Nieuwe post

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast blijft hij voorzitter van de ANWB-Bovag Koerslijst. Hollink woont samen met zijn vriendin in Oosterbeek en heeft vier kinderen.

Grensland Auto houdt op te bestaan. Vind je dat jammer?

Best wel. Ik heb er met veel plezier gewerkt en het bedrijf had een gezonde positie. Om ook in de toekomst rendabel te blijven en de werkwijze aan te passen aan de veranderende markt, wilden we de activiteiten verbreden van alleen export, naar ook binnenlandse activiteiten. De leveranciers en aandeelhouders vonden de impact op hun organisaties echter te groot. Dat is jammer, maar nu werk ik bij een bedrijf dat die vertaalslag wel kan maken.

Je hebt een lange staat van dienst in de occasionwereld. Ben je altijd geïnteresseerd geweest in remarketing?

Dat begon al toen ik in ’86 als jong ventje bij de Volvo-dealer in Arnhem aan de slag ging. Het waren mijn eerste stapjes in de autowereld. Ik was verkoper en had toen al meer met gebruikte auto's dan met nieuw. Een occasion is uniek en biedt commercieel gezien veel meer bewegingsruimte. Een nieuwe auto wordt voor een vaste prijs geleverd door de importeur en het enige waar je invloed op hebt is voor hoeveel je de auto verkoopt. Bij een occasion is het verschil tussen winnen en verliezen groter. Je kunt bij de inkoop al het verschil maken. Zo ook bij de verkoop: welke afzetmarkt kies je? Daar ligt voor mij de uitdaging. Die kant heb ik altijd opgezocht.

Toen het nieuws bekend werd dat je aan de slag zou gaan bij Autoveiling Nederland was je zelf op zeilvakantie. Ben je zo'n watersporter?

Ik ben een echte waterrat: dol op alle mogelijke boten, vaartuigen en vormen van watersport. Waterskiën is bijvoorbeeld ook een hobby van me. Bij de afwikkeling van Grensland kwam er wat vrije tijd tot mijn beschikking. Ik greep de kans aan om iets te doen wat ik al langer op mijn verlanglijstje had staan: zeilen op een klassiek tall ship. In mijn geval was het een zestig meter lange replica van een honderd jaar oud dwarsgetuigd zeilschip, waar we met 38 man op voeren. Alles op zo'n schip gaat nog op de ouderwetse manier, niets automatisch. Dus zeilen hijsen met de hand, en voor het inpakken van de zeilen moest je dertig meter de hoogte in klimmen. Het was een bijzondere, onvergetelijke ervaring. Ik ben letterlijk uitgewaaid. Het nadeel van zo'n dwarsgetuigd schip ten opzichte van een schip waarvan de zeilen in de lengte geplaatst zijn, is dat je altijd een zekere mate van wind mee moet hebben.

Zie je een parallel met de autobranche?

Enigzins wel. Bij zeilen is het belangrijk om een duidelijke koers uit te stippelen om je doel te kunnen bereiken. Waait de wind uit een andere richting, dan zal je de koers moeten verleggen. Autobedrijven doen dat niet altijd. Zo rekenen importeurs en autobedrijven met cijfers en doelstellingen die niet overeen komen met de reële verkoopcijfers. Er waait een heel andere wind en we moeten ons als autobranche afvragen hoe de nieuwe generatie naar mobiliteit kijkt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe post | Automotive Online

Nieuwe post

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast blijft hij voorzitter van de ANWB-Bovag Koerslijst. Hollink woont samen met zijn vriendin in Oosterbeek en heeft vier kinderen.

Grensland Auto houdt op te bestaan. Vind je dat jammer?

Best wel. Ik heb er met veel plezier gewerkt en het bedrijf had een gezonde positie. Om ook in de toekomst rendabel te blijven en de werkwijze aan te passen aan de veranderende markt, wilden we de activiteiten verbreden van alleen export, naar ook binnenlandse activiteiten. De leveranciers en aandeelhouders vonden de impact op hun organisaties echter te groot. Dat is jammer, maar nu werk ik bij een bedrijf dat die vertaalslag wel kan maken.

Je hebt een lange staat van dienst in de occasionwereld. Ben je altijd geïnteresseerd geweest in remarketing?

Dat begon al toen ik in ’86 als jong ventje bij de Volvo-dealer in Arnhem aan de slag ging. Het waren mijn eerste stapjes in de autowereld. Ik was verkoper en had toen al meer met gebruikte auto's dan met nieuw. Een occasion is uniek en biedt commercieel gezien veel meer bewegingsruimte. Een nieuwe auto wordt voor een vaste prijs geleverd door de importeur en het enige waar je invloed op hebt is voor hoeveel je de auto verkoopt. Bij een occasion is het verschil tussen winnen en verliezen groter. Je kunt bij de inkoop al het verschil maken. Zo ook bij de verkoop: welke afzetmarkt kies je? Daar ligt voor mij de uitdaging. Die kant heb ik altijd opgezocht.

Toen het nieuws bekend werd dat je aan de slag zou gaan bij Autoveiling Nederland was je zelf op zeilvakantie. Ben je zo'n watersporter?

Ik ben een echte waterrat: dol op alle mogelijke boten, vaartuigen en vormen van watersport. Waterskiën is bijvoorbeeld ook een hobby van me. Bij de afwikkeling van Grensland kwam er wat vrije tijd tot mijn beschikking. Ik greep de kans aan om iets te doen wat ik al langer op mijn verlanglijstje had staan: zeilen op een klassiek tall ship. In mijn geval was het een zestig meter lange replica van een honderd jaar oud dwarsgetuigd zeilschip, waar we met 38 man op voeren. Alles op zo'n schip gaat nog op de ouderwetse manier, niets automatisch. Dus zeilen hijsen met de hand, en voor het inpakken van de zeilen moest je dertig meter de hoogte in klimmen. Het was een bijzondere, onvergetelijke ervaring. Ik ben letterlijk uitgewaaid. Het nadeel van zo'n dwarsgetuigd schip ten opzichte van een schip waarvan de zeilen in de lengte geplaatst zijn, is dat je altijd een zekere mate van wind mee moet hebben.

Zie je een parallel met de autobranche?

Enigzins wel. Bij zeilen is het belangrijk om een duidelijke koers uit te stippelen om je doel te kunnen bereiken. Waait de wind uit een andere richting, dan zal je de koers moeten verleggen. Autobedrijven doen dat niet altijd. Zo rekenen importeurs en autobedrijven met cijfers en doelstellingen die niet overeen komen met de reële verkoopcijfers. Er waait een heel andere wind en we moeten ons als autobranche afvragen hoe de nieuwe generatie naar mobiliteit kijkt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.