Voorsorteren op EV-toekomst: LKQ rolt nieuw label GRIP expert uit

Brand story • Nu het onderhoud van auto’s meer en meer verschuift naar onderstel gerelateerde zaken, zet LKQ een stap richting die toekomst met de introductie van de workshop solution GRIP expert, als opvolger van Autobandenpartner. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook in andere landen worden uitgerold.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
“Banden, remmen en onderstelcomponenten zijn een belangrijk onderdeel van verdienmodel in het EV-tijdperk.”

Het Vakgarage-netwerk is al overgestapt van Autobandenpartner naar GRIP expert, net als een aantal enthousiaste Autobandenpartner-deelnemers, aldus Dennis van Eijkelenborg, manager werkplaatsconcepten bij LKQ. “Omdat banden, remmen en onderstelcomponenten een belangrijk onderdeel worden van het verdienmodel in het EV-tijdperk, hebben we de inhoud van GRIP expert aangepast op de behoeftes van de garagist”, stelt Van Eijkelenborg.

“We vragen een kleine vergoeding voor deze workshop solution, maar daar staat tegenover dat we ook een app faciliteren en trainingen aanbieden.” Er wordt een 3-jarig opleidingstraject aangeboden dat qua tijdsbestek niet al te intensief is, zodat cursisten het goed kunnen combineren met hun werkzaamheden. Volgens Van Eijkelenborg is er behoefte aan dit soort trainingen. “Vroeger hoefde je alleen maar verstand te hebben van bandenmaten en de rijrichting, maar er zijn tegenwoordig zoveel coderingen dat je daar echt iets van moet weten. Bandentrainingen bestonden nog niet echt, en bij technische opleidingen wordt er slechts kort aandacht aan besteed.” Volgens Van Eijkelenborg gaat het door gebrek aan kennis nog weleens fout in de praktijk. “Je ziet bijvoorbeeld dat monteurs bij silence-banden de foam-laag eruit trekken, omdat ze denken dat het verpakkingsmateriaal is. En in het geval van remmen zijn de terugkerende remtrommels nieuwe materie voor jonge monteurs, terwijl regeneratieve remsystemen ook om specifieke kennis vragen.”

Levenslange garantie op banden

In het vervolg van het genoemde opleidingstraject wordt ook aandacht besteed aan wielgeometrie en ADAS-systemen. En aan de commerciële kant van het verhaal. “EV-banden zijn bijvoorbeeld net iets duurder omdat ze aan hoge eisen moeten voldoen wat betreft geluidscomfort, actieradius en draagvermogen. Dat moet een werkplaatsreceptionist wel kunnen uitleggen aan klanten”, aldus Van Eijkelenborg. Een ander uniek aspect van het GRIP expert-concept is het feit dat er levenslange garantie wordt gegeven op banden. “Die garantie geldt van nieuwstaat tot een profieldiepte van 1,6 millimeter, ook als een band stuk wordt gereden of lek wordt gestoken”, vertelt Van Eijkelenborg. “Het zorgt ervoor dat klanten als er iets is weer terugkeren naar het bewuste garagebedrijf, en niet bijvoorbeeld de achterbanden even laten vervangen bij een fastfitter.” Andere features van het label zijn een website waarop eindgebruikers kunnen zoeken naar vestigingen, plus de GRIP-app. “Die maakt inzichtelijk in hoeverre banden versleten zijn, de onderhoudshistorie wordt bijgehouden en je kunt als garage bijvoorbeeld APK-herinneringen sturen. Daarmee is deze app een echte marketingtool.”

Voorsorteren op EV-toekomst: LKQ rolt nieuw label GRIP expert uit | Automotive Online

Voorsorteren op EV-toekomst: LKQ rolt nieuw label GRIP expert uit

Brand story • Nu het onderhoud van auto’s meer en meer verschuift naar onderstel gerelateerde zaken, zet LKQ een stap richting die toekomst met de introductie van de workshop solution GRIP expert, als opvolger van Autobandenpartner. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook in andere landen worden uitgerold.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
“Banden, remmen en onderstelcomponenten zijn een belangrijk onderdeel van verdienmodel in het EV-tijdperk.”

Het Vakgarage-netwerk is al overgestapt van Autobandenpartner naar GRIP expert, net als een aantal enthousiaste Autobandenpartner-deelnemers, aldus Dennis van Eijkelenborg, manager werkplaatsconcepten bij LKQ. “Omdat banden, remmen en onderstelcomponenten een belangrijk onderdeel worden van het verdienmodel in het EV-tijdperk, hebben we de inhoud van GRIP expert aangepast op de behoeftes van de garagist”, stelt Van Eijkelenborg.

“We vragen een kleine vergoeding voor deze workshop solution, maar daar staat tegenover dat we ook een app faciliteren en trainingen aanbieden.” Er wordt een 3-jarig opleidingstraject aangeboden dat qua tijdsbestek niet al te intensief is, zodat cursisten het goed kunnen combineren met hun werkzaamheden. Volgens Van Eijkelenborg is er behoefte aan dit soort trainingen. “Vroeger hoefde je alleen maar verstand te hebben van bandenmaten en de rijrichting, maar er zijn tegenwoordig zoveel coderingen dat je daar echt iets van moet weten. Bandentrainingen bestonden nog niet echt, en bij technische opleidingen wordt er slechts kort aandacht aan besteed.” Volgens Van Eijkelenborg gaat het door gebrek aan kennis nog weleens fout in de praktijk. “Je ziet bijvoorbeeld dat monteurs bij silence-banden de foam-laag eruit trekken, omdat ze denken dat het verpakkingsmateriaal is. En in het geval van remmen zijn de terugkerende remtrommels nieuwe materie voor jonge monteurs, terwijl regeneratieve remsystemen ook om specifieke kennis vragen.”

Levenslange garantie op banden

In het vervolg van het genoemde opleidingstraject wordt ook aandacht besteed aan wielgeometrie en ADAS-systemen. En aan de commerciële kant van het verhaal. “EV-banden zijn bijvoorbeeld net iets duurder omdat ze aan hoge eisen moeten voldoen wat betreft geluidscomfort, actieradius en draagvermogen. Dat moet een werkplaatsreceptionist wel kunnen uitleggen aan klanten”, aldus Van Eijkelenborg. Een ander uniek aspect van het GRIP expert-concept is het feit dat er levenslange garantie wordt gegeven op banden. “Die garantie geldt van nieuwstaat tot een profieldiepte van 1,6 millimeter, ook als een band stuk wordt gereden of lek wordt gestoken”, vertelt Van Eijkelenborg. “Het zorgt ervoor dat klanten als er iets is weer terugkeren naar het bewuste garagebedrijf, en niet bijvoorbeeld de achterbanden even laten vervangen bij een fastfitter.” Andere features van het label zijn een website waarop eindgebruikers kunnen zoeken naar vestigingen, plus de GRIP-app. “Die maakt inzichtelijk in hoeverre banden versleten zijn, de onderhoudshistorie wordt bijgehouden en je kunt als garage bijvoorbeeld APK-herinneringen sturen. Daarmee is deze app een echte marketingtool.”