DCDW Podcast 281: Joël van den Doel van Vibber

Malak Bachri Malak Bachri

Cultuurverandering

“Ik ben Joël van den Doel en ik ben mede-eigenaar van consultancybureau Vibber. Wij richten ons op de automotive branche en helpen autobedrijven, importeurs en leasemaatschappijen op het gebied van procesoptimalisatie, rendementsverbetering, digitalisering en cultuurverandering. In onze visie werken bedrijven beter en efficiënter als medewerkers operationele beslissingen zelf mogen maken en zelf invloed hebben op veranderingen. Dat zorgt voor meer draagvlak. We werken zelf ook op deze manier. Dat is niet altijd gemakkelijk. Ik ben zelf nogal een control freak. Ik vind het lastig om keuzes aan anderen over te laten, maar ik zie ook dat deze manier van organiseren goed werkt. Sinds de invoering zijn we bijvoorbeeld sterk gegroeid.”

Anders werken

“In ons onderzoek zien we veel verloop in de branche. Dat ligt niet alleen aan corona. Er is een hoge uitstroom van jongeren onder de 25 jaar. Dat heeft te maken met de cultuur in de branche. Jongeren hebben andere behoeften dan wat de automotive branche kan bieden. Het ligt niet aan hun motivatie. Jongeren zijn nog steeds enorm intrinsiek gemotiveerd, maar ze hebben ook behoefte aan verantwoordelijkheid en flexibiliteit. Ze werken anders dan wij als branche traditioneel gewend zijn. Tegelijkertijd zijn jongeren onmisbaar voor de transitie naar nieuwe technologie. Als we jongeren willen binnenhalen en vasthouden dan moeten we daar rekening mee houden.”

Verbondenheid

“Bedrijven steken veel geld in werving in selectie terwijl de kosten van ziekte en verzuim oplopen. De achterdeur dichthouden en zorgen dat medewerkers meer plezier in hun werk hebben, is effectiever en voordeliger. Bedrijven met een hoge mate van werkgeluk binnen het team maken meetbaar meer winst. Bevlogen medewerkers vergroten bovendien de klanttevredenheid. Een positieve bedrijfscultuur zorgt voor meer betrokkenheid waardoor medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf. Dat vermindert het verloop en maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers.”

DCDW Podcast 281: Joël van den Doel van Vibber | Automotive Online

DCDW Podcast 281: Joël van den Doel van Vibber

Malak Bachri Malak Bachri

Cultuurverandering

“Ik ben Joël van den Doel en ik ben mede-eigenaar van consultancybureau Vibber. Wij richten ons op de automotive branche en helpen autobedrijven, importeurs en leasemaatschappijen op het gebied van procesoptimalisatie, rendementsverbetering, digitalisering en cultuurverandering. In onze visie werken bedrijven beter en efficiënter als medewerkers operationele beslissingen zelf mogen maken en zelf invloed hebben op veranderingen. Dat zorgt voor meer draagvlak. We werken zelf ook op deze manier. Dat is niet altijd gemakkelijk. Ik ben zelf nogal een control freak. Ik vind het lastig om keuzes aan anderen over te laten, maar ik zie ook dat deze manier van organiseren goed werkt. Sinds de invoering zijn we bijvoorbeeld sterk gegroeid.”

Anders werken

“In ons onderzoek zien we veel verloop in de branche. Dat ligt niet alleen aan corona. Er is een hoge uitstroom van jongeren onder de 25 jaar. Dat heeft te maken met de cultuur in de branche. Jongeren hebben andere behoeften dan wat de automotive branche kan bieden. Het ligt niet aan hun motivatie. Jongeren zijn nog steeds enorm intrinsiek gemotiveerd, maar ze hebben ook behoefte aan verantwoordelijkheid en flexibiliteit. Ze werken anders dan wij als branche traditioneel gewend zijn. Tegelijkertijd zijn jongeren onmisbaar voor de transitie naar nieuwe technologie. Als we jongeren willen binnenhalen en vasthouden dan moeten we daar rekening mee houden.”

Verbondenheid

“Bedrijven steken veel geld in werving in selectie terwijl de kosten van ziekte en verzuim oplopen. De achterdeur dichthouden en zorgen dat medewerkers meer plezier in hun werk hebben, is effectiever en voordeliger. Bedrijven met een hoge mate van werkgeluk binnen het team maken meetbaar meer winst. Bevlogen medewerkers vergroten bovendien de klanttevredenheid. Een positieve bedrijfscultuur zorgt voor meer betrokkenheid waardoor medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf. Dat vermindert het verloop en maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers.”