Duurdere banden drijven winst Michelin op

Bandenprijzen • Michelin verkocht in deze zes maanden over de hele linie 3,7 procent minder banden.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Michelin)

Michelin heeft in het eerste halfjaar, ondanks een moeilijke markt met dalende verkopen, dankzij hogere prijzen de operationele winst met 11,4 procent op kunnen voeren naar 1,7 miljard euro. De omzet ging met 5,9 procent omhoog naar 14,1 miljard euro. Op basis van die goede resultaten heeft Michelin de verwachtingen voor heel 2023 verhoogd, meldt het bedrijf.

Michelin verkocht in deze zes maanden over de hele linie 3,7 procent minder banden. Dat werd financieel gecompenseerd doordat het bedrijf zich meer concentreert op duurdere producten. Bij banden voor personenauto’s en bestelwagens daalden de verkopen van vervangingsbanden met 2 procent maar dat liep in Europa op naar 6 procent.

Wel zwakte die daling in het tweede kwartaal wat af. Aan de andere kant lag de afzet in het OEM-segment 9 procent hoger dan een jaar geleden. Michelin spreekt hier van ‘het voortdurend afbouwen van voorraden in de handel en bij b2b-fleets’. Prijsverhogingen in combinatie met de verschuivingen in de afzet hebben geleid tot meer omzet. Michelin meldt hier wel dat inflatie-afspraken in contracten steeds met vertraging doorwerken.

Duurdere banden drijven winst Michelin op | Automotive Online

Duurdere banden drijven winst Michelin op

Bandenprijzen • Michelin verkocht in deze zes maanden over de hele linie 3,7 procent minder banden.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Michelin)

Michelin heeft in het eerste halfjaar, ondanks een moeilijke markt met dalende verkopen, dankzij hogere prijzen de operationele winst met 11,4 procent op kunnen voeren naar 1,7 miljard euro. De omzet ging met 5,9 procent omhoog naar 14,1 miljard euro. Op basis van die goede resultaten heeft Michelin de verwachtingen voor heel 2023 verhoogd, meldt het bedrijf.

Michelin verkocht in deze zes maanden over de hele linie 3,7 procent minder banden. Dat werd financieel gecompenseerd doordat het bedrijf zich meer concentreert op duurdere producten. Bij banden voor personenauto’s en bestelwagens daalden de verkopen van vervangingsbanden met 2 procent maar dat liep in Europa op naar 6 procent.

Wel zwakte die daling in het tweede kwartaal wat af. Aan de andere kant lag de afzet in het OEM-segment 9 procent hoger dan een jaar geleden. Michelin spreekt hier van ‘het voortdurend afbouwen van voorraden in de handel en bij b2b-fleets’. Prijsverhogingen in combinatie met de verschuivingen in de afzet hebben geleid tot meer omzet. Michelin meldt hier wel dat inflatie-afspraken in contracten steeds met vertraging doorwerken.