Renault-topman De Meo: Minder focus op marktaandeel, meer op winst
Fabrikant Groupe Renault kondigt een nieuwe bedrijfsstructuur aan waarin de merken centraal komen te staan. Dat meldt het bedrijf vandaag in een persbericht. Er komen vier business units, voor de drie merken Renault, Dacia en Alpine en voor New Mobility.
Volgens de recent aangetreden topman Luca de Meo is de nieuwe structuur hard nodig om het bedrijf weer winstgevend te krijgen. In het tweede kwartaal boekte het bedrijf een recordverlies van 7 miljard euro.
“We moeten onze strategie veranderen. Daarbij moeten we ons niet langer richten op het zoeken naar volume maar juist op zoek gaan naar waarde en winstgevendheid”, zegt De Meo. Eerder al lekte uit dat De Meo vindt dat Renault te veel kleine auto’s verkoopt. “Door de organisatie in te richten ronde de vier merken is het mogelijk om op een eenvoudigere manier te opereren met focus op de markten en klanten. Dit is essentieel voor het herstel van de groep.”
Zodra het plan is uitgewerkt wordt het voorgelegd aan vakbonden en ondernemingsraad.