Branche over CBS-daling van 28% voor onderdelenhandel: ‘kan niet kloppen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De branche herkent zich niet in de aftersalescijfers van het CBS. (Foto: Shutterstock)

Leveranciers van auto-onderdelen hebben de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 28 procent zien dalen ten opzichte van het jaar daarvoor, zo meldde het CBS vorige week. Alliance Automotive Group Benelux -ceo Cor Baltus reageerde afgelopen vrijdag verbaasd op dit cijfer in de Nationale Autoshow van BNR.

Baltus kan zich een omzetdaling in die orde van grootte echter niet voorstellen. “Ik vraag me af hoe het CBS het zo mis kan hebben”, reageerde Baltus in het radioprogramma. Hij verwacht dat de branche dit jaar stabiel blijft en dat zijn bedrijf zelfs kan groeien. Volgens Baltus gaat het helemaal niet zo slecht. In de eerste maanden was er volgens hem wel een dip te zien, maar zeker sinds medio april is de markt weer opgeleefd. Volgens Baltus kan een mogelijke verklaring zijn dat het CBS met ‘handel in auto-onderdelen’ ook doelt op onderdelen voor nieuwe auto’s. “Wij maken gebruik van Wesp, een leverancier die werkplaatsfacturen analyseert van aangesloten bedrijven. Die cijfers zijn representatief. Wat we wel zien, is dat de onafhankelijke markt een stijging laat zien van 1 procent, waar dealers een daling noteren van ongeveer 1 procent, mede omdat zij relatief veel zakelijke auto’s onderhouden. Maar hoe je dan op min 28 procent komt? Ik heb geen idee”, zo zei hij bij BNR. 

‘Kan niet waar zijn’

Ook volgens Bas Wintjes, directeur van Wesp, kan het cijfer van het CBS niet kloppen. “Een daling van 28 procent ten opzichte van vorig jaar kan absoluut niet waar zijn”, aldus Wintjes. “Zeker, er is een dip geweest in maart, maar vanaf april is de omzet weer aangetrokken. Ik weet niet hoe het CBS meet, maar dit kan geen betrekking hebben op de onderdelen in de markt voor reparatie voor onderhoud.” Zo blijkt uit de Wesp-cijfers over het eerste halfjaar van 2020 dat de aftersalesomzet met 1,6 procent is gestegen.

Het CBS laat desgevraagd aan Automotive weten dat de organisatie in zijn berekeningen in de categorie auto-onderdelen geen onderscheid maakt tussen onderdelen bestemd voor de aftermarket en onderdelen bestemd voor autofabrikanten. Vermoedelijk is dat de verklaring, aldus het CBS. De organisatie stelt dat de handel in onderdelen het tweede kwartaal is gedaald vanwege de sluiting van autofabrikanten in het binnen- en buitenland.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Branche over CBS-daling van 28% voor onderdelenhandel: ‘kan niet kloppen’ | Automotive Online

Branche over CBS-daling van 28% voor onderdelenhandel: ‘kan niet kloppen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De branche herkent zich niet in de aftersalescijfers van het CBS. (Foto: Shutterstock)

Leveranciers van auto-onderdelen hebben de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 28 procent zien dalen ten opzichte van het jaar daarvoor, zo meldde het CBS vorige week. Alliance Automotive Group Benelux -ceo Cor Baltus reageerde afgelopen vrijdag verbaasd op dit cijfer in de Nationale Autoshow van BNR.

Baltus kan zich een omzetdaling in die orde van grootte echter niet voorstellen. “Ik vraag me af hoe het CBS het zo mis kan hebben”, reageerde Baltus in het radioprogramma. Hij verwacht dat de branche dit jaar stabiel blijft en dat zijn bedrijf zelfs kan groeien. Volgens Baltus gaat het helemaal niet zo slecht. In de eerste maanden was er volgens hem wel een dip te zien, maar zeker sinds medio april is de markt weer opgeleefd. Volgens Baltus kan een mogelijke verklaring zijn dat het CBS met ‘handel in auto-onderdelen’ ook doelt op onderdelen voor nieuwe auto’s. “Wij maken gebruik van Wesp, een leverancier die werkplaatsfacturen analyseert van aangesloten bedrijven. Die cijfers zijn representatief. Wat we wel zien, is dat de onafhankelijke markt een stijging laat zien van 1 procent, waar dealers een daling noteren van ongeveer 1 procent, mede omdat zij relatief veel zakelijke auto’s onderhouden. Maar hoe je dan op min 28 procent komt? Ik heb geen idee”, zo zei hij bij BNR. 

‘Kan niet waar zijn’

Ook volgens Bas Wintjes, directeur van Wesp, kan het cijfer van het CBS niet kloppen. “Een daling van 28 procent ten opzichte van vorig jaar kan absoluut niet waar zijn”, aldus Wintjes. “Zeker, er is een dip geweest in maart, maar vanaf april is de omzet weer aangetrokken. Ik weet niet hoe het CBS meet, maar dit kan geen betrekking hebben op de onderdelen in de markt voor reparatie voor onderhoud.” Zo blijkt uit de Wesp-cijfers over het eerste halfjaar van 2020 dat de aftersalesomzet met 1,6 procent is gestegen.

Het CBS laat desgevraagd aan Automotive weten dat de organisatie in zijn berekeningen in de categorie auto-onderdelen geen onderscheid maakt tussen onderdelen bestemd voor de aftermarket en onderdelen bestemd voor autofabrikanten. Vermoedelijk is dat de verklaring, aldus het CBS. De organisatie stelt dat de handel in onderdelen het tweede kwartaal is gedaald vanwege de sluiting van autofabrikanten in het binnen- en buitenland.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.