Column de Jong | Door­dieselen

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Daarop volgt het ontkennen van het bestaan van sjoemelsoftware door het management. Intussen geeft datzelfde management opdracht al het juridisch bewijsmateriaal te verwijderen. De groene partijen zien direct hun kans schoon en eisen onterecht lokale wetgeving tegen dieselrijders in binnensteden. Het resultaat: een dieselsentiment dat steeds negatiever wordt, zowel bij publiek als autohandel. Met als gevolg een forse daling van de verkoop in Europa, een drastische depreciatie van de restwaarden en verliezen bij dealers en leasemaatschappijen.

Als maatregel haalt de Europese Commissie de invoering van de nieuwe WLTP-emissie test naar voren, met de nodige consequenties voor de autobranche: die ziet de R&D-kosten stijgen, verlaagt de productie en liquideert oude voorraden. Zelfs de Poolse Eurocommissaris voor industrie en handel, Bienkowska, laat zich meesleuren en doet ongenuanceerde uitspraken over het einde van de diesel. Gemakkelijk praten, als je vaderland een minimale autoproductie heeft.

De innovatie blijft hangen in een vieze walm van gesjoemel.

Daarnaast heeft zij, en al die mensen die zonder verstand van zaken de diesel doodverklaren, volstrekt ongelijk. Allereerst heeft de branche de diesel – naast hybrides en EV’s – nodig om aan de in 2020 geldende Europese CO2-norm te komen. Die norm ligt dan op maximaal 95 gram CO2 per kilometer. Ten tweede wordt de diesel nog veel schoner. Nu de nood het hoogst is, komt Bosch met een innovatie die de NOx-uitstoot en CO2-uitstoot ver onder de nieuwe EU-norm van 2020 brengen. Dan is de Europese Commissie tevreden en zijn de groenen even de mond gesnoerd. Toch is gejuich over deze technologische doorbraak niet op zijn plaats. Want het tekent de hoogmoed van de branche dat het liever sjoemelde dan innoveerde. Wat vooral blijft hangen is een vieze walm van gesjoemel, het vernietigen van bewijsmateriaal en ‘ich habe es nicht gewusst’. Zonde.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search, Arjenwdejong@gmail.com­

Column de Jong | Door­dieselen | Automotive Online

Column de Jong | Door­dieselen

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Daarop volgt het ontkennen van het bestaan van sjoemelsoftware door het management. Intussen geeft datzelfde management opdracht al het juridisch bewijsmateriaal te verwijderen. De groene partijen zien direct hun kans schoon en eisen onterecht lokale wetgeving tegen dieselrijders in binnensteden. Het resultaat: een dieselsentiment dat steeds negatiever wordt, zowel bij publiek als autohandel. Met als gevolg een forse daling van de verkoop in Europa, een drastische depreciatie van de restwaarden en verliezen bij dealers en leasemaatschappijen.

Als maatregel haalt de Europese Commissie de invoering van de nieuwe WLTP-emissie test naar voren, met de nodige consequenties voor de autobranche: die ziet de R&D-kosten stijgen, verlaagt de productie en liquideert oude voorraden. Zelfs de Poolse Eurocommissaris voor industrie en handel, Bienkowska, laat zich meesleuren en doet ongenuanceerde uitspraken over het einde van de diesel. Gemakkelijk praten, als je vaderland een minimale autoproductie heeft.

De innovatie blijft hangen in een vieze walm van gesjoemel.

Daarnaast heeft zij, en al die mensen die zonder verstand van zaken de diesel doodverklaren, volstrekt ongelijk. Allereerst heeft de branche de diesel – naast hybrides en EV’s – nodig om aan de in 2020 geldende Europese CO2-norm te komen. Die norm ligt dan op maximaal 95 gram CO2 per kilometer. Ten tweede wordt de diesel nog veel schoner. Nu de nood het hoogst is, komt Bosch met een innovatie die de NOx-uitstoot en CO2-uitstoot ver onder de nieuwe EU-norm van 2020 brengen. Dan is de Europese Commissie tevreden en zijn de groenen even de mond gesnoerd. Toch is gejuich over deze technologische doorbraak niet op zijn plaats. Want het tekent de hoogmoed van de branche dat het liever sjoemelde dan innoveerde. Wat vooral blijft hangen is een vieze walm van gesjoemel, het vernietigen van bewijsmateriaal en ‘ich habe es nicht gewusst’. Zonde.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search, Arjenwdejong@gmail.com­