DCDW Podcast 321: Jasen Rice van Lotpop Inc.

DCDW • In deze DCDW Podcast is onze Amerikaanse gast Jasen Rice van Lotpop Inc.
William Widjaja William Widjaja
(Bron: DCDW)

Geboren uit ervaring

“Ik ben begonnen als een ober in een ‘diner’, in 1997 vond ik via een collega een baan waarvoor ik niet naar school hoefde: autoverkoper. Met een pak aan en een visitekaartje voelde ik me meteen belangrijk. In 1998 wilde het bedrijf waar ik werkte wel eens iets proberen op internet en zo werd acht jaar ervaring in de auto-industrie gekoppeld aan internetsales. Tien jaar geleden ben ik met Lotpop begonnen, dat software aanbiedt die de voorraad tweedehandsauto’s categoriseert en koppelt aan een CRM-database waardoor je sneller je voorraad kan verkopen.”

Jasen Rice is op hetzelfde moment in de automotive industrie gestapt als dat het internet opkwam. Hij is opgeklommen tot internet verkoopdirecteur voor een Buick-dealer om zo’n tien jaar geleden Lotpop te beginnen. Lot is een afkorting van Parkinglot, je eigen geparkeerde voorraad. Via Lotpop wordt de voorraad in verschillende ‘Buckets’ oftewel groepen verdeeld. Een leeftijdsgroep, een merkgroep of een prijsgroep. Elke groep is te combineren met een andere groep maar dient afzonderlijk te worden bewaakt om te zien of je wel de juiste voorraad hebt voor een succesvolle verkoop. Ook wordt er zo gekeken naar wanneer een voorraadauto je geld gaat kosten. Lotpop houdt ook je CRM in de gaten en bekijkt bijvoorbeeld of die klant voor die net verkochte VW Polo geïnteresseerd is in een vergelijkbare Hyundai die wel op voorraad is. Een ‘Switchlead’ aldus Jasen.

Over de omloopsnelheid van gebruikte auto’s

Als de rente stijgt en je voorraadauto’s minder waard worden verlies je op twee fronten geld. Het is dus zaak om te zorgen dat je voorraad auto’s niet ouder worden dan gemiddeld 35 dagen. Hier helpt Lotpop mee door mensen die een auto zoeken te koppelen aan de voorraad en zo de omloopsnelheid te vergroten. Jasen adviseert bijvoorbeeld om op te letten of de ingekochte auto daadwerkelijk een hardloper is in het bedrijf. En of hij past in de juiste prijs-, merk-, of leeftijdscategorie.

Elektrische auto’s de toekomst?

Het gesprek eindigt met een discussie over de elektrische auto en het beleid van overheden. Het blijkt dat het beleid in Amerika niet erg afwijkt van Nederland maar dat ook daar dezelfde problemen zich voordoen. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat er niet genoeg stroom is om te verdelen en dat dit dus mensen tegenhoudt om een EV aan te schaffen.

Luister de volledige podcast hier:

DCDW Podcast 321: Jasen Rice van Lotpop Inc. | Automotive Online

DCDW Podcast 321: Jasen Rice van Lotpop Inc.

DCDW • In deze DCDW Podcast is onze Amerikaanse gast Jasen Rice van Lotpop Inc.
William Widjaja William Widjaja
(Bron: DCDW)

Geboren uit ervaring

“Ik ben begonnen als een ober in een ‘diner’, in 1997 vond ik via een collega een baan waarvoor ik niet naar school hoefde: autoverkoper. Met een pak aan en een visitekaartje voelde ik me meteen belangrijk. In 1998 wilde het bedrijf waar ik werkte wel eens iets proberen op internet en zo werd acht jaar ervaring in de auto-industrie gekoppeld aan internetsales. Tien jaar geleden ben ik met Lotpop begonnen, dat software aanbiedt die de voorraad tweedehandsauto’s categoriseert en koppelt aan een CRM-database waardoor je sneller je voorraad kan verkopen.”

Jasen Rice is op hetzelfde moment in de automotive industrie gestapt als dat het internet opkwam. Hij is opgeklommen tot internet verkoopdirecteur voor een Buick-dealer om zo’n tien jaar geleden Lotpop te beginnen. Lot is een afkorting van Parkinglot, je eigen geparkeerde voorraad. Via Lotpop wordt de voorraad in verschillende ‘Buckets’ oftewel groepen verdeeld. Een leeftijdsgroep, een merkgroep of een prijsgroep. Elke groep is te combineren met een andere groep maar dient afzonderlijk te worden bewaakt om te zien of je wel de juiste voorraad hebt voor een succesvolle verkoop. Ook wordt er zo gekeken naar wanneer een voorraadauto je geld gaat kosten. Lotpop houdt ook je CRM in de gaten en bekijkt bijvoorbeeld of die klant voor die net verkochte VW Polo geïnteresseerd is in een vergelijkbare Hyundai die wel op voorraad is. Een ‘Switchlead’ aldus Jasen.

Over de omloopsnelheid van gebruikte auto’s

Als de rente stijgt en je voorraadauto’s minder waard worden verlies je op twee fronten geld. Het is dus zaak om te zorgen dat je voorraad auto’s niet ouder worden dan gemiddeld 35 dagen. Hier helpt Lotpop mee door mensen die een auto zoeken te koppelen aan de voorraad en zo de omloopsnelheid te vergroten. Jasen adviseert bijvoorbeeld om op te letten of de ingekochte auto daadwerkelijk een hardloper is in het bedrijf. En of hij past in de juiste prijs-, merk-, of leeftijdscategorie.

Elektrische auto’s de toekomst?

Het gesprek eindigt met een discussie over de elektrische auto en het beleid van overheden. Het blijkt dat het beleid in Amerika niet erg afwijkt van Nederland maar dat ook daar dezelfde problemen zich voordoen. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat er niet genoeg stroom is om te verdelen en dat dit dus mensen tegenhoudt om een EV aan te schaffen.

Luister de volledige podcast hier: