Vertrouw in eigen kunnen

Omloopsnelheid eigen merk bij dealers moet omhoog

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Nederlandse dealers vertrouwen voor hun occasionactiviteiten vooral op de kennis van het eigen merk. Zo hebben veel premiummerken bijna uitsluitend eigen-merk occasions staan. En die zijn iets hoger geprijsd dan de gemiddelde vraagprijs (berekend op basis van b2c-sites voor dezelfde merken en modellen). Dat blijkt uit een analyse van Automotive, gemaakt door veilinghuis Autorola op basis van cijfers uit Indicata, de occasionmarktmonitor van het bedrijf. “Het is niet altijd zo dat dealers meer voor hun occasions durven te vragen aan de markt, we zagen dit jaar ook verschillende merken waarvan de occasions juist goedkoper waren dan de gemiddelde marktprijs”, legt Rietveld uit. Na de registratiehausse van eind vorig jaar is de markt nu behoorlijk stabiel. “Maar we gaan weer richting december en dan neemt de beweging toe. Importeurs gaan weer ­stunten met nieuwe auto’s en dat heeft voor sommige merken direct effect op de waarde van de eigen occasions. Dan merk je ook dat de prijzen van auto’s meer gaan fluctueren.”

Omloopsnelheid moet hoger

Het aantal dagen marktaanbod, de verhouding tussen vraag en aanbod, is nu gemiddeld negentig dagen. De gerealiseerde omloopsnelheid van het eigen merk is gemiddeld 4,7. Desal­niettemin kan de omloopsnelheid hoger. “In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of in Amerika zie je veel hogere omloop­snelheden, soms wel tot 15 keer per jaar. Wij zien in Nederland regelmatig autobedrijven en dealers die hun vraagprijzen soms maanden niet aanpassen, terwijl de huidige markt een dynamische benadering nodig heeft.” Volgens Rietveld is het de vraag of iedere dealer door heeft hoe courant zijn eigen voorraad is. “Dit geeft wederom aan hoe belangrijk het is om voor de occasions te kunnen bepalen hoe deze in de markt gepositioneerd zijn.” In de praktijk zien we echter dat bijna geen enkele dealer zijn voorraad dynamisch prijst. Dat werkt twee kanten op. Enerzijds kun je met voorraad blijven zitten, terwijl je anderzijds soms te weinig vraagt voor een auto en daardoor marge misloopt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Omloopsnelheid eigen merk bij dealers moet omhoog | Automotive Online
Vertrouw in eigen kunnen

Omloopsnelheid eigen merk bij dealers moet omhoog

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Nederlandse dealers vertrouwen voor hun occasionactiviteiten vooral op de kennis van het eigen merk. Zo hebben veel premiummerken bijna uitsluitend eigen-merk occasions staan. En die zijn iets hoger geprijsd dan de gemiddelde vraagprijs (berekend op basis van b2c-sites voor dezelfde merken en modellen). Dat blijkt uit een analyse van Automotive, gemaakt door veilinghuis Autorola op basis van cijfers uit Indicata, de occasionmarktmonitor van het bedrijf. “Het is niet altijd zo dat dealers meer voor hun occasions durven te vragen aan de markt, we zagen dit jaar ook verschillende merken waarvan de occasions juist goedkoper waren dan de gemiddelde marktprijs”, legt Rietveld uit. Na de registratiehausse van eind vorig jaar is de markt nu behoorlijk stabiel. “Maar we gaan weer richting december en dan neemt de beweging toe. Importeurs gaan weer ­stunten met nieuwe auto’s en dat heeft voor sommige merken direct effect op de waarde van de eigen occasions. Dan merk je ook dat de prijzen van auto’s meer gaan fluctueren.”

Omloopsnelheid moet hoger

Het aantal dagen marktaanbod, de verhouding tussen vraag en aanbod, is nu gemiddeld negentig dagen. De gerealiseerde omloopsnelheid van het eigen merk is gemiddeld 4,7. Desal­niettemin kan de omloopsnelheid hoger. “In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of in Amerika zie je veel hogere omloop­snelheden, soms wel tot 15 keer per jaar. Wij zien in Nederland regelmatig autobedrijven en dealers die hun vraagprijzen soms maanden niet aanpassen, terwijl de huidige markt een dynamische benadering nodig heeft.” Volgens Rietveld is het de vraag of iedere dealer door heeft hoe courant zijn eigen voorraad is. “Dit geeft wederom aan hoe belangrijk het is om voor de occasions te kunnen bepalen hoe deze in de markt gepositioneerd zijn.” In de praktijk zien we echter dat bijna geen enkele dealer zijn voorraad dynamisch prijst. Dat werkt twee kanten op. Enerzijds kun je met voorraad blijven zitten, terwijl je anderzijds soms te weinig vraagt voor een auto en daardoor marge misloopt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.