Stellantis, Daimler en Volkswagen: Minder productie, meer winst

Chiptekort • Hogere verkoopmarges en een ‘betere’ verkoopmix zorgen voor winstgroei. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autofabrikanten Stellantis, Daimler en Volkswagen Groep verwachten over 2021 winstgroei ondanks een lagere productie door het chiptekort. (Foto: Shutterstock)

Fabrikanten Stellantis, Daimler en Volkswagen hebben in het derde kwartaal hun productie fors zien teruglopen als gevolg van het tekort aan microchips. Tegelijkertijd melden de fabrikanten dat ze over heel 2021 een winststijging verwachten. 

Stellantis produceerde in het derde kwartaal bijna 600 duizend minder auto’s dan gepland. Naar verwachting komt het productietekort dit jaar uit op 1,4 miljoen voertuigen. Desondanks houdt het bedrijf vast aan een brutowinstmarge van 10 procent, fors meer dan PSA en FCA afzonderlijk in 2020 realiseerden. Stellantis maakte geen winst- of verliescijfers bekend. 

Volkswagen

Bij Volkswagen Groep lag het aantal afleveringen in het derde kwartaal een kwart lager en kwam uit op bijna twee miljoen voertuigen. De backorderportefeuille zal eind dit jaar rond het half miljoen liggen. Het bedrijf meldt dat het verwacht dat het chiptekort zeker tot 2022 zal voortduren. In het derde kwartaal daalde de winst met 12 procent tot 2,8 miljard euro. Over heel 2021 zal de winst naar verwachting stijgen, stelt VW. Automotive-columnist Arjen de Jong roept de fabrikanten op om de variabele dealermarge niet in de eigen zakken te stoppen, maar alsnog aan de dealer uit te keren.

Margerijk

Daimler meldde dat de verkoop in Q3 met 30 procent daalde tot 471 duizend voertuigen. Tegelijkertijd steeg de winst met 18 procent naar 2,2 miljard euro. Daimler stelt dat focus op de productie van margerijke auto’s en hogere prijzen zorgt voor de winststijging. Het concern verwacht in 2022 verbetering als het gaat om de levering van chips, maar stelt dat het lastig is om precieze uitspraken te doen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.