Wereld van De Jong | Belofte maakt schuld
Het business model is perfect, Tesla houdt sales en aftersales in eigen hand. Dus controle op kosten en kwaliteit van het onderhoud. Reparaties zijn meestal elektronisch en op afstand, gevolg: optimale klanttevredenheid. Schade wordt door Tesla zelf – dus niet door verzekeraars – gestuurd, ook daarmee loopt Tesla voorop. En de productie is afhankelijk van de vraag, dus geen onverkochte voorraden en geen kortingsspiraal.
`Dit moet het Walhalla in de auto-industrie zijn.`
Enthousiast verhaal van een autojournalist over Tesla. Dit moet het Walhalla in de auto-industrie zijn. En voor ik nu meteen Tesla-aandelen ga kopen en een dealerschap aanvraag, heb ik voor alle zekerheid een paar wapenfeiten van Tesla op een rijtje gezet.
Het bedrijf is al in in 2003 opgericht, en heeft nog nooit zwarte cijfers geschreven.
De Tesla X-Cross suv, waarvan de verkoopstart voor 2014 was aangekondigd, is nog steeds niet op de markt.
Juli 2014 kondigt Tesla aan samen met Panasonic `s werelds grootste lithium-ion-accufabriek te gaan bouwen, productiestart in 2020. Een mega-investering, waarvan Tesla een slordige $ 2 miljard voor haar rekening neemt.
Augustus 2014, vier maanden na de introductie van de Tesla Model S in China, roept Tesla-opperhoofd Elon Musk, dat de vraag zodanig is, dat de productie snel naar 100.000 eenheden zou kunnen oplopen.
`Is Elon Musk misschien familie van Victor Muller?`
En toen ging de wekker: de strategische partnerships met Toyota en Daimler zijn in oktober 2014 beëindigd, beide investeerders verkochten hun aandelen Tesla.
Januari 2015 Detroit Motor Show, Tesla meldt dat de verkoop in China een beetje tegengevallen is en de totale productie in 2014 op 33.000 eenheden is blijven steken. Voorlopig mogen de aandeelhouders niet op winst rekenen. Maar, in 2020 rollen er beslist 500.000 dikke Tesla`s van de band – en is er voor het eerst winst.
Mister Musk schetst zelfs een scenario, dat zijn bedrijf in 2025 ruim 2 miljoen elektrische auto’s bouwt. Is die Musk misschien familie van Victor Muller? Ik zou zijn DNA wel eens willen onderzoeken. Want alle grote investeerders hebben het zinkende schip al verlaten, dit zijn gewoon luchtkastelen. Verkoop je aandelen meteen, want nu echte autoproducenten de smaak van elektrische auto`s te pakken hebben, wordt Tesla een financieel drama.
Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global executive search, Arjenwdejong@gmail.com.
In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 2-2015.