Stellantis, Daimler en Volkswagen: Minder productie, meer winst
Fabrikanten Stellantis, Daimler en Volkswagen hebben in het derde kwartaal hun productie fors zien teruglopen als gevolg van het tekort aan microchips. Tegelijkertijd melden de fabrikanten dat ze over heel 2021 een winststijging verwachten.
Stellantis produceerde in het derde kwartaal bijna 600 duizend minder auto’s dan gepland. Naar verwachting komt het productietekort dit jaar uit op 1,4 miljoen voertuigen. Desondanks houdt het bedrijf vast aan een brutowinstmarge van 10 procent, fors meer dan PSA en FCA afzonderlijk in 2020 realiseerden. Stellantis maakte geen winst- of verliescijfers bekend.
Volkswagen
Bij Volkswagen Groep lag het aantal afleveringen in het derde kwartaal een kwart lager en kwam uit op bijna twee miljoen voertuigen. De backorderportefeuille zal eind dit jaar rond het half miljoen liggen. Het bedrijf meldt dat het verwacht dat het chiptekort zeker tot 2022 zal voortduren. In het derde kwartaal daalde de winst met 12 procent tot 2,8 miljard euro. Over heel 2021 zal de winst naar verwachting stijgen, stelt VW. Automotive-columnist Arjen de Jong roept de fabrikanten op om de variabele dealermarge niet in de eigen zakken te stoppen, maar alsnog aan de dealer uit te keren.
Margerijk
Daimler meldde dat de verkoop in Q3 met 30 procent daalde tot 471 duizend voertuigen. Tegelijkertijd steeg de winst met 18 procent naar 2,2 miljard euro. Daimler stelt dat focus op de productie van margerijke auto’s en hogere prijzen zorgt voor de winststijging. Het concern verwacht in 2022 verbetering als het gaat om de levering van chips, maar stelt dat het lastig is om precieze uitspraken te doen.