Schoonhovens blik | Insure My Tesla?

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven.

Tesla creëerde een select netwerk van herstellers, verzorgde opleidingen met betrekking tot schadeherstel, hield de verkoop van onderdelen exclusief voor een beperkt aantal herstellers, schreef de te gebruiken materialen en gereedschappen voor én deed een suggestie voor het uurtarief dat verzekeraars en leasemaatschappijen moeten betalen. De schadelast van Tesla bleek mede daardoor uiteindelijk aan de hoge kant en stond deze in ieder geval zeker niet in verhouding tot de betaalde cascopremie.

De schadelast van Tesla bleek zeker niet in verhouding tot de betaalde cascopremie.

De aanvankelijke cascopremie was een misrekening omdat de actuarissen, de rekenmeesters bij de verzekeraars, te weinig informatie en referenties hadden om een juiste premie te calculeren. Voor een verzekeraar was het wel sexy om Tesla’s in de boeken te hebben, om het imago als vooruitstrevend en milieubewust een boost geven. De Tesla-portefeuille was echter niet rendabel te krijgen en daarom verhuisde een groot deel van de verzekerde Tesla’s van risicodrager naar risicodrager. Een aantal verzekeraars probeert sindsdien Tesla’s te weren door hogere premies te vragen en zodoende het risico aan een collega te gunnen. Een klein testje op Independer wijst uit dat de best scorende verzekeraar (Achmea) aan cascopremie de helft vraagt van nummer 3 (Allianz).

Korting bij gebruik autopilot

Tesla ziet dit met lede ogen aan en reageert met de stelling dat verzekeraars te veel premie vragen voor Tesla’s. Het merk introduceert daarom de eigen verzekering ‘Insure My Tesla’. De introductie van de Tesla autopilotfunctie zou het aantal ongevallen 40 procent hebben teruggebracht en met Insure My Tesla wil men dit tot uitdrukking brengen in de premie, zodat Tesla-rijders hun kostbare bezit kunnen verzekeren tegen een aanvaardbare premie.
In Engeland heeft men een alliantie gesloten met Direct Line en biedt men Tesla-eigenaren die gebruik maken van de autopilotfunctie een korting van 5 procent op de premie aan. De combi vind ik wel bijzonder, want Direct Line is een prijsvechter van jewelste en Tesla is juist het tegenovergestelde.

Enige haast is wel geboden, want de Tesla-concurrenten waaronder BMW, Mercedes, Volvo komen met model S-beaters.

Voor premiestellingen en het onderscheid in ‘duur of goedkoop’ te verzekeren auto’s laat ik mij graag leiden door het GDV, het Duitse verbond van verzekeraars. Dat maakt op basis van een jaarlijkse analyse van 27 duizend merken/modellentypen en de ongevals- en reparatiestatistieken een zogenaamde ‘typklassen’-indeling. Hoe lager de typeklasse, hoe goedkoper de verzekering. In de classificering nemen ze de reparatiekosten, brand-, (onderdeel)diefstal- en glasreparatiekosten in mee. De premie Tesla Model S is met een classificering van 32 op een schaal van 0-34 zeer hoog. Het mooie van de classificering is wel dat het jaarlijks kan veranderen en mogelijk is de autopilotfunctie in de nabije toekomt aanleiding voor een spectaculaire daling van de typeklasse.

Huiswerk voor Tesla

Enige haast is wel geboden, want de Tesla-concurrenten waaronder BMW, Mercedes, Volvo komen met model S-beaters en deze fabrikanten hebben al ruime ervaring met de typeklassen-indeling en zullen bij de constructie van de voertuigen rekening houden met een zo laag mogelijke score omdat dat een lage premie en dus cost of ownership betekent. Vooral in de zakelijke markt, waar deze auto’s als eerste in grotere volumes worden afgezet, is dat een sterk bepalende factor. De volume-fabrikanten hebben ook het voordeel dat zij al beschikken over eigen herstelnetwerken én grote volumes aan te repareren auto’s, waardoor zij de ‘merk-schadeherstelkosten’ binnen de perken kunnen zouden en ook op dit vlak concurrerend kunnen zijn. Tesla heeft wat dat betreft nog wat huiswerk te maken zal moeten bezien of de ‘cradle to grave’-strategie voor schadeherstel wel een juiste keuze is.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Insure My Tesla? | Automotive Online

Schoonhovens blik | Insure My Tesla?

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven.

Tesla creëerde een select netwerk van herstellers, verzorgde opleidingen met betrekking tot schadeherstel, hield de verkoop van onderdelen exclusief voor een beperkt aantal herstellers, schreef de te gebruiken materialen en gereedschappen voor én deed een suggestie voor het uurtarief dat verzekeraars en leasemaatschappijen moeten betalen. De schadelast van Tesla bleek mede daardoor uiteindelijk aan de hoge kant en stond deze in ieder geval zeker niet in verhouding tot de betaalde cascopremie.

De schadelast van Tesla bleek zeker niet in verhouding tot de betaalde cascopremie.

De aanvankelijke cascopremie was een misrekening omdat de actuarissen, de rekenmeesters bij de verzekeraars, te weinig informatie en referenties hadden om een juiste premie te calculeren. Voor een verzekeraar was het wel sexy om Tesla’s in de boeken te hebben, om het imago als vooruitstrevend en milieubewust een boost geven. De Tesla-portefeuille was echter niet rendabel te krijgen en daarom verhuisde een groot deel van de verzekerde Tesla’s van risicodrager naar risicodrager. Een aantal verzekeraars probeert sindsdien Tesla’s te weren door hogere premies te vragen en zodoende het risico aan een collega te gunnen. Een klein testje op Independer wijst uit dat de best scorende verzekeraar (Achmea) aan cascopremie de helft vraagt van nummer 3 (Allianz).

Korting bij gebruik autopilot

Tesla ziet dit met lede ogen aan en reageert met de stelling dat verzekeraars te veel premie vragen voor Tesla’s. Het merk introduceert daarom de eigen verzekering ‘Insure My Tesla’. De introductie van de Tesla autopilotfunctie zou het aantal ongevallen 40 procent hebben teruggebracht en met Insure My Tesla wil men dit tot uitdrukking brengen in de premie, zodat Tesla-rijders hun kostbare bezit kunnen verzekeren tegen een aanvaardbare premie.
In Engeland heeft men een alliantie gesloten met Direct Line en biedt men Tesla-eigenaren die gebruik maken van de autopilotfunctie een korting van 5 procent op de premie aan. De combi vind ik wel bijzonder, want Direct Line is een prijsvechter van jewelste en Tesla is juist het tegenovergestelde.

Enige haast is wel geboden, want de Tesla-concurrenten waaronder BMW, Mercedes, Volvo komen met model S-beaters.

Voor premiestellingen en het onderscheid in ‘duur of goedkoop’ te verzekeren auto’s laat ik mij graag leiden door het GDV, het Duitse verbond van verzekeraars. Dat maakt op basis van een jaarlijkse analyse van 27 duizend merken/modellentypen en de ongevals- en reparatiestatistieken een zogenaamde ‘typklassen’-indeling. Hoe lager de typeklasse, hoe goedkoper de verzekering. In de classificering nemen ze de reparatiekosten, brand-, (onderdeel)diefstal- en glasreparatiekosten in mee. De premie Tesla Model S is met een classificering van 32 op een schaal van 0-34 zeer hoog. Het mooie van de classificering is wel dat het jaarlijks kan veranderen en mogelijk is de autopilotfunctie in de nabije toekomt aanleiding voor een spectaculaire daling van de typeklasse.

Huiswerk voor Tesla

Enige haast is wel geboden, want de Tesla-concurrenten waaronder BMW, Mercedes, Volvo komen met model S-beaters en deze fabrikanten hebben al ruime ervaring met de typeklassen-indeling en zullen bij de constructie van de voertuigen rekening houden met een zo laag mogelijke score omdat dat een lage premie en dus cost of ownership betekent. Vooral in de zakelijke markt, waar deze auto’s als eerste in grotere volumes worden afgezet, is dat een sterk bepalende factor. De volume-fabrikanten hebben ook het voordeel dat zij al beschikken over eigen herstelnetwerken én grote volumes aan te repareren auto’s, waardoor zij de ‘merk-schadeherstelkosten’ binnen de perken kunnen zouden en ook op dit vlak concurrerend kunnen zijn. Tesla heeft wat dat betreft nog wat huiswerk te maken zal moeten bezien of de ‘cradle to grave’-strategie voor schadeherstel wel een juiste keuze is.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.