Kroonprins VW: elektrificering schudt markt op

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Diess: WLTP is een probleem voor de hele industrie. (Foto: Volkswagen)

Dat zegt Diess in een gesprek met Automotive.

Echt hardop wordt het nog niet gezegd, maar het is niet ondenkbaar dat de 58-jarige Herbert Diess de toekomstige ceo van de hele VW groep wordt. De voormalige BMW-manager bekleedt nu al de functie van ceo voor het merk Volkswagen – met 6 miljoen verkochte auto’s de dikste pijler onder het brede concern. Zijn managementstijl en openheid naar de media zijn helder en direct, in tegenstelling tot de traditioneel terughoudende manier waarop de concernleiding in Wolfsburg doorgaans naar buiten treedt. Dat stelt hem in staat heilige huisjes omver te trappen als dat nodig is. En ligt hij inmiddels al overhoop met de centrale VW ondernemingsraad onder leiding van de machtige Bernd Osterloh. Want links of rechtsom, in Wolfsburg en elders binnen het concern gaan banen verloren.

Of dat een gevolg is van de dieselaffaire zegt hij niet met zoveel woorden, wel dat de komende transitie naar elektrische tractie veel veranderingen teweeg gaan brengen. “Je hebt voor assemblage en productie van elektrische auto’s alleen al 30 procent minder mensen nodig”, aldus Diess in een tafelgesprek met internationale journalisten. “Tot 2020 betekent dat een reductie van 10 tot 12 duizend arbeidsplaatsen alleen al in Wolfsburg.” Dat percentage komt aardig overeen met een onlangs door professor Stefan Bratzel van het Auto Instituut in Bergisch Gladbach gedane uitspraak. Volgens hem zal de huidige Duitse auto-werkgelegenheid van 804 duizend (OEM’s en toeleveranciers tezamen) tegen het einde van het komende decennium met 29 procent zijn afgenomen.

Pijlen op China

De consequente koerswijziging van VW richting EVs is volgens Diess onomkeerbaar. In 2025 wil het concern wereldwijd leider zijn in elektrische aandrijfsystemen. In dat verband communiceerde het concern eerder al aantallen van 2 tot 3 miljoen Volkswagen EVs per jaar. “En dat is niet irreëel,” zegt Diess. “Vanaf 2025 geldt ook in China een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer per auto. Om dat te halen zijn daar jaarlijks 3 miljoen EV’s nodig. Alleen al daarom zien wij voor ons in China een potentieel van 600 duizend elektrische Volkswagens.” Maar aan een compleet einde van de inwendige verbrandingsmotor wil Diess niet denken. “Diesels worden vanwege duurdere uitlaatgas nabehandeling flink kostbaarder waardoor het omslagpunt bij hogere kilometrages komt te liggen, zo tussen de 30 en 40 duizend kilometer. Voor particulieren die weinig rijden heeft een diesel dan nog weinig zin. Maar de nieuwe Polo later dit jaar krijgt toch nog wel een dieselversie”, benadrukt Diess.

Benzinemotoren hebben een beter toekomstperspectief, al staan daar ook grotere veranderingen op stapel. Vanaf 2018 krijgen alle direct ingespoten VW benzinemotoren een roetfilter. De nieuwe generatie 1.0/driecilinder en 1.5/viercilinder benzinemotoren kennen al een sterk verbeterd rendement, maar staan nog aan het begin van een ontwikkelingstraject. Cilinderuitschakeling, een nieuw verbrandingsprincipe (de Miller cycle) en een zogenaamde zeilfunctie (motor afschakeling bij uitrollen van de auto) worden vanaf de net aangekondigde vernieuwde Golfmodellen leverbaar. Diess: “Sterker, we komen met een milde hybride variant, gebruik makend van een nieuwe 48-Volt boordnet. Die motor wordt even zuinig als een vergelijkbare diesel.”

Deeltijdgebruik

De hele sjoemelzaak komt niet echt ter sprake want die ontwikkelt zich te veel in een politiek steekspel, zowel intern als buiten de poorten van Volkswagen. Maar Diess plaatste wel een interessante aantekening bij de nieuwe WLTP-testmethode. “Daaraan voldoen zal niet zo gemakkelijk worden. Bij het doorlopen van de oude NEDC-test hoefde en motor maximaal slechts 10 kW te leveren, nauwelijks belast dus. Maar voor een complete WLTP cyclus is een vermogen van 50 kW nodig. Dat is reëler vanwege de motorische belasting, maar moeilijker om aan te voldoen.”

Rest een slotvraag: wie kopen er in de toekomst nog auto’s? Diess: “Deeltijdgebruik van auto’s – of dat nu door OEMs, verhuurbedrijven of private partijen wordt georganiseerd – neemt toe en daardoor daalt de verkoop aan de individuele consument. Maar in 2025 zal de meerderheid van de automobilisten nog altijd zelf een auto kopen.”

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.