‘Europese Commissie mag toch boetes uitdelen bij emissiefraude’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Europese Commissie beboete ook grote transporteurs. (Foto: Shutterstock)

Het voorstel geeft de EC de mogelijkheid om boetes op te leggen tot dertigduizend euro per verkochte auto. De boetemogelijkheid vervalt als een lidstaat de fabrikant al heeft bestraft. Dat blijkt uit het voorstel dat volgende week besproken wordt door de Raad van Ministers. 

Lange tijd zag het ernaar uit dat de EC nauwelijks extra mogelijkheden zou krijgen om fabrikanten aan te pakken. Lidstaten met een grote auto-industrie hielden strengere regelgeving tegen.

Druk nam toe

In de afgelopen maanden nam de druk toe, mede door een kritisch rapport van het Europees Parlement, waaruit bleek dat het huidige toezicht ernstig is tekortgeschoten en lidstaten niet bereid bleken om maatregelen te nemen. De EU-ministers van economische zaken komen volgende week maandag in Brussel bijeen om tot een gezamenlijke positie te komen, schrijft het FD. Volgens de krant ontbreekt alleen de steun van Duitsland nog.

Het compromis is wel een afzwakking van de voorstellen die eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (interne markt) eerder deed. De Poolse EU-commissaris wilde ook graag dat nationale toezichthouders elkaar zouden controleren (via zogenoemde ‘peer review’) en dat goedkeuringen voor nieuwe autotypes een geldigheid van vijf jaar zouden krijgen. Dat is bij te veel lidstaten op bezwaren gestuit.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Europese Commissie mag toch boetes uitdelen bij emissiefraude’ | Automotive Online

‘Europese Commissie mag toch boetes uitdelen bij emissiefraude’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Europese Commissie beboete ook grote transporteurs. (Foto: Shutterstock)

Het voorstel geeft de EC de mogelijkheid om boetes op te leggen tot dertigduizend euro per verkochte auto. De boetemogelijkheid vervalt als een lidstaat de fabrikant al heeft bestraft. Dat blijkt uit het voorstel dat volgende week besproken wordt door de Raad van Ministers. 

Lange tijd zag het ernaar uit dat de EC nauwelijks extra mogelijkheden zou krijgen om fabrikanten aan te pakken. Lidstaten met een grote auto-industrie hielden strengere regelgeving tegen.

Druk nam toe

In de afgelopen maanden nam de druk toe, mede door een kritisch rapport van het Europees Parlement, waaruit bleek dat het huidige toezicht ernstig is tekortgeschoten en lidstaten niet bereid bleken om maatregelen te nemen. De EU-ministers van economische zaken komen volgende week maandag in Brussel bijeen om tot een gezamenlijke positie te komen, schrijft het FD. Volgens de krant ontbreekt alleen de steun van Duitsland nog.

Het compromis is wel een afzwakking van de voorstellen die eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (interne markt) eerder deed. De Poolse EU-commissaris wilde ook graag dat nationale toezichthouders elkaar zouden controleren (via zogenoemde ‘peer review’) en dat goedkeuringen voor nieuwe autotypes een geldigheid van vijf jaar zouden krijgen. Dat is bij te veel lidstaten op bezwaren gestuit.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.