Wallonië investeert 50 miljoen in Chinees autoproject

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
In plaats van de oorspronkelijk geplande luxe sedan, moet de compacte Chloe in België van de band gaan rollen ( Foto: Thunder Power)

De Chinese autofabrikant Thunder Power wil zijn elektrische stadsauto Chloe gaan produceren in België. Vanaf 2020 moeten er 30 duizend stuks per jaar van de band rollen met de mogelijkheid om de productie te verhogen tot 80 duizend. Aan het investeringsproject hangt een prijskaartje van 175 miljoen euro. Sogepa, de financiële arm van het Waals gewest, investeert 50 miljoen euro. Dat maakten Thunder Power en Sogepa afgelopen vrijdag bekend tijdens een persconferentie. Voor Thunder Power Electric, opgericht in 2011, is het de eerste assemblagelijn die wordt gevestigd buiten China.

Caterpillar

Het voor het grote publiek onbekende Chinese automerk belooft honderden en op termijn zelfs 4.000 banen in Charleroi. Volgens Belgische media is het project met de nodige scepsis onthaald: zo zou de Waalse overheid een voorschot moeten storten op een bankrekening op de Maagdeneilanden. Thunder Power gaat in Gosselies, bij Charleroi, in een voormalige fabriek van Caterpillar een onderzoekscentrum en een productielijn vestigen. De Chloe is bedoeld voor de Europese markt en heeft een actieradius van 350 kilometer.

Thunder Power is de tweede Chinese autofabrikant die auto’s wil gaan produceren in België. In de Volvo-fabriek in Gent moet eind volgend jaar de productie starten van het eerste model van Lynk & Co, een ander dochtermerk van Geely. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.