Voormalig BMW i-topman naar Faraday Future

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt het bedrijf.

Faraday is een Chinees-Amerikaanse start-up voor elektrische auto’s. De ambities liegen er niet om: het in Californië gevestigde bedrijf wil komend jaar nog starten met de productie van de FF91, de snelste elektrische auto ter wereld. Mede daarom wordt het bedrijf als volwaardig concurrent van Tesla beschouwd, meldt Bloomberg, al heeft Faraday nog geen auto gebouwd en verkeert het bedrijf in zwaar weer.

Faraday heeft tot nog toe geen problemen gehad om goede medewerkers aan te trekken. Zo werd Stefan Krause, voormalig cfo van Deutsche Bank, eerder dit jaar aangesteld als ceo. Nu volgt Ulrich Kranz (59), de man die al dertig jaar voor BMW werkte en wordt beschouwd als de grote trekker van de elektrische BMW i-serie. “Ik kijk naar het bedrijf en de mensen achter dat product. Daarom wilde ik me bij het bedrijf aansluiten”, vertelt Kranz op een blog van Faraday.

Financiering staat onder druk

Kranz’ keuze is volgens Bloomberg opmerkelijk, aangezien Faradays financiering onder druk staat. Het bedrijf moest vorige week nog noodgedwongen de bouw van een grote fabriek in Nevada afblazen, omdat de grootste financier, de Chinese zakenman Jia Yueting, zijn leningen niet zou hebben betaald. Yeating is de oprichter van het Chinese imperium LeEco, dat onder andere auto’s, fietsen en mobiele telefoons verkoopt.

Ook concurrent Tesla stak zich afgelopen half jaar diep in de schulden om de productie van de nieuwe Tesla Model 3 op te starten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Voormalig BMW i-topman naar Faraday Future | Automotive Online

Voormalig BMW i-topman naar Faraday Future

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt het bedrijf.

Faraday is een Chinees-Amerikaanse start-up voor elektrische auto’s. De ambities liegen er niet om: het in Californië gevestigde bedrijf wil komend jaar nog starten met de productie van de FF91, de snelste elektrische auto ter wereld. Mede daarom wordt het bedrijf als volwaardig concurrent van Tesla beschouwd, meldt Bloomberg, al heeft Faraday nog geen auto gebouwd en verkeert het bedrijf in zwaar weer.

Faraday heeft tot nog toe geen problemen gehad om goede medewerkers aan te trekken. Zo werd Stefan Krause, voormalig cfo van Deutsche Bank, eerder dit jaar aangesteld als ceo. Nu volgt Ulrich Kranz (59), de man die al dertig jaar voor BMW werkte en wordt beschouwd als de grote trekker van de elektrische BMW i-serie. “Ik kijk naar het bedrijf en de mensen achter dat product. Daarom wilde ik me bij het bedrijf aansluiten”, vertelt Kranz op een blog van Faraday.

Financiering staat onder druk

Kranz’ keuze is volgens Bloomberg opmerkelijk, aangezien Faradays financiering onder druk staat. Het bedrijf moest vorige week nog noodgedwongen de bouw van een grote fabriek in Nevada afblazen, omdat de grootste financier, de Chinese zakenman Jia Yueting, zijn leningen niet zou hebben betaald. Yeating is de oprichter van het Chinese imperium LeEco, dat onder andere auto’s, fietsen en mobiele telefoons verkoopt.

Ook concurrent Tesla stak zich afgelopen half jaar diep in de schulden om de productie van de nieuwe Tesla Model 3 op te starten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.