Werkplaats wordt te krap

In de werkplaats | Neleman neemt afscheid van truckwerkplaats om ruimte te creëren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autobedrijf Neleman ligt vlakbij de grote woonkernen van Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel. Toch heeft het door weilanden omringde bedrijf aan de ’s Gravenweg een landelijke uitstraling. “Mijn vader kocht hier in 1975 een bouwvallige boerderij en een stuk grond. Alles wat hier nu staat, hebben we stukje bij beetje opgebouwd”, zegt eigenaar Karel Neleman. “Het meeste verbouw- en nieuwbouwwerk hebben mijn vader, mijn broer, twee neven en ik zelf uitgevoerd.”

Het buitenterrein biedt alle ruimte aan de verschillende bedrijfsactiviteiten. De occasions en het tankstation staan vooraan bij de weg, halverwege is ruimte gereserveerd voor de klantauto’s en de verhuurvloot met bestelauto’s en achteraan staan de trucks en trailers die op onderhoud wachten. Het voorhuis van de boerderij is in gebruik als woonhuis en de oude stal is omgebouwd tot een multifunctionele ruimte voor teamoverleg, trainingen en klantbijeenkomsten. Direct daarachter staat het bijna duizend vierkante meter grote bedrijfspand dat is onderverdeeld in een personenauto- en een bedrijfsautodeel. De personenautoafdeling omvat een afleverruimte en een personenautowerkplaats met vier werkplekken die elk een eigen overheaddeur hebben. Naast twee tweekolommers van Ravaglioli staan twee vierkolommers van Union. Eén van vierkolommers is in gebruik als apk-brug. Alle mobiele equipment heeft een vaste plek aan de muur zodat er zoveel mogelijk ruimte rondom de bruggen vrij blijft. “Het past allemaal net”, zegt Neleman over de indeling. “Elke vierkante meter wordt optimaal benut.” 

Karel Neleman

AUW11P16 Portret Karel neleman 2bouwjaar: 1965
opleiding: MTS Autotechniek Apeldoorn, eerste auto-elektriciën, keurmeester apk 1 & 2, tachograaf, laadkleppen, diverse trainingen en cursussen van AutoNiveau, Bosch en BOVAG 
loopbaan: Autobedrijf Neleman
thuis: samenwonend, twee dochters

Ruimtebesparend

De nieuwbouw van de werkplaats dateert uit 1987. Aan de indeling is sindsdien weinig veranderd, maar de equipment is up-to-date. Recente aankopen zijn een Bosch ACS 611 aircostation en een Speed 900 flushapparaat voor automatische transmissies, een activiteit waar veel vraag naar is door het groeiende marktaandeel van automaten. Een vast adres voor equipment heeft Neleman niet, maar de eisen die hij aan leveranciers stelt, zijn altijd hetzelfde. “In het verleden hebben we weleens equipment gekocht van kleine en onbekende merken. Daar was op zichzelf niets mis mee, maar we hebben meegemaakt dat de leverancier van een remmentestbank weigerde om een bepaald onderdeel te modificeren. Toen ontdekten we dat er in heel Nederland maar vijf van die banken waren geplaatst. Daar hebben we van geleerd. Tegenwoordig kiezen we voor merken met goede service en een betrouwbare onderdelenvoorziening.”

Diagnose

De meest intensief gebruikte diagnose-apparatuur is van Bosch, Texa en VAG-COM, aangevuld met  nog een aantal andere universele- en merkspecifieke testers. Neleman geeft de voorkeur aan diagnose-apparatuur met een losse interface en software op een laptop boven een handheld tester.  Die van Bosch draait op twee laptops. “losse systemen nemen minder ruimte in beslag en je kan er gemakkelijker ‘live’ data mee vastleggen”, verklaart Neleman de keuze. Aan de linker werkplaatsmuur, direct naast de deur naar het kantoor van de chef werkplaats, hangen planken met daarop kratten met onderdelen. “Op basis van het kenteken en de werkopdracht bestellen we de onderdelen die we de volgende dag nodig hebben. In principe hoeven onze vaste grossiers, GHS Automotive en Fugo, alleen extra te rijden als we tijdens het werk onverwachte zaken tegenkomen.” 

De personenautowerkplaats grenst aan het kantoor van de chef werkplaats. Aan de muur tegenover zijn werkplek hangen twee grote beeldschermen. Op het rechter scherm staat de dagplanning. Het linker scherm heeft een touchscreen en toont alle werkorders van de dag. “We werken met software van Carsystems en dat bevalt goed. Alles is digitaal verbonden, van de werkorder en de planning tot de administratie. Dat geeft meer overzicht en inzicht en de werkplaatsprocessen lopen soepeler en efficiënter.”

De digitaliseringsslag in de werkplaats is nog niet achter de rug: binnenkort krijgt iedere monteur zijn eigen tablet. “We hebben een pilot gedaan en de techniek werkt goed. De enige beperking is ons wifi-netwerk. Het signaal is niet sterk genoeg. Dat wordt binnenkort opgelost en dan stappen we over.” Dankzij de dagelijkse ‘on demand’ grossiersleveringen zijn de meeste planken in het magazijn leeg. Er ligt hoofdzakelijk grijpvoorraad en onderdelen voor klassieke auto’s. Achter de volgende deur schuilt letterlijk een grote verrassing: de truckwerkplaats. Deze kathedraalachtige ruimte heeft een oppervlakte van 600 vierkante meter, een klassiek zadeldak en een opvallend grote nokhoogte. Vijf brede en hoge overheaddeuren zorgen voor veel lichtinval en hebben genoeg doorrijhoogte voor grote en brede trucks en trailers. Achter de eerste overheaddeur staat twee hefbruggen. De eerste is een viertons tweekolommer voor bestelauto’s en campers waar momenteel een Hymer-camper op een motorrevisie wacht. Op de vierkoloms viertons hefbrug daar achter staat een klassieke Ford.

De crisisjaren in de werkplaats zijn voorbij.

Daarna volgt het zware werk: een 20-tons vierkolommer van Koni en een lange 24-tons VLT-hefbrug die onderdeel uitmaakt van de apk 1-teststraat. Deze extra lange hefbrug is ook in gebruik voor het keuren van grote campers en verlengde limousines. De remmentestbank en de emissie-apparatuur zijn van Arex en Maha. Hoewel de truckwerkplaats de grootste afmetingen heeft, worden de meeste uren gemaakt in de personenautowerkplaats. De omzetverhouding is gemiddeld 55:45. “Dat zit vooral in het prijsverschil tussen onderdelen voor personenauto’s en trucks”, verklaart Neleman, die vaststelt dat de crisisjaren in de werkplaats voorbij zijn. “We merken dat onze truckklanten gemakkelijker geld uitgeven. Tijdens de economische crisis mochten we alleen onderdelen vervangen als dat nodig was, tegenwoordig is er meer ruimte voor preventief onderhoud.” Diezelfde ontwikkeling ziet hij terug bij particulieren. “We mogen weer repareren. Laatst kwam een Hyundai i10 binnen voor een grote beurt met nieuwe banden, nieuwe remmen en een distributieriem. De rekening was 1.200 euro en de klant vond het geen enkel probleem. Dat was een paar jaar geleden wel anders.” 

Niet alleen klanten investeren gemakkelijker. Ook Neleman zelf is bezig met een investerings- en vernieuwingsslag. Na decennia kiest de ondernemer voor een nieuwe koers. “We hebben het altijd in de breedte gezocht. Door de toenemende technische complexiteit van de verschillende voertuigen wordt dat lastiger. Als je succesvol wilt blijven, moet je meer focus aanbrengen.”

Focus aanbrengen betekent onder meer dat Neleman de truckwerkplaats in 2019 wil overdragen aan de chef werkplaats. Door de truckwerkplaats te verzelfstandigen, ontstaat meer ruimte voor de personenauto- en bestelautowerkzaamheden. “Het is de bedoeling om de truckactiviteiten naar een andere locatie te verhuizen, zodat we ons helemaal kunnen concentreren op personenauto’s en bestelauto’s. Ik wil een aantal nieuwe werkzaamheden toevoegen die we nu nog uitbesteden, waaronder uitlijnen, en nieuwe werkplekken inrichten voor diagnose en voor hybride en elektrische voertuigen.” 

DE KENGETALLEN AUTOBEDRIJF NELEMAN // AANTAL MEDEWERKERS: 9 (8,5 FTE) // AANTAL HEFBRUGGEN: 8 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 8.700 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: 4.000 // AANTAL BANDEN PER JAAR: 1.500-2.000 // OPPERVLAK WERKPLAATSEN TOTAAL: 818 m²

Samen verder

De recent verbouwde werkplaatsreceptie geeft een voorproefje van de plannen. Het is een lichte ruimte met een lage balie, een zitje, een koffiemachine en wifi. “Alles was donker en bruin. We hebben een muur weggehaald, alle overige muren wit geschilderd en grijze tegels gelegd. Diezelfde stijl gaan we doorvoeren in het magazijn en de werkplaats.” Veranderen is volgens Neleman een noodzakelijke investering in de toekomst. “Als ik over vijftien jaar een waardevol bedrijf wil overdragen, moet ik niet achterover leunen maar investeren. Niet alleen in nieuwe AUW11P16 Portret Karel neleman 3activiteiten en nieuwe equipment, ook in nieuwe kennis. We zijn dit jaar gestart met Wesp en we werken samen met On the Move om onze interne en externe bedrijfsprocessen te verbeteren.”

Maar jezelf voorbereiden op de toekomst draait volgens Neleman niet alleen om procesoptimalisatie. Het draait ook om de juiste mensen die op de juiste plek zitten. “Vroeger deed ik zoveel mogelijk zelf. Ik zat op kantoor, deed administratie, inkoop en verkoop en sleutelde mee als het druk was. Ik heb geleerd om taken over te dragen. Iedereen in het bedrijf heeft een eigen takenpakket en eigen verantwoordelijkheid. Gelukkig hebben we een team met enthousiaste mensen. Dat is een vereiste als je verder wilt komen. Iedereen staat open voor verandering.”  Daarnaast gelooft hij sterk in samenwerking, zowel binnen als buiten het bedrijf. “Ik zit in het Bovag-bestuur en zit daarnaast in een groep met tien andere eigenwijze en kritische ondernemers. We komen regelmatig samen, kijken bij elkaar in de keuken en sparren met elkaar over de toekomst. Praten met collega’s helpt om keuzes te maken die bij jouw bedrijf passen.” 

Autobedrijf Neleman is gestart in 1965 als een transportbedrijf met een eigen werkplaats, door de vader van Karel en Arnold. Van sleutelen aan het eigen wagenpark verschuiven de werkzaamheden in de jaren zeventig naar sleutelen aan trucks, bestelauto’s en personenauto’s. In diezelfde periode verhuist het bedrijf van Terbregge naar Nieuwerkerk a/d IJssel. Sinds 1975 werkt het bedrijf vanuit de huidige locatie aan de ‘s Gravenweg. De bedrijfsactiviteiten zijn tegenwoordig opgesplitst: broer Arnold geeft leiding aan het transportbedrijf, Karel leidt het autobedrijf en de truckwerkplaats. Naast onderhoud, reparatie en revisie voor trucks, bestelauto’s, campers en personenauto’s behoren verkoop, bestelautoverhuur en een tankstation tot de activiteiten. In zijn vrije tijd is Karel Neleman begeleider van een Roparun-team en met zijn BMW 325i (E30) racet hij alleen en samen met klanten op circuits in Nederland, België en Duitsland.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats | Neleman neemt afscheid van truckwerkplaats om ruimte te creëren | Automotive Online
Werkplaats wordt te krap

In de werkplaats | Neleman neemt afscheid van truckwerkplaats om ruimte te creëren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autobedrijf Neleman ligt vlakbij de grote woonkernen van Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel. Toch heeft het door weilanden omringde bedrijf aan de ’s Gravenweg een landelijke uitstraling. “Mijn vader kocht hier in 1975 een bouwvallige boerderij en een stuk grond. Alles wat hier nu staat, hebben we stukje bij beetje opgebouwd”, zegt eigenaar Karel Neleman. “Het meeste verbouw- en nieuwbouwwerk hebben mijn vader, mijn broer, twee neven en ik zelf uitgevoerd.”

Het buitenterrein biedt alle ruimte aan de verschillende bedrijfsactiviteiten. De occasions en het tankstation staan vooraan bij de weg, halverwege is ruimte gereserveerd voor de klantauto’s en de verhuurvloot met bestelauto’s en achteraan staan de trucks en trailers die op onderhoud wachten. Het voorhuis van de boerderij is in gebruik als woonhuis en de oude stal is omgebouwd tot een multifunctionele ruimte voor teamoverleg, trainingen en klantbijeenkomsten. Direct daarachter staat het bijna duizend vierkante meter grote bedrijfspand dat is onderverdeeld in een personenauto- en een bedrijfsautodeel. De personenautoafdeling omvat een afleverruimte en een personenautowerkplaats met vier werkplekken die elk een eigen overheaddeur hebben. Naast twee tweekolommers van Ravaglioli staan twee vierkolommers van Union. Eén van vierkolommers is in gebruik als apk-brug. Alle mobiele equipment heeft een vaste plek aan de muur zodat er zoveel mogelijk ruimte rondom de bruggen vrij blijft. “Het past allemaal net”, zegt Neleman over de indeling. “Elke vierkante meter wordt optimaal benut.” 

Karel Neleman

AUW11P16 Portret Karel neleman 2bouwjaar: 1965
opleiding: MTS Autotechniek Apeldoorn, eerste auto-elektriciën, keurmeester apk 1 & 2, tachograaf, laadkleppen, diverse trainingen en cursussen van AutoNiveau, Bosch en BOVAG 
loopbaan: Autobedrijf Neleman
thuis: samenwonend, twee dochters

Ruimtebesparend

De nieuwbouw van de werkplaats dateert uit 1987. Aan de indeling is sindsdien weinig veranderd, maar de equipment is up-to-date. Recente aankopen zijn een Bosch ACS 611 aircostation en een Speed 900 flushapparaat voor automatische transmissies, een activiteit waar veel vraag naar is door het groeiende marktaandeel van automaten. Een vast adres voor equipment heeft Neleman niet, maar de eisen die hij aan leveranciers stelt, zijn altijd hetzelfde. “In het verleden hebben we weleens equipment gekocht van kleine en onbekende merken. Daar was op zichzelf niets mis mee, maar we hebben meegemaakt dat de leverancier van een remmentestbank weigerde om een bepaald onderdeel te modificeren. Toen ontdekten we dat er in heel Nederland maar vijf van die banken waren geplaatst. Daar hebben we van geleerd. Tegenwoordig kiezen we voor merken met goede service en een betrouwbare onderdelenvoorziening.”

Diagnose

De meest intensief gebruikte diagnose-apparatuur is van Bosch, Texa en VAG-COM, aangevuld met  nog een aantal andere universele- en merkspecifieke testers. Neleman geeft de voorkeur aan diagnose-apparatuur met een losse interface en software op een laptop boven een handheld tester.  Die van Bosch draait op twee laptops. “losse systemen nemen minder ruimte in beslag en je kan er gemakkelijker ‘live’ data mee vastleggen”, verklaart Neleman de keuze. Aan de linker werkplaatsmuur, direct naast de deur naar het kantoor van de chef werkplaats, hangen planken met daarop kratten met onderdelen. “Op basis van het kenteken en de werkopdracht bestellen we de onderdelen die we de volgende dag nodig hebben. In principe hoeven onze vaste grossiers, GHS Automotive en Fugo, alleen extra te rijden als we tijdens het werk onverwachte zaken tegenkomen.” 

De personenautowerkplaats grenst aan het kantoor van de chef werkplaats. Aan de muur tegenover zijn werkplek hangen twee grote beeldschermen. Op het rechter scherm staat de dagplanning. Het linker scherm heeft een touchscreen en toont alle werkorders van de dag. “We werken met software van Carsystems en dat bevalt goed. Alles is digitaal verbonden, van de werkorder en de planning tot de administratie. Dat geeft meer overzicht en inzicht en de werkplaatsprocessen lopen soepeler en efficiënter.”

De digitaliseringsslag in de werkplaats is nog niet achter de rug: binnenkort krijgt iedere monteur zijn eigen tablet. “We hebben een pilot gedaan en de techniek werkt goed. De enige beperking is ons wifi-netwerk. Het signaal is niet sterk genoeg. Dat wordt binnenkort opgelost en dan stappen we over.” Dankzij de dagelijkse ‘on demand’ grossiersleveringen zijn de meeste planken in het magazijn leeg. Er ligt hoofdzakelijk grijpvoorraad en onderdelen voor klassieke auto’s. Achter de volgende deur schuilt letterlijk een grote verrassing: de truckwerkplaats. Deze kathedraalachtige ruimte heeft een oppervlakte van 600 vierkante meter, een klassiek zadeldak en een opvallend grote nokhoogte. Vijf brede en hoge overheaddeuren zorgen voor veel lichtinval en hebben genoeg doorrijhoogte voor grote en brede trucks en trailers. Achter de eerste overheaddeur staat twee hefbruggen. De eerste is een viertons tweekolommer voor bestelauto’s en campers waar momenteel een Hymer-camper op een motorrevisie wacht. Op de vierkoloms viertons hefbrug daar achter staat een klassieke Ford.

De crisisjaren in de werkplaats zijn voorbij.

Daarna volgt het zware werk: een 20-tons vierkolommer van Koni en een lange 24-tons VLT-hefbrug die onderdeel uitmaakt van de apk 1-teststraat. Deze extra lange hefbrug is ook in gebruik voor het keuren van grote campers en verlengde limousines. De remmentestbank en de emissie-apparatuur zijn van Arex en Maha. Hoewel de truckwerkplaats de grootste afmetingen heeft, worden de meeste uren gemaakt in de personenautowerkplaats. De omzetverhouding is gemiddeld 55:45. “Dat zit vooral in het prijsverschil tussen onderdelen voor personenauto’s en trucks”, verklaart Neleman, die vaststelt dat de crisisjaren in de werkplaats voorbij zijn. “We merken dat onze truckklanten gemakkelijker geld uitgeven. Tijdens de economische crisis mochten we alleen onderdelen vervangen als dat nodig was, tegenwoordig is er meer ruimte voor preventief onderhoud.” Diezelfde ontwikkeling ziet hij terug bij particulieren. “We mogen weer repareren. Laatst kwam een Hyundai i10 binnen voor een grote beurt met nieuwe banden, nieuwe remmen en een distributieriem. De rekening was 1.200 euro en de klant vond het geen enkel probleem. Dat was een paar jaar geleden wel anders.” 

Niet alleen klanten investeren gemakkelijker. Ook Neleman zelf is bezig met een investerings- en vernieuwingsslag. Na decennia kiest de ondernemer voor een nieuwe koers. “We hebben het altijd in de breedte gezocht. Door de toenemende technische complexiteit van de verschillende voertuigen wordt dat lastiger. Als je succesvol wilt blijven, moet je meer focus aanbrengen.”

Focus aanbrengen betekent onder meer dat Neleman de truckwerkplaats in 2019 wil overdragen aan de chef werkplaats. Door de truckwerkplaats te verzelfstandigen, ontstaat meer ruimte voor de personenauto- en bestelautowerkzaamheden. “Het is de bedoeling om de truckactiviteiten naar een andere locatie te verhuizen, zodat we ons helemaal kunnen concentreren op personenauto’s en bestelauto’s. Ik wil een aantal nieuwe werkzaamheden toevoegen die we nu nog uitbesteden, waaronder uitlijnen, en nieuwe werkplekken inrichten voor diagnose en voor hybride en elektrische voertuigen.” 

DE KENGETALLEN AUTOBEDRIJF NELEMAN // AANTAL MEDEWERKERS: 9 (8,5 FTE) // AANTAL HEFBRUGGEN: 8 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 8.700 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: 4.000 // AANTAL BANDEN PER JAAR: 1.500-2.000 // OPPERVLAK WERKPLAATSEN TOTAAL: 818 m²

Samen verder

De recent verbouwde werkplaatsreceptie geeft een voorproefje van de plannen. Het is een lichte ruimte met een lage balie, een zitje, een koffiemachine en wifi. “Alles was donker en bruin. We hebben een muur weggehaald, alle overige muren wit geschilderd en grijze tegels gelegd. Diezelfde stijl gaan we doorvoeren in het magazijn en de werkplaats.” Veranderen is volgens Neleman een noodzakelijke investering in de toekomst. “Als ik over vijftien jaar een waardevol bedrijf wil overdragen, moet ik niet achterover leunen maar investeren. Niet alleen in nieuwe AUW11P16 Portret Karel neleman 3activiteiten en nieuwe equipment, ook in nieuwe kennis. We zijn dit jaar gestart met Wesp en we werken samen met On the Move om onze interne en externe bedrijfsprocessen te verbeteren.”

Maar jezelf voorbereiden op de toekomst draait volgens Neleman niet alleen om procesoptimalisatie. Het draait ook om de juiste mensen die op de juiste plek zitten. “Vroeger deed ik zoveel mogelijk zelf. Ik zat op kantoor, deed administratie, inkoop en verkoop en sleutelde mee als het druk was. Ik heb geleerd om taken over te dragen. Iedereen in het bedrijf heeft een eigen takenpakket en eigen verantwoordelijkheid. Gelukkig hebben we een team met enthousiaste mensen. Dat is een vereiste als je verder wilt komen. Iedereen staat open voor verandering.”  Daarnaast gelooft hij sterk in samenwerking, zowel binnen als buiten het bedrijf. “Ik zit in het Bovag-bestuur en zit daarnaast in een groep met tien andere eigenwijze en kritische ondernemers. We komen regelmatig samen, kijken bij elkaar in de keuken en sparren met elkaar over de toekomst. Praten met collega’s helpt om keuzes te maken die bij jouw bedrijf passen.” 

Autobedrijf Neleman is gestart in 1965 als een transportbedrijf met een eigen werkplaats, door de vader van Karel en Arnold. Van sleutelen aan het eigen wagenpark verschuiven de werkzaamheden in de jaren zeventig naar sleutelen aan trucks, bestelauto’s en personenauto’s. In diezelfde periode verhuist het bedrijf van Terbregge naar Nieuwerkerk a/d IJssel. Sinds 1975 werkt het bedrijf vanuit de huidige locatie aan de ‘s Gravenweg. De bedrijfsactiviteiten zijn tegenwoordig opgesplitst: broer Arnold geeft leiding aan het transportbedrijf, Karel leidt het autobedrijf en de truckwerkplaats. Naast onderhoud, reparatie en revisie voor trucks, bestelauto’s, campers en personenauto’s behoren verkoop, bestelautoverhuur en een tankstation tot de activiteiten. In zijn vrije tijd is Karel Neleman begeleider van een Roparun-team en met zijn BMW 325i (E30) racet hij alleen en samen met klanten op circuits in Nederland, België en Duitsland.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.