‘Grote IT-problemen kosten Diess de kop’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Er werd al langer gespeculeerd over de positie van Diess, die afgelopen vrijdag bij VW vertrok. (Foto: VW Group)

Vertraging in belangrijke software voor nieuwe modellen van Audi en Porsche, wordt als één van de redenen genoemd voor he vertrek van Herbert Diess. Zo melden diverse media, op basis van anonieme bronnen. Diess was naar eigen zeggen druk bezig het Duitse conglomeraat om te bouwen naar een leider op het gebied van EV’s.

Afgelopen vrijdagavond kwam het nieuws naar buiten dat Diess moet vertrekken -saillant detail is dat dit gebeurde op het moment dat Diess zelf op werkbezoek was in de VS-. Meteen werd ook zijn opvolger gepresenteerd: vanaf 1 september neemt Porsche-ceo Oliver Blume de leiding over. De reden van zijn ontslag is niet officieel bekend gemaakt, maar er werd al langere tijd gespeculeerd over de houdbaarheid van zijn positie, mede vanwege de verstoorde relatie met de OR vanwege zijn bezuinigingsplannen en zijn verstandhouding met de raad van commissarissen. 

Strubbelingen

Vorig jaar moest hij noodgedwongen al afstand doen van een aantal verantwoordelijkheden. Zijn takenpakket werd aangepast en hij kreeg minder macht. Volkswagen-baas Ralf Brandstaetter werd in 2021 aan de Raad van Bestuur toegevoegd met de verantwoordelijkheid over de merken VW, Skoda en Seat, maar Diess bleef wel ceo. Eind vorig jaar werd Diess verantwoordelijk voor de software-tak Cariad vanwege strubbelingen met software waardoor de presentatie van modellen, waaronder de elektrische de elektrische Porsche Macan en Audi’s Project Artemis voor zelfrijdende auto’s, in gevaar kwam. Eerder liep ook de Volkswagen ID-modelreeks vertraging op door IT-problemen.

De families Porsche en Piëch, meerderheidsaandeelhouder in het concern, zouden Diess al die tijd hebben gesteund, tot afgelopen vrijdag. Diess had nog een contract van twee jaar als ceo van VW. Hij was vanaf 2015 topman bij het concern en volgde topman Martin Winterkorn op die vanwege het dieselschandaal moest opstappen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Grote IT-problemen kosten Diess de kop’ | Automotive Online

‘Grote IT-problemen kosten Diess de kop’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Er werd al langer gespeculeerd over de positie van Diess, die afgelopen vrijdag bij VW vertrok. (Foto: VW Group)

Vertraging in belangrijke software voor nieuwe modellen van Audi en Porsche, wordt als één van de redenen genoemd voor he vertrek van Herbert Diess. Zo melden diverse media, op basis van anonieme bronnen. Diess was naar eigen zeggen druk bezig het Duitse conglomeraat om te bouwen naar een leider op het gebied van EV’s.

Afgelopen vrijdagavond kwam het nieuws naar buiten dat Diess moet vertrekken -saillant detail is dat dit gebeurde op het moment dat Diess zelf op werkbezoek was in de VS-. Meteen werd ook zijn opvolger gepresenteerd: vanaf 1 september neemt Porsche-ceo Oliver Blume de leiding over. De reden van zijn ontslag is niet officieel bekend gemaakt, maar er werd al langere tijd gespeculeerd over de houdbaarheid van zijn positie, mede vanwege de verstoorde relatie met de OR vanwege zijn bezuinigingsplannen en zijn verstandhouding met de raad van commissarissen. 

Strubbelingen

Vorig jaar moest hij noodgedwongen al afstand doen van een aantal verantwoordelijkheden. Zijn takenpakket werd aangepast en hij kreeg minder macht. Volkswagen-baas Ralf Brandstaetter werd in 2021 aan de Raad van Bestuur toegevoegd met de verantwoordelijkheid over de merken VW, Skoda en Seat, maar Diess bleef wel ceo. Eind vorig jaar werd Diess verantwoordelijk voor de software-tak Cariad vanwege strubbelingen met software waardoor de presentatie van modellen, waaronder de elektrische de elektrische Porsche Macan en Audi’s Project Artemis voor zelfrijdende auto’s, in gevaar kwam. Eerder liep ook de Volkswagen ID-modelreeks vertraging op door IT-problemen.

De families Porsche en Piëch, meerderheidsaandeelhouder in het concern, zouden Diess al die tijd hebben gesteund, tot afgelopen vrijdag. Diess had nog een contract van twee jaar als ceo van VW. Hij was vanaf 2015 topman bij het concern en volgde topman Martin Winterkorn op die vanwege het dieselschandaal moest opstappen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.