‘Op PSA-platform kan Opel emissiedoelstelling halen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
PSA wil Opel snel van de GM-platforms afhalen om de CO2-doelstellingen te halen (Foto: Opel)

Om de gemiddelde emissie van het modellengamma van Opel in lijn te brengen met dat van PSA-merken Citroën en Peugeot, moeten de Opels versneld op het PSA-platform worden gezet. Dat concludeert Automotive News Europe op basis van een onderzoek van analistenbureau ISI Evercore. De analisten schatten in dat de doelstelling voor Opel rond de 94 gram per kilometer moet liggen, want betekent dat Opel de emissies in het modellengamma met gemiddeld meer dan 30 gram per kilometer, ofwel 25 procent, moet verminderen. Als dat niet lukt, kan de fabrikant boetes tot 2,65 miljard euro verwachten wegens een overschrijding van de Europese CO-emissienorm. Volgens ISI kost het voor Opel 1.260 euro per voertuig om de emissiedoelstellingen te halen, tegenover 740 euro voor Citroën en 667 euro voor Peugeot.

Het CO2-gemiddelde van Opel/Vauxhall lag eind 2018 op 126 gram per kilometer, meldt ANE. Bij Peugeot en Citroën lag dit op 108 gram per kilometer. Michael Lohscheller presenteerde bij zijn aanstelling in 2017 het Pace-plan, dat als doel heeft om de Europese CO2-emissiedoelstellingen in 2020 en 2021 te halen. Onderdeel van het plan is om het gamma te ontdoen van voertuigen die op het GM-platform zijn gebaseerd en elektrische en plug-in hybride versies van de meest populaire modellen te ontwikkelen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Op PSA-platform kan Opel emissiedoelstelling halen’ | Automotive Online

‘Op PSA-platform kan Opel emissiedoelstelling halen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
PSA wil Opel snel van de GM-platforms afhalen om de CO2-doelstellingen te halen (Foto: Opel)

Om de gemiddelde emissie van het modellengamma van Opel in lijn te brengen met dat van PSA-merken Citroën en Peugeot, moeten de Opels versneld op het PSA-platform worden gezet. Dat concludeert Automotive News Europe op basis van een onderzoek van analistenbureau ISI Evercore. De analisten schatten in dat de doelstelling voor Opel rond de 94 gram per kilometer moet liggen, want betekent dat Opel de emissies in het modellengamma met gemiddeld meer dan 30 gram per kilometer, ofwel 25 procent, moet verminderen. Als dat niet lukt, kan de fabrikant boetes tot 2,65 miljard euro verwachten wegens een overschrijding van de Europese CO-emissienorm. Volgens ISI kost het voor Opel 1.260 euro per voertuig om de emissiedoelstellingen te halen, tegenover 740 euro voor Citroën en 667 euro voor Peugeot.

Het CO2-gemiddelde van Opel/Vauxhall lag eind 2018 op 126 gram per kilometer, meldt ANE. Bij Peugeot en Citroën lag dit op 108 gram per kilometer. Michael Lohscheller presenteerde bij zijn aanstelling in 2017 het Pace-plan, dat als doel heeft om de Europese CO2-emissiedoelstellingen in 2020 en 2021 te halen. Onderdeel van het plan is om het gamma te ontdoen van voertuigen die op het GM-platform zijn gebaseerd en elektrische en plug-in hybride versies van de meest populaire modellen te ontwikkelen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.