Bosch ziet winst in 2021 stijgen met 1,2 miljard euro

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Omzet ‘mobility’ bij Bosch hoger maar marge onder druk
Onderdelenfabrikant Bosch zag zijn omzet in 2021 met 10 procent stijgen. (Foto: Bosch) (Foto: Bosch)

Bosch Groep realiseerde in 2021 een omzet van 78,8 miljard euro, dat is 10 procent meer dan in 2020. Het bedrijfsresultaat vóór rente en belastingen (EBIT) kwam uit op 3,2 miljard euro, 1,2 miljard meer dan in 2020. Daarmee komt de EBIT-marge naar verwachting uit op ongeveer 4 procent (2020: 2,8%). Dat blijkt uit de jaarcijfers die het concern vandaag publiceerde.

“We zijn erin geslaagd onze prognoses te overtreffen, ondanks uitdagingen zoals knelpunten bij de bevoorrading of prijsstijgingen voor grondstoffen”, zegt Stefan Hartung, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Robert Bosch in een persbericht.

De bedrijfssector Mobility Solutions – waar de productie voor de auto-industrie onder valt – realiseerde ondanks het tekort aan semiconductors een omzet van 45,4 miljard euro, een stijging van 7,5 procent. De grootste en meeste winstgevende bedrijfssector Mobility Solutions groeide hiermee in omzet wel minder hard dan de andere sectoren Industrial Technology (+20%), Consumer Goods (+13%) en Energy & Building Technology (+11%). Het bedrijf geeft geen winstcijfers per divisie.

Softwareontwikkeling

Bosch wil in de komende jaren groei realiseren in softwareontwikkeling voor voertuigen en hierin zijn positie versterken. De bedrijfssector Mobility Solutions levert wereldwijd jaarlijks meer dan 200 miljoen regeleenheden met eigen software voor voertuigen. Naar verwachting moet markt voor automobielsoftware tegen 2030 een volume van ongeveer 200 miljard euro bereiken. Markus Heyn, voorzitter van de divisie Mobility Solutions stelt dat de onderdelenfabrikant op deze markt met dubbele cijfers zal groeien. “Daarbij profiteren wij aanzienlijk van de ontwikkeling van de auto als internetknooppunt.” Om groei voor de divisie Mobility Solutions te realiseren is inmiddels een strategische koers uitgezet. Onlangs besloot Bosch om met Cariad, de softwaredochter van Volkswagen, te gaan werken aan de ontwikkeling van autonome rijsystemen. “Ons doel is om gedeeltelijk- en sterk geautomatiseerd rijden voor iedereen sneller realiteit te maken”, aldus Heyn.

De onderdelenfabrikant verwacht dat de knelpunten in de bevoorrading en stijgende prijzen voor grondstoffen een grote impact hebben op de autoindustrie in 2022. Vanwege de toenemende vraag naar microchips besloot het bedrijf 400 miljoen euro te investeren in chipfabrieken. Ook de stijgende inflatie vertroebelt de economische vooruitzichten, stelt het bedrijf. Evengoed verwacht de onderdelenfabrikant dit jaar een omzetstijging waarbij EBIT-marge op hetzelfde niveau blijft als in 2021.

Op 31 december 2021 had de Bosch Groep wereldwijd ruim 401 duizend medewerkers in dienst. De toename ten opzichte van 2020 met ongeveer 6.700 medewerkers vond met name plaats in Azië en Europa.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Bosch ziet winst in 2021 stijgen met 1,2 miljard euro | Automotive Online

Bosch ziet winst in 2021 stijgen met 1,2 miljard euro

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Omzet ‘mobility’ bij Bosch hoger maar marge onder druk
Onderdelenfabrikant Bosch zag zijn omzet in 2021 met 10 procent stijgen. (Foto: Bosch) (Foto: Bosch)

Bosch Groep realiseerde in 2021 een omzet van 78,8 miljard euro, dat is 10 procent meer dan in 2020. Het bedrijfsresultaat vóór rente en belastingen (EBIT) kwam uit op 3,2 miljard euro, 1,2 miljard meer dan in 2020. Daarmee komt de EBIT-marge naar verwachting uit op ongeveer 4 procent (2020: 2,8%). Dat blijkt uit de jaarcijfers die het concern vandaag publiceerde.

“We zijn erin geslaagd onze prognoses te overtreffen, ondanks uitdagingen zoals knelpunten bij de bevoorrading of prijsstijgingen voor grondstoffen”, zegt Stefan Hartung, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Robert Bosch in een persbericht.

De bedrijfssector Mobility Solutions – waar de productie voor de auto-industrie onder valt – realiseerde ondanks het tekort aan semiconductors een omzet van 45,4 miljard euro, een stijging van 7,5 procent. De grootste en meeste winstgevende bedrijfssector Mobility Solutions groeide hiermee in omzet wel minder hard dan de andere sectoren Industrial Technology (+20%), Consumer Goods (+13%) en Energy & Building Technology (+11%). Het bedrijf geeft geen winstcijfers per divisie.

Softwareontwikkeling

Bosch wil in de komende jaren groei realiseren in softwareontwikkeling voor voertuigen en hierin zijn positie versterken. De bedrijfssector Mobility Solutions levert wereldwijd jaarlijks meer dan 200 miljoen regeleenheden met eigen software voor voertuigen. Naar verwachting moet markt voor automobielsoftware tegen 2030 een volume van ongeveer 200 miljard euro bereiken. Markus Heyn, voorzitter van de divisie Mobility Solutions stelt dat de onderdelenfabrikant op deze markt met dubbele cijfers zal groeien. “Daarbij profiteren wij aanzienlijk van de ontwikkeling van de auto als internetknooppunt.” Om groei voor de divisie Mobility Solutions te realiseren is inmiddels een strategische koers uitgezet. Onlangs besloot Bosch om met Cariad, de softwaredochter van Volkswagen, te gaan werken aan de ontwikkeling van autonome rijsystemen. “Ons doel is om gedeeltelijk- en sterk geautomatiseerd rijden voor iedereen sneller realiteit te maken”, aldus Heyn.

De onderdelenfabrikant verwacht dat de knelpunten in de bevoorrading en stijgende prijzen voor grondstoffen een grote impact hebben op de autoindustrie in 2022. Vanwege de toenemende vraag naar microchips besloot het bedrijf 400 miljoen euro te investeren in chipfabrieken. Ook de stijgende inflatie vertroebelt de economische vooruitzichten, stelt het bedrijf. Evengoed verwacht de onderdelenfabrikant dit jaar een omzetstijging waarbij EBIT-marge op hetzelfde niveau blijft als in 2021.

Op 31 december 2021 had de Bosch Groep wereldwijd ruim 401 duizend medewerkers in dienst. De toename ten opzichte van 2020 met ongeveer 6.700 medewerkers vond met name plaats in Azië en Europa.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.