies, om de gevaarlijke stoffen af te voeren.

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) noemt het vervoer van EV’s ‘een hoofdpijndossier’. Dat zegt de organisatie tegen Schuttevaer. Het is volgens de redersvereniging belangrijk om de huidige uitgebreide regelgeving voor onder meer brandbestrijding en veiligheid aan boord goed tegen het licht te houden binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De KVNR roept op tot specifieke regels met betrekking tot het aantal elektrische auto’s dat aan boord mag worden vervoerd. Daarnaast is het van belang te onderzoeken hoe adequaat kan worden gereageerd in geval van batterij-branden.

De IMO is al bezig met de ontwikkeling van strengere voorschriften voor het transport van elektrische auto’s op zee, maar het is nog niet bekend wanneer deze regels worden geïmplementeerd. “Maak haast met die regelgeving om dit soort ongelukken te voorkomen.”

Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bijna 500 EV’s op car carrier Fremantle Highway | Automotive Online

Bijna 500 EV’s op car carrier Fremantle Highway

Brand • Volgens Deens onderzoek is er voorlopig geen afdoende methode om een dergelijke brand op een autodek te blussen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Fremantle Highway. (Foto: Kustwacht)

Er zijn 498 elektrische auto’s aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Eerder was er sprake van dat er 25 elektrische auto’s aan boord waren. In totaal vervoert het schip 3.783 nieuwe auto’s, die op weg waren naar Egypte, schrijft Nieuwblad Transport.

Inmiddels is bekend dat er onder meer honderden BMW’s, Mini’s en Mercedessen aan boord zijn.

Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario’s met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. Dat zegt een woordvoerder. “Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste zijn het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen”, aldus de woordvoerder tegen het ANP.

Op dit moment lijkt de rookontwikkeling minder te zijn. Ook de brand zelf lijkt minder te worden. Rijkswaterstaat houdt de situatie nog altijd nauwgezet in de gaten. “Aan de hand van deze gegevens zijn de bergers bezig met een plan. In eerste instantie moet er een sterkere sleepverbinding tot stand komen en moeten we bekijken hoe we aan boord kunnen komen.”

Het is ook nog niet bekend waar het schip naartoe verplaatst wordt, maar dat zal een “veiligere locatie dan nu” zijn, zegt Rijkswaterstaat. Het schip drijft nu 17 kilometer noord van Terschelling, meldde de Kustwacht vrijdagochtend.

Deens onderzoek

Vorig jaar maart zonk bij de Azoren de Felicity Ace. Dit schip vervoerde ruim 4.000 auto’s, waaronder een groot aantal elektrische Volkswagen en Audi’s. Het Deense Instituut voor Brand- en Veiligheidstechnologie publiceerde begin dit jaar wel een rapport over brandbestrijding van elektrische auto’s op veerboten. De onderzoekers zeggen dat het risico op brand niet groter is, maar als er brand uitbreekt is er voorlopig geen afdoende methode om een dergelijke brand op een autodek te blussen. Koelen is de enige methode. Daarbij gaat de brand niet uit, maar kan deze zich in het gunstigste geval niet uitbreiden, schrijft vakblad Schuttevaer.

Uit testen bleek dat normale voorzieningen zoals de sprinkerinstallaties of watermistsystemen niet zijn opgewassen tegen batterij-branden. De auto afdekken met een vuurdeken helpt slechts korte tijd om de brand te smoren. Een ander probleem is dat er veel giftige stoffen vrijkomen waardoor het het bluswater dat vrijkomt behoorlijk is vervuild.

Ventileren

De Denen geven enkele adviezen. Terwijl bij de bestrijding van ‘gewone’ branden geadviseerd wordt de ruimte potdicht te houden om geen  zuurstof toe te laten, geldt bij EV-branden het tegenovergestelde. Veel ventileren is het advies, om de gevaarlijke stoffen af te voeren.

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) noemt het vervoer van EV’s ‘een hoofdpijndossier’. Dat zegt de organisatie tegen Schuttevaer. Het is volgens de redersvereniging belangrijk om de huidige uitgebreide regelgeving voor onder meer brandbestrijding en veiligheid aan boord goed tegen het licht te houden binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De KVNR roept op tot specifieke regels met betrekking tot het aantal elektrische auto’s dat aan boord mag worden vervoerd. Daarnaast is het van belang te onderzoeken hoe adequaat kan worden gereageerd in geval van batterij-branden.

De IMO is al bezig met de ontwikkeling van strengere voorschriften voor het transport van elektrische auto’s op zee, maar het is nog niet bekend wanneer deze regels worden geïmplementeerd. “Maak haast met die regelgeving om dit soort ongelukken te voorkomen.”

Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.