‘Franse vakbonden boos op keuze Renault om Dacia EV in China te bouwen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Dacia Spring Electric. (Foto: Dacia)

Franse vakbonden zijn boos op Renault omdat de fabrikant ervoor kiest de Dacia Spring EV in China te bouwen en niet in Frankrijk. Dat meldt Automotive News Europe. Renault bouwt de auto in de fabriek van Dongfeng, waarmee het een partnerschap heeft in China.

Volgens de vakbonden is het besluit om de elektrische Dacia in China te bouwen om meerdere redenen verkeerd. Zo stellen de vakbonden dat de Franse overheid Renault te hulp is geschoten juist om banen in Frankrijk te kunnen behouden. Ook stellen dat vakbonden dat er veel extra CO2 wordt uitgestoten bij het verschepen van de auto’s die bestemd zijn voor de Europese markt.

Renault maakte eerder dit jaar bekend zwaar te gaan reorganiseren. Het bedrijf maakte in het eerste halfjaar zeven miljard euro verlies. 

Ook andere fabrikanten bouwen elektrische auto’s in China, zoals BMW (de iX3) en Volvo. Het Franse bedrijf meldde vorig jaar zelf al de concurrentie vanuit China te vrezen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Franse vakbonden boos op keuze Renault om Dacia EV in China te bouwen’ | Automotive Online

‘Franse vakbonden boos op keuze Renault om Dacia EV in China te bouwen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Dacia Spring Electric. (Foto: Dacia)

Franse vakbonden zijn boos op Renault omdat de fabrikant ervoor kiest de Dacia Spring EV in China te bouwen en niet in Frankrijk. Dat meldt Automotive News Europe. Renault bouwt de auto in de fabriek van Dongfeng, waarmee het een partnerschap heeft in China.

Volgens de vakbonden is het besluit om de elektrische Dacia in China te bouwen om meerdere redenen verkeerd. Zo stellen de vakbonden dat de Franse overheid Renault te hulp is geschoten juist om banen in Frankrijk te kunnen behouden. Ook stellen dat vakbonden dat er veel extra CO2 wordt uitgestoten bij het verschepen van de auto’s die bestemd zijn voor de Europese markt.

Renault maakte eerder dit jaar bekend zwaar te gaan reorganiseren. Het bedrijf maakte in het eerste halfjaar zeven miljard euro verlies. 

Ook andere fabrikanten bouwen elektrische auto’s in China, zoals BMW (de iX3) en Volvo. Het Franse bedrijf meldde vorig jaar zelf al de concurrentie vanuit China te vrezen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.