Schoonhovens blik | Aan een kok vraag je ook niet of hij kan koken
Als voetballiefhebber heb ik de perikelen rond de bekendmaking van de super league en de reacties daarop gevolgd en het viel mij op dat met name aan de top en aan de stam de reacties het heftigst waren. UEFA en supporters waren eensgezind dat het geen goede zaak is als een select gezelschap zich afzondert van de rest en een ‘league of their own’ begint.
Onwillekeurig drong zich bij mij de vergelijking op toen ik de bekendmaking van de Autotech Alliantie las, direct daarna de aankondiging van de nieuwe Plusnorm, aanvullend op de huidige branchenormering schadeherstel door Bovag/Focwa én Aantoonbaar Veilig Herstel door AAS.
Ik dacht dat VOC het stokje van Autotech zou overnemen
De Autotech Alliantie, waaraan een aantal vooraanstaande herstellers deelneemt, is voortgekomen uit Autotech Academy en hiervan dacht ik dat VOC dit stokje zou overnemen, maar ik kan de ontwikkelingen in de markt klaarblijkelijk niet meer zo goed bijbenen. De Alliantie-deelnemers, waarvan een groot aantal in bezit is van één of meerdere merkerkenningen, maken zich terecht of onterecht zorgen over het opleidingsniveau in de branche en de gevolgen die dat zou kunnen hebben voor de veiligheid van de herstelde voertuigen. De nieuwe Plusnorm, die Bovag en Focwa gezamenlijk op hun reeds bestaande branchenormen zetten, moet ook bijdragen aan het borgen van veiligheidskritisch schadeherstel bij de nieuwste voertuigen en het zal u niet verbazen dat AVH van AAS dat ook beoogt. Dit in navolging op ABS, die met ABS Totaalherstel al eerder een dergelijk concept lanceerde. Ik zag ook een certificaat voorbijkomen van Qualified Modern Car Repair, maar daarvan was op het grote internet nog geen spoor te vinden.
Voedselvergiftiging
Alle initiatieven dienen eenzelfde doel: het borgen van veiligheid, het daarmee wekken van vertrouwen bij de berijder/verzekerde en de voor schadeherstel betalende partijen én je onderscheiden van de concurrentie. Met name het kunnen onderscheiden is van belang en bij een low/no-interest product als schadeherstel kan het nét dat zetje zijn dat een klant nodig heeft om zich bij jou te melden en niet bij je concullega. Voor zover de klant het onderscheid op dit vlak maakt, want die gaat er van uit dat de auto weer veilig is na herstel. Als ik naar een restaurant ga, vraag ik immers ook niet eerst of de kok wel kan koken en of ik geen voedselvergiftiging oploop.
Er komt een tijd dat je bepaalde auto’s of schades niet meer mag of kunt repareren
Deze nieuwe Plusnormering is facultatief en dus geen verplichting binnen het lidmaatschap van Focwa en/of Bovag en dat is verstandig, omdat je er dan als ondernemer wel of niet voor kunt kiezen, maar ik vraag mij wel af hoe je je als bedrijf zonder de Plusnorm gaat profileren en in welke ‘league’ je wordt ingedeeld? Het kan een bewuste keus zijn om nog een paar jaar auto’s te herstellen waarvoor je op dit moment prima bent uitgerust, maar er zal een tijd komen dat je bepaalde auto’s en schaden niet meer kunt of mag repareren en die klanten moet doorverwijzen naar collega’s, lid van de Alliantie, Bovag/Focwa+, AAS, ABS of gewoon een bedrijf dat een merkerkenning van jouw merk heeft en waar je je auto met een gerust hart kunt laten herstellen.
Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy