Oud-Pon-directeuren starten universeel werkplaatsconcept

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eigen identiteit
Het concept is volgens de initiatiefnemers gericht op optimalisering van het resultaat van de ondernemer in plaats van op verplichte onderdelenafname, zoals bij de meeste franchiseformules.
“De afgelopen jaren heb ik universele garagebedrijven opgericht in Vught, Den Bosch, St. Oedenrode en Wijchen onder de naam Merkservice. Ik weet daarom dat veel autobedrijven worstelen met de vraag hoe ze kosten kunnen besparen om hun rendement te verbeteren. Omdat de eigen identiteit voor veel universele bedrijven heilig is hebben we gewerkt aan een modulair werkplaatsconcept waarbij het autobedrijf zelf kan kiezen welke stappen zij in een samenwerking zet.”

Geen afnameverplichting
Het WESP-concept bestaat uit de Bespaarservice en de Verbeterservice. Via de eerste, gratis module, krijgt het autobedrijf de mogelijkheid via een AD-grossier onderdelen in te kopen, met een jaarlijkse onderdelenbonus die afhankelijk is van het inkoopvolume. Gemiddeld bedraagt die volgens de initiatienemers €6.500. Het voordeel ten opzichte van aansluiting bij AD Autobedrijf is dat er geen franchise fee is en geen minimale afnameverplichting. De Verbeterservice bestaat uit een aantal instrumenten die de prestaties meten van het autobedrijf, zoals omzet per monteur, onderdelenomzet, een DMS-, server- en backofficesysteem. Wintjes: “We kunnen zien waar een bedrijf onderpresteert en of dat aan de markt ligt of aan het bedrijf zelf en waar dus het verbeterpotentieel ligt. Daar kan de ondernemer vervolgens actie op ondernemen.” Voor de tweede module betalen autobedrijven maandelijks een bijdrage, de hoogte daarvan is volgens Wintjes marktconform en hangt af van het aantal afgenomen diensten. Indien deelname goed bevalt kunnen autobedrijven ook kiezen om zich volledig aan te sluiten bij de franchiseformule Merkservice. In dat geval is wel een franchisefee verschuldigd en is de minimum contractduur vijf jaar. Ook moet het bedrijf dan voldoen aan de uitstraling en kwaliteitseisen van Merkservice.

Bewijslast
Volgens Wintjes is de volledig open structuur van WESP een novum in de werkplaatsconceptenmarkt. “De beprijzing is van de concepten vaak onduidelijk. Waar de fee laag is zijn de voorwaarden vaak knellend en bij formules waar er meer vrijheid is, is vaak onduidelijk wat de toegevoegde waarde precies is. Wij hebben een duidelijke menukaart, waarin iedereen zijn eigen keuzes kan maken en binnen een maand weer kan opzeggen. De bewijslast voor de toegevoegde waarde ligt dus bij ons.”

Pon-collega`s
Wintjes en Kuiper kennen elkaar uit hun tijd bij Pon, waar de een algemeen directeur was van Volkswagen en de ander verantwoordelijk was voor de aftersales. Het tweetal richt zich met WESP zowel op de 1.800 universele autobedrijven die zich nog niet bij een formule hebben aangesloten als op dealerbedrijven van kleinere merken zonder eigen universele aftersalesplannen. “Het verbeteren van het werkplaatsrendement kan maar op twee manieren: meer werkplaatsklanten binnenhalen of meer omzet per klant realiseren”, zegt Wintjes. “Steeds meer universele bedrijven begrijpen dat goede en toegankelijke managementinformatie daarvoor onontbeerlijk is. De database van WESP wordt behalve met informatie uit de bij het concept aangesloten bedrijven (nu dus 4) gevoed met algemeen beschikbare informatie over bijvoorbeeld onderdelenverkoop en branchecijfers.

Partnerschap AD
Ondanks de eigen franchiseformules ondersteunt AD Benelux het initiatief. “Bas Wintjes is al geruime tijd klant bij twee van onze AD-grossiers. Vanuit dat contact heeft hij dit concept opgezet”, aldus algemeen directeur Henk Kromhout van AD Benelux. “Het is niet zo dat wij alle universele autobedrijven onder ons eigen label willen bedienen. Er is ruimte voor verschillende concepten en wij denken dat dit een vrij uniek en onderscheidend concept is. Het biedt universele autobedrijven een laagdrempelige toegang tot goede en hapklare managementinformatie. Dat levert voor alle betrokken partijen voldoende toegevoegde waarde, dus dan is een plus een twee.”

Wintjes wil geen voorspellingen doen over de groei van zijn formule. “Het gaat me meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. Natuurlijk moeten we een bepaalde omvang krijgen om er geld mee te kunnen verdienen, maar ik sluit in deze beginfase liever weinig bedrijven aan waar goed geld verdiend wordt met het concept, dan veel bedrijven die er weinig toegevoegde waarde uit halen. De drempel om toe te treden kan in elk geval niet te hoog zijn.”

Oud-Pon-directeuren starten universeel werkplaatsconcept | Automotive Online

Oud-Pon-directeuren starten universeel werkplaatsconcept

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eigen identiteit
Het concept is volgens de initiatiefnemers gericht op optimalisering van het resultaat van de ondernemer in plaats van op verplichte onderdelenafname, zoals bij de meeste franchiseformules.
“De afgelopen jaren heb ik universele garagebedrijven opgericht in Vught, Den Bosch, St. Oedenrode en Wijchen onder de naam Merkservice. Ik weet daarom dat veel autobedrijven worstelen met de vraag hoe ze kosten kunnen besparen om hun rendement te verbeteren. Omdat de eigen identiteit voor veel universele bedrijven heilig is hebben we gewerkt aan een modulair werkplaatsconcept waarbij het autobedrijf zelf kan kiezen welke stappen zij in een samenwerking zet.”

Geen afnameverplichting
Het WESP-concept bestaat uit de Bespaarservice en de Verbeterservice. Via de eerste, gratis module, krijgt het autobedrijf de mogelijkheid via een AD-grossier onderdelen in te kopen, met een jaarlijkse onderdelenbonus die afhankelijk is van het inkoopvolume. Gemiddeld bedraagt die volgens de initiatienemers €6.500. Het voordeel ten opzichte van aansluiting bij AD Autobedrijf is dat er geen franchise fee is en geen minimale afnameverplichting. De Verbeterservice bestaat uit een aantal instrumenten die de prestaties meten van het autobedrijf, zoals omzet per monteur, onderdelenomzet, een DMS-, server- en backofficesysteem. Wintjes: “We kunnen zien waar een bedrijf onderpresteert en of dat aan de markt ligt of aan het bedrijf zelf en waar dus het verbeterpotentieel ligt. Daar kan de ondernemer vervolgens actie op ondernemen.” Voor de tweede module betalen autobedrijven maandelijks een bijdrage, de hoogte daarvan is volgens Wintjes marktconform en hangt af van het aantal afgenomen diensten. Indien deelname goed bevalt kunnen autobedrijven ook kiezen om zich volledig aan te sluiten bij de franchiseformule Merkservice. In dat geval is wel een franchisefee verschuldigd en is de minimum contractduur vijf jaar. Ook moet het bedrijf dan voldoen aan de uitstraling en kwaliteitseisen van Merkservice.

Bewijslast
Volgens Wintjes is de volledig open structuur van WESP een novum in de werkplaatsconceptenmarkt. “De beprijzing is van de concepten vaak onduidelijk. Waar de fee laag is zijn de voorwaarden vaak knellend en bij formules waar er meer vrijheid is, is vaak onduidelijk wat de toegevoegde waarde precies is. Wij hebben een duidelijke menukaart, waarin iedereen zijn eigen keuzes kan maken en binnen een maand weer kan opzeggen. De bewijslast voor de toegevoegde waarde ligt dus bij ons.”

Pon-collega`s
Wintjes en Kuiper kennen elkaar uit hun tijd bij Pon, waar de een algemeen directeur was van Volkswagen en de ander verantwoordelijk was voor de aftersales. Het tweetal richt zich met WESP zowel op de 1.800 universele autobedrijven die zich nog niet bij een formule hebben aangesloten als op dealerbedrijven van kleinere merken zonder eigen universele aftersalesplannen. “Het verbeteren van het werkplaatsrendement kan maar op twee manieren: meer werkplaatsklanten binnenhalen of meer omzet per klant realiseren”, zegt Wintjes. “Steeds meer universele bedrijven begrijpen dat goede en toegankelijke managementinformatie daarvoor onontbeerlijk is. De database van WESP wordt behalve met informatie uit de bij het concept aangesloten bedrijven (nu dus 4) gevoed met algemeen beschikbare informatie over bijvoorbeeld onderdelenverkoop en branchecijfers.

Partnerschap AD
Ondanks de eigen franchiseformules ondersteunt AD Benelux het initiatief. “Bas Wintjes is al geruime tijd klant bij twee van onze AD-grossiers. Vanuit dat contact heeft hij dit concept opgezet”, aldus algemeen directeur Henk Kromhout van AD Benelux. “Het is niet zo dat wij alle universele autobedrijven onder ons eigen label willen bedienen. Er is ruimte voor verschillende concepten en wij denken dat dit een vrij uniek en onderscheidend concept is. Het biedt universele autobedrijven een laagdrempelige toegang tot goede en hapklare managementinformatie. Dat levert voor alle betrokken partijen voldoende toegevoegde waarde, dus dan is een plus een twee.”

Wintjes wil geen voorspellingen doen over de groei van zijn formule. “Het gaat me meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. Natuurlijk moeten we een bepaalde omvang krijgen om er geld mee te kunnen verdienen, maar ik sluit in deze beginfase liever weinig bedrijven aan waar goed geld verdiend wordt met het concept, dan veel bedrijven die er weinig toegevoegde waarde uit halen. De drempel om toe te treden kan in elk geval niet te hoog zijn.”