‘RDW vermoedde al langer gesjoemel met emissiewaarden’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Rijnders werd gisteren ondervraagd door de commissie van het Europees Parlement die de sjoemelaffaire onderzoekt. Aanleiding voor het verhoor is een onderzoek door RDW en TNO naar het softwaregesjoemel. Rijnders en Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) wezen met de beschuldigende vinger naar elkaar. Rijnders stelt dat het al in 2010 bekend was dat autofabrikanten manieren hadden gevonden om de emissie-uitstoot testen te beïnvloeden. Dit was zelfs bij een workshop in Brussel de politiek meegedeeld. Hier werd echter niets mee gedaan. Daarnaast werd er te veel op vertrouwd dat autofabrikanten zich niet zouden toeleggen op frauduleuze praktijken.

Gerbrandy stelde de vraag of RDW als overheidsinstantie zich daarom maar bij die mogelijke fraude heeft neergelegd, omdat het moeilijk kon worden getraceerd. Daarop antwoord Rijnders dat het aan de politiek is om opdracht voor een onderzoek te geven.

Moddergooien

Gerbrandy zet vraagtekens bij de handelswijze van RDW en vraagt zich af of zij zich er niet te makkelijk vanaf heeft gemaakt. Rijnders beschuldigt de politieke partijen ervan dat zij destijds willens en wetens het gesjoemel aan de kant schoven om zich te richten op het verminderen van CO2-uitstoot.

De politiek houdt zich langer bezig met het schandaal. Gerbrandy pleit ervoor dat de sjoemeldiesels zo snel mogelijk terug worden geroepen. Volgens de milieulobby houden keuringsinstanties de autofabrikanten de hand boven het hoofd.