Brancheorganisaties bezorgd om vertraging Euro 7-voorstel Europese Commissie
Het opschorten van het finale voorstel voor de Euro 7-norm, die in 2025 moet worden ingevoerd, geeft de autobranche te weinig tijd om op de nieuwe eisen te anticiperen. Dat melden diverse internationale media, waaronder Automotive News Europe, op basis van gesprekken met brancheorganisaties. Aanvankelijk zou het voorstel in mei al worden gepresenteerd aan onder andere de auto-industrie, maar de deadline is nu opgeschort naar juli.
De nieuwe eisen zijn naar verwachting zeer streng en de autobranche heeft tijd nodig om erop te kunnen anticiperen. Er wordt gevreesd dat de norm zo streng wordt dat feitelijk alleen nog elektrische auto’s zullen worden toegelaten. De branche vreest dat er, door het uitstel van de presentatie van de norm, te weinig tijd is om er aan te kunnen voldoen.
Een moeilijkheidsfactor in het voorstel is dat Euro 7 de eerste norm is die zowel geldt voor personenauto’s, bestelwagens als trucks, meldt een woordvoerder aan ANE. Daarom zou het zo lang duren voordat het finale voorstel op tafel ligt.
Bezorgd
Diverse belangengroepen uitten hun ongerustheid over het uitstel, van milieugroepen zoals Transport&Environment tot en met autolobby Acea. Die laatste zei in januari al dat 1 september 2025 als introductiedatum niet haalbaar is als de EC de presentatie van de norm blijft opschorten. Gisteren stuurde ook branchevereniging AECC, waarin onder andere producenten van emissie-reducerende producten als katalysatoren verenigd zijn, een brief waarin het zijn zorgen uit over het uitstel.
Diverse autofabrikanten spelen al wel in op het uitfaseren van de verbrandingsmotor. Sommigen mikken hierbij op 2025, de meeste op 2035, het jaar waarin volgens het Fit for 55-plan naar verwachting alleen nog nieuwe emissieloze auto’s kunnen worden verkocht.