VDA: Euro 7-emissienorm betekent einde van brandstofauto

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De invoering van een Euro 7-emissienorm in 2025 staat volgens de Duitse branchevereniging VDA gelijk aan een verbod op brandstofauto’s. Dat zegt Hildegard Müller, hoofd van de VDA, tegen het Duitse persbureau DPA.

Müller reageert hiermee op een Europese studie, op basis waarvan de Europese Commissie volgens Bild am Sonntag met veel strengere normen zal komen dan de huidige Euro 6-emissienorm. “De Commissie verlangt dat elke auto in de toekomst in elke rijsituatie vrijwel emissievrij blijft”, stelt Müller in Automobilwoche. “In plaats van een verbod moet er echter juist geïnvesteerd worden in biobrandstoffen en brandstofcellen”, aldus Müller. Volgens VDA is niet de verbrandingsmotor zelf het probleem, maar de brandstof. De EU heeft de emissienorm voor CO2 onlangs aangescherpt, waarbij de Unie een CO2-reductie van 50 procent voor ogen heeft in 2030.

Hans Altmaijer, de Duitse minister van economie, staat op het punt om de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s en plug-in hybrides uit te breiden tot 2025. Zo hoopt hij de aankoop van EV’s en PHEV’s te bevorderen. Eerder gaf de VDA al aan dat het de aanschafsubsidies toejuicht, maar het betreurt dat zuinige brandstofmotoren hiervoor niet in aanmerking komen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

VDA: Euro 7-emissienorm betekent einde van brandstofauto | Automotive Online

VDA: Euro 7-emissienorm betekent einde van brandstofauto

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De invoering van een Euro 7-emissienorm in 2025 staat volgens de Duitse branchevereniging VDA gelijk aan een verbod op brandstofauto’s. Dat zegt Hildegard Müller, hoofd van de VDA, tegen het Duitse persbureau DPA.

Müller reageert hiermee op een Europese studie, op basis waarvan de Europese Commissie volgens Bild am Sonntag met veel strengere normen zal komen dan de huidige Euro 6-emissienorm. “De Commissie verlangt dat elke auto in de toekomst in elke rijsituatie vrijwel emissievrij blijft”, stelt Müller in Automobilwoche. “In plaats van een verbod moet er echter juist geïnvesteerd worden in biobrandstoffen en brandstofcellen”, aldus Müller. Volgens VDA is niet de verbrandingsmotor zelf het probleem, maar de brandstof. De EU heeft de emissienorm voor CO2 onlangs aangescherpt, waarbij de Unie een CO2-reductie van 50 procent voor ogen heeft in 2030.

Hans Altmaijer, de Duitse minister van economie, staat op het punt om de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s en plug-in hybrides uit te breiden tot 2025. Zo hoopt hij de aankoop van EV’s en PHEV’s te bevorderen. Eerder gaf de VDA al aan dat het de aanschafsubsidies toejuicht, maar het betreurt dat zuinige brandstofmotoren hiervoor niet in aanmerking komen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.