Bandenfabrikanten profiteren van grondstofprijzen en vraag naar UHP
De winstmarge van Continental bedroeg 10,7 procent (4,33 miljard euro) tegenover 11,1 procent een jaar eerder. Maar de resultaten van Continental laten zich lastig vergelijken met die van andere bandenfabrikanten omdat ook andere divisies, zoals die van auto-onderdelen, er in zijn meegenomen. De definitieve jaarcijfers worden in de loop van maart gepubliceerd. De Duitse fabrikant realiseerde een omzetplus van 3 procent tot 40,5 miljard euro. Dat de winst uiteindelijk lager uitvalt komt onder meer door garantieclaims, een terugroepactie en boetes als gevolg van beschuldigingen van kartelvorming.
Goodyear zag zowel zijn omzet als de winst dalen met respectievelijk 7,8 procent tot 14,2 miljard euro en een winst van 1,9 miljard euro. Dat is 1,7 procent minder dan in 2015.
Michelin profiteerde daarentegen van de gunstige grondstofprijzen in 2016. De omzet daalde wel met 1,4 procent tot 20,9 miljard euro als gevolg van ongunstige wisselkoersen. Voor dit jaar houdt Michelin rekening met grondstofkosten die tot 900 miljoen euro liggen. De Franse bandenfabrikant kondigde daarom eerder deze maand aan de prijzen van zijn banden te verhogen.
Premium en UHP
De omzet van Hankook bedroeg 5,2 miljard euro. Volgens Hankook is de groei te danken aan de gestegen verkopen van premium OEM en Ultra High Performance banden (UHPT) in Europa en Noord-Amerika.
34 procent van de totale Hankookomzet in 2016 is afkomstig uit de verkoop van UHPT banden die onder andere op de Porsche Macan wordt gemonteerd. In het laatste kwartaal van 2016 steeg de verkoop van deze band 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.
De Koreaanse bandenfabrikant introduceerde in 2015 het budgetmerk Laufenn dat in de Benelux door bandengroothandel TTI (Tyre Trading International) geleverd wordt.
Bridgestone, ’s werelds grootste bandenfabrikant, publiceert later deze maand zijn jaarcijfers.