Autobedrijf Kleverlaan is blij met minder werk

In de werkplaats | Kleverlaan kijkt uit naar de EV

In de werkplaats • Voor Jan Kleverlaan, met zijn broer Ron eigenaar van Autobedrijf Kleverlaan in het Noord-Hollandse Limmen, draait alles om de werkplaats. En dat terwijl het bedrijf ook actief is in occasionverkoop, lease, verhuur en schade en een carwash en poetsservice heeft.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Jan & Ron Klevelaan (Beeld: Cindy Bakker)

“De garage is onze klantenbinder. Met alleen verkoop is het klantcontact vluchtiger”, vertelt Jan Kleverlaan. “De eerste auto verkoop je in de showroom, de tweede in de werkplaats. We bouwen een band op met de klant, die moet voelen dat hij of zij bij ons aan het goede adres is. Ook voor de schade is de werkplaats belangrijk. Omdat de diagnose, afstellen van ADAS en het uitlijnen toch daar gebeurt. Ook voor onze leaseafdeling doen we veel onderhoud in eigen beheer. De werkplaats is daarom belangrijk voor de hele gang van zaken.”

Locatie

Al deze services worden nu op één plek aangeboden, maar dat was niet altijd zo. Het bedrijf begon in 1969 en groeide stap voor stap. Het schadebedrijf zat op een aparte locatie. “Er kon op een gegeven moment niet meer gegroeid worden op die locatie. We kregen de kans om grond te kopen waar we alles samen konden brengen op een locatie. Op de nieuwe locatie was een flinke vergroting van de showroom en voorraadruimte mogelijk.” Jan is verantwoordelijk voor de inkoop, verkoop, lease- en schadeafdelingen, klantcontact, klantrelaties en key accounts terwijl Ron zich bezighoudt met alle techniek en logistiek. De werkplaats loopt goed. “We hebben eigenlijk bijna geen jaar verlies gemaakt, er is altijd wel winst gemaakt. Dat is ook meteen weer geïnvesteerd in het bedrijf waardoor we flink konden doorgroeien.”

Kleverlaan in cijfers

Aantal medewerkers

16 (8 monteurs)

Werkplaats m2

850 m2

Aantal hefbruggen

10

Aantal doorgangen per

jaar

5.500

APK keuringen per jaar

1.900

Occasions op voorraad

90

Banden in de opslag

760

 

Toekomstige groei

klevelaan 2022 ammAutobedrijf Kleverlaan is aangesloten bij Bosch Car Service: “Het is een goede club met een goede naam. Ook zij zijn snel gegroeid wat ertoe heeft geleid dat ze naar mijn mening te weinig contact hadden met de leden. Ik merk nu wel dat daar hard aan gewerkt wordt.”

Voor de toekomst kijkt Kleverlaan echter verder dan alleen de werkplaats. Vooral in de zakelijke markt zien ze kansen. “Ik denk dat de zakelijke onderhoudsmarkt alleen maar gaat groeien, mede dankzij private lease. Je moet daarom nu al een goede band opbouwen met de grote spelers in de leasesector. Door mee te denken met leasemaatschappijen en je werkwijzen en procedures daarop afstemmen,” vervolgt Kleverlaan. “Daar moet je in investeren en ik denk dat alleen de grotere bedrijven dat kunnen. Je hebt echt een aparte afdeling nodig voor het aanvragen van de ROB (reparatie, onderhoud en banden, red.), het overleggen en voor het contact met eigenaren van auto’s. Ik denk dat daar de crux zit: je moet het goed uit kunnen leggen, je moet het goed kunnen servicen en je moet weten waar je mee bezig bent. Dat kan in mijn ogen eigenlijk alleen maar met generalistisch werk op het moment dat je groot bent. Als je specialistisch bent, dan kun je wel klein blijven. Er zijn grote en de kleine bedrijven en alles wat ertussenin zit gaat het denk ik moeilijk krijgen.” 

Ook personeelsgebrek blijft de groei remmen. Kleverlaan: “Het is erg moeilijk om aan personeel te komen. Het aanbod miezert, het regent niet eens, het druppelt niet eens. Het miezert aan jongens die van de opleiding komen. Het grootste deel van die jongens die hier lopen, komt allemaal vanuit de stage of lopen nu stage en die proberen we allemaal te behouden. Dit doen we met goede opleidingsplannen, afspraken, beloning, werksfeer en werkomstandigheden. Goed werkgeverschap, daar moet je eigenlijk mee bezig zijn en dat proberen we zo goed mogelijk, maar dat lukt niet altijd bij iedereen.”

Elektrificatie

Kleverlaan is niet bang voor de elektrificatie in de autoindustrie. De verminderde onderhoudsbehoefte vindt hij zelf een positieve ontwikkeling om de kwaliteit van het werk te behouden. “Het wordt steeds moeilijker om monteurs te vinden en monteurs op te leiden. Dus ik denk dat het wat dat betreft goed is, dat we ook minder werk aan auto’s gaan krijgen. Voor je het weet krijgen we het anders helemaal niet klaar als branche, althans niet op een kwalitatief goede manier.” 

De monteurs in de werkplaats zijn gecertificeerd om aan elektrische voertuigen te werken en het bedrijf heeft geïnvesteerd in gereedschap en EV-gereedschapskarren. De snelle opkomst van de elektrificatie in hun werkplaats kwam als een verrassing. “We dachten dat het nog wel 4 à 5 jaar zou duren voordat EV’s echt in de universele werkplaatsen en showrooms zouden komen, maar dan werd 4 à 5 maanden. Momenteel is hooguit 3 tot 4 procent van de auto’s in onze werkplaats elektrisch. Dit gaat natuurlijk nog wel groeien, maar ik geloof niet dat dit getal bij universele bedrijven voorlopig boven de 5 à 10 procent uit gaat komen.”

PERSOONLIJK JAN  
Bouwjaar: 1971
Thuissituatie getrouwd, 2 studerende kinderen
Opleiding HTS Autotechniek
Loopbaan Stage en afstudeeropdracht Chicago USA, Sales en onderhoud Chief Body Repair, Aftersales Saab Amsterdam, Verkoper Toyota Den Haag, sinds 1-1-2000 Kleverlaan (commercieel)
PERSOONLIJK RON  
Bouwjaar: 1974
Thuissituatie getrouwd, 3 kinderen
Opleiding MTS Autotechniek
Loopbaan Monteur Citroën Amsterdam, sinds 1-1-2000 Kleverlaan (technisch)

 

Bruggen

In de werkplaats van Autobedrijf Kleverlaan staan tien bruggen, acht verzonken en twee als 4 koloms hefbrug. “Hier hebben we bewust voor gekozen, zodat je veel meer ruimte om de auto heen hebt. Ook passen er meer bruggen op een vierkante meter. Daarnaast ziet de werkplaats er netter uit als het leeg is, het is makkelijker schoon te houden en ze zijn nagenoeg storingsvrij. We werken zo veel efficiënter.” Op de wensenlijst staan met name investeringen in personeel: opleidingen en nieuwe mensen werven. Niet alleen jong bloed, maar ook zeker ervaring. “Ervaren mensen die willen en kunnen. Je kan natuurlijk wel veel gaan automatiseren, maar het moet ook bediend, geïnterpreteerd en gedaan worden. En daar heb je toch goed opgeleide, gemotiveerde mensen voor nodig. Dat is wel onze wens, in ieder geval voor het komende decennium.”