Mitsubishi negeert Europese markt in miljardenplan

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Osamu Masuko, foto: Mitsubishi

Dat meldt de fabrikant bij de presentatie van het het driejarenplan ‘Drive for Growth’. Door de investeringen (de r&d-uitgaven stijgen met 50 procent tot 1 miljard euro) moeten de omzet en het verkoopvolume met meer dan 30 procent per jaar groeien. De pijlers van het plan: productvernieuwing, kostenbeheersing en focus op groeimarkten.

Mitsubishi Motors, dat van de ondergang gered werd door de Renault-Nissan-alliantie, wil eind 2019 weer winstgevend zijn.

Zes nieuwe modellen

Er worden zes nieuwe modellen ontwikkeld en het pick-up- en suv-aanbod wordt versterkt. Daarbij focust Mitsubishi vooral op de regio’s Asean (Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties), Oceanië, de Verenigde Staten, China en Japan. Osamu Masuko, ceo bij Mitsubishi Motors, stelt dat het een ambitieuze strategie is. “We willen ons marktaandeel vooral vergroten in gebieden met veel potentieel, zoals de Asean-regio. Het plan vraagt ook om een efficiënte en gedisciplineerde werkwijze en kostenbeheersing.”

Ook Nissan lanceerde onlangs een nieuw meerjarenplan. CEO Carlos Ghosn meldde vooral te investeren in de ontwikkeling van EV’s. De alliantie was halverwege dit jaar de grootste autofabrikant ter wereld.