Miljoenenstrijd Fiat-Van Asselt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Fiat op zijn beurt komt met een miljoenenclaim richting Van Asselt.

Van Asselt verwijt Fiat Auto Nederland dat het zich niet aan een groeiovereenkomst heeft gehouden die beide partijen in 2001 afsloten. Volgens Martin van den Berg, bij de importeur o.m. verantwoordelijk voor dealer development, is de ondergang van de dealer echter te wijten aan diens te snelle groei.

Fiat haalde half juni na een maandenlange zenuwenstrijd zeven- à achthonderd auto’s terug bij Van Asselt, dat Fiat, Alfa en Lancia vertegenwoordigde in tien vestigingen tussen ’t Gooi en Zwolle. Een paar dagen later vroeg het het faillissement van de dealer aan.

In 2001 kwamen Van Asselt en Fiat overeen dat de dealer heel midden-Nederland zou krijgen. Volgens Van Daal beloofde de importeur dat hij fors mee zou investeren, maar verbrak hij deze belofte toen het Fiat-concern zelf in financiële moeilijkheden raakte. “De neergang van Fiat en de wanprestatie tegenover Van Asselt lopen volledig parallel. Bij Van Asselt is door deze hele gang van zaken twintig miljoen euro verdampt.”

Van Daal zegt dat het miljoenenbedrag dat Fiat Auto Nederland bij Van Asselt wil claimen op drijfzand staat. Zelf gaat hij een hoger bedrag eisen. “Wij praten niet alleen over tweeënhalf jaar bonussen die niet zijn uitgekeerd, maar bij de teruggehaalde auto’s heb je ook te maken met carkits en navigatie- en achteruitsrijsystemen die al waren ingebouwd en met garantiewerk dat aan de occasions was gedaan.”

Van Daal wil ook een vergoeding eisen voor de schade die de reputatie van Carel Buis, de directeur van Van Asselt, heeft opgelopen. “Fiat Auto Nederland sprak in de pers van diefstal en verduistering, dat soort strafrechterlijke kwalificaties heeft de reputatie van Buis geen goed gedaan.” Buis is zelf niet beschikbaar voor commentaar. “Hij zit hier heel emotioneel in en kan u nu niet te woord staan. Dat houdt hij niet vol.”

Volgens Martin van den Berg is Fiat Auto Nederland de afspraken die in 2001 met Van Asselt zijn gemaakt in grote lijnen nagekomen. Hij wijt de problemen van de dealer aan diens snelle groei. “Er werden prachtige nieuwe panden neergezet, het kon niet op. Maar de financiële structuur van de onderneming is niet snel genoeg meegegroeid.”

Van den Berg is ongelukkig met het gebeurde. “In één klap zit je als importeur met negen, tien openstaande verkooppunten.” Hij is met diverse partijen in gesprek over de invulling van de vrijgekomen dealerpunten. “Deels zijn dat eigen dealers die hun gebied willen uitbreiden, maar ook een aantal externe partijen heeft belangstelling getoond. We worden er heel veel over gebeld.”

Zie voor meer: Automotive 14, die donderdag 21 juli verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Miljoenenstrijd Fiat-Van Asselt | Automotive Online

Miljoenenstrijd Fiat-Van Asselt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Fiat op zijn beurt komt met een miljoenenclaim richting Van Asselt.

Van Asselt verwijt Fiat Auto Nederland dat het zich niet aan een groeiovereenkomst heeft gehouden die beide partijen in 2001 afsloten. Volgens Martin van den Berg, bij de importeur o.m. verantwoordelijk voor dealer development, is de ondergang van de dealer echter te wijten aan diens te snelle groei.

Fiat haalde half juni na een maandenlange zenuwenstrijd zeven- à achthonderd auto’s terug bij Van Asselt, dat Fiat, Alfa en Lancia vertegenwoordigde in tien vestigingen tussen ’t Gooi en Zwolle. Een paar dagen later vroeg het het faillissement van de dealer aan.

In 2001 kwamen Van Asselt en Fiat overeen dat de dealer heel midden-Nederland zou krijgen. Volgens Van Daal beloofde de importeur dat hij fors mee zou investeren, maar verbrak hij deze belofte toen het Fiat-concern zelf in financiële moeilijkheden raakte. “De neergang van Fiat en de wanprestatie tegenover Van Asselt lopen volledig parallel. Bij Van Asselt is door deze hele gang van zaken twintig miljoen euro verdampt.”

Van Daal zegt dat het miljoenenbedrag dat Fiat Auto Nederland bij Van Asselt wil claimen op drijfzand staat. Zelf gaat hij een hoger bedrag eisen. “Wij praten niet alleen over tweeënhalf jaar bonussen die niet zijn uitgekeerd, maar bij de teruggehaalde auto’s heb je ook te maken met carkits en navigatie- en achteruitsrijsystemen die al waren ingebouwd en met garantiewerk dat aan de occasions was gedaan.”

Van Daal wil ook een vergoeding eisen voor de schade die de reputatie van Carel Buis, de directeur van Van Asselt, heeft opgelopen. “Fiat Auto Nederland sprak in de pers van diefstal en verduistering, dat soort strafrechterlijke kwalificaties heeft de reputatie van Buis geen goed gedaan.” Buis is zelf niet beschikbaar voor commentaar. “Hij zit hier heel emotioneel in en kan u nu niet te woord staan. Dat houdt hij niet vol.”

Volgens Martin van den Berg is Fiat Auto Nederland de afspraken die in 2001 met Van Asselt zijn gemaakt in grote lijnen nagekomen. Hij wijt de problemen van de dealer aan diens snelle groei. “Er werden prachtige nieuwe panden neergezet, het kon niet op. Maar de financiële structuur van de onderneming is niet snel genoeg meegegroeid.”

Van den Berg is ongelukkig met het gebeurde. “In één klap zit je als importeur met negen, tien openstaande verkooppunten.” Hij is met diverse partijen in gesprek over de invulling van de vrijgekomen dealerpunten. “Deels zijn dat eigen dealers die hun gebied willen uitbreiden, maar ook een aantal externe partijen heeft belangstelling getoond. We worden er heel veel over gebeld.”

Zie voor meer: Automotive 14, die donderdag 21 juli verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.