Nissan: 30% meer aftersalesomzet door connectivity
Nissan rijders kunnen in de toekomst online gebruik maken van nieuwe gepersonaliseerde diensten en een grotere keuze uit accessoires. Volgens Nissan Europe Aftersales vice-president Vincent Wijnen is uitbreiding van connectiviteit, naast het evolueren en transformeren van het design van de auto, een belangrijk element om klanten het summum in personalisatie te bieden. “We werken ook aan betaalbare aftermarket oplossingen voor bestaande modellen, zodat ook deze klanten gebruik kunnen maken van de nieuwe online services”, aldus Wijnen. Voorbeelden zijn volgens Wijnen onderhoudsmeldingen in de auto, het inplannen van een afspraak bij de dealer en onderdelen die klaarliggen als de auto de werkplaats inkomt.
Nieuwe diensten door big data
De toenemende en verbeterende connected auto-technologie in combinatie met big data kan Nissan naar eigen zeggen nieuwe diensten opleveren, de dealerervaring verbeteren en de klantentrouw verhogen. Maar er is wel veel inspanning nodig dat te realiseren. “De logistiek moet gestroomlijnd worden om de just-in-time levering van de fabriek naar de dealer zo efficiënt en perfect mogelijk voor elkaar te krijgen.”
Nissan is niet het enige automerk dat investeert in connectiviteit. Onder andere Audi verhoogde eind vorig jaar haar investeringsbudget naar 24 miljard euro. Een groot deel van dit bedrag zal onder andere in connectiviteit geïnvesteerd worden.
Op het Nationaal Automotive Congres 2016 waarschuwde ULU sales director Sjoerd Jonkers dat universele autobedrijven door telematica steeds minder grip op het contact met de klant krijgen.