Schoonhovens blik | Rijgedrag

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Als columnist moet je op de kleintjes letten en dus zocht ik een autoverzekering via de premievergelijker van de Consumentenbond. Dat ging vlot: binnen twee minuten een hele scherpe premie. Verblind door de scherpe premie had ik echter niet gezien dat het een rijgedragverzekering betrof. Dat bleek toen ik akkoord moest gaan met de gebruiksvoorwaarden van de bijbehorende dongel.

De scherpe premie is het gevolg van een op voorhand verrekende ‘veilig rijden’ korting, die ook nog kan oplopen. Toch nieuwsgierig hoe dit in de praktijk werkt en in de wetenschap dat de MG TF uit 2002 alleen verzekerd moet zijn als de zon schijnt, de verzekering aangevraagd. Binnen mum van tijd ontvang ik de polis en de dongel en rijden maar.

De 160 trappelende shetlanders van de MG TF worden altijd keurig warmgereden en de toerenteller komt niet boven de 3.000 Rpm als de olietemperatuur < 110 Co is. Vermoedelijk gunstig voor mijn nieuwe verzekering, want de dongel registreert alles. De 1.8 VVC motor is op z’n best in het midden en hoge toerenbereik, maar daar kom ik zelden. Eigenlijk niet goed voor de motor, maar wel voor mijn verzekering.

Dag des oordeels

Gek genoeg houd ik tijdens het rijden rekening met de dongel. En, ik let meer op de snelheid nu ik weet dat alles wordt geregistreerd en mijn voordeel afhangt van mijn eigen rijgedrag.

Vol verwachting uitgekeken naar de dag des oordeels, voor de beoordeling van mijn rijgedrag wel te verstaan. Ik werd beoordeeld op basis van mijn eerste 226 kilometer en was euforisch, alsof ik mijn veterstrik- en Zwarte Pietendiploma op één dag kreeg. De verzekeraar beoordeelde mijn optrekken, remmen en het nemen van bochten als goed en de snelheid als voldoende. Ik heb een verkeersveilige rijstijl, aldus de app. De snelheid kan beter. Daar ga ik op letten, want dan belooft mijn verzekeraar nog 20% extra korting en beloont de app mij met nog meer complimenten.

Dongelloze V8

De verzekeraar hoopt op meer van zulke klanten. Gelet op de eenvoud en snelheid waarmee je van verzekeraar kunt wisselen, is het managen van de uitstoom minstens zo belangrijk als de nieuwe instroom. Klanten met een veilig/bewust rijgedrag rijden minder schade; dat is lekker voor de combined ratio. De verzekering gaat wel in tegen de collectiviteitsgedachte omdat het tracht de fijne risico’s binnen te halen en de minder fijne te weren dan wel extra premie te vragen voor het hogere risico. En verzekerden die geen schade rijden, worden ook nimmer klanten van de schadeherstellers van deze verzekeraar, ondanks het eigen sturingsapparaat. Het is te hopen dat de rijgedragverzekering als product faalt want het is funest voor de herstelbranche.

Nu nog een verzekeraar zoeken voor de 2e MG met een 5-liter V8……maar dan zonder dongel.

Schoonhovens blik | Rijgedrag | Automotive Online

Schoonhovens blik | Rijgedrag

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Als columnist moet je op de kleintjes letten en dus zocht ik een autoverzekering via de premievergelijker van de Consumentenbond. Dat ging vlot: binnen twee minuten een hele scherpe premie. Verblind door de scherpe premie had ik echter niet gezien dat het een rijgedragverzekering betrof. Dat bleek toen ik akkoord moest gaan met de gebruiksvoorwaarden van de bijbehorende dongel.

De scherpe premie is het gevolg van een op voorhand verrekende ‘veilig rijden’ korting, die ook nog kan oplopen. Toch nieuwsgierig hoe dit in de praktijk werkt en in de wetenschap dat de MG TF uit 2002 alleen verzekerd moet zijn als de zon schijnt, de verzekering aangevraagd. Binnen mum van tijd ontvang ik de polis en de dongel en rijden maar.

De 160 trappelende shetlanders van de MG TF worden altijd keurig warmgereden en de toerenteller komt niet boven de 3.000 Rpm als de olietemperatuur < 110 Co is. Vermoedelijk gunstig voor mijn nieuwe verzekering, want de dongel registreert alles. De 1.8 VVC motor is op z’n best in het midden en hoge toerenbereik, maar daar kom ik zelden. Eigenlijk niet goed voor de motor, maar wel voor mijn verzekering.

Dag des oordeels

Gek genoeg houd ik tijdens het rijden rekening met de dongel. En, ik let meer op de snelheid nu ik weet dat alles wordt geregistreerd en mijn voordeel afhangt van mijn eigen rijgedrag.

Vol verwachting uitgekeken naar de dag des oordeels, voor de beoordeling van mijn rijgedrag wel te verstaan. Ik werd beoordeeld op basis van mijn eerste 226 kilometer en was euforisch, alsof ik mijn veterstrik- en Zwarte Pietendiploma op één dag kreeg. De verzekeraar beoordeelde mijn optrekken, remmen en het nemen van bochten als goed en de snelheid als voldoende. Ik heb een verkeersveilige rijstijl, aldus de app. De snelheid kan beter. Daar ga ik op letten, want dan belooft mijn verzekeraar nog 20% extra korting en beloont de app mij met nog meer complimenten.

Dongelloze V8

De verzekeraar hoopt op meer van zulke klanten. Gelet op de eenvoud en snelheid waarmee je van verzekeraar kunt wisselen, is het managen van de uitstoom minstens zo belangrijk als de nieuwe instroom. Klanten met een veilig/bewust rijgedrag rijden minder schade; dat is lekker voor de combined ratio. De verzekering gaat wel in tegen de collectiviteitsgedachte omdat het tracht de fijne risico’s binnen te halen en de minder fijne te weren dan wel extra premie te vragen voor het hogere risico. En verzekerden die geen schade rijden, worden ook nimmer klanten van de schadeherstellers van deze verzekeraar, ondanks het eigen sturingsapparaat. Het is te hopen dat de rijgedragverzekering als product faalt want het is funest voor de herstelbranche.

Nu nog een verzekeraar zoeken voor de 2e MG met een 5-liter V8……maar dan zonder dongel.