‘Stellantis-ceo Tavares zet leveranciers onder druk om prijzen te verlagen’

Stellantis • Tavares benadrukt dat het wellicht goedkoper is om onderdelen in eigen huis te fabriceren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Stellantis overweegt om een aantal leveranciers te dumpen en de betreffende onderdelen in eigen huis te maken. “Zo kunnen we de kosten van EV’s verlagen om gelijke tred te houden met de Chinese rivalen”, vertelde Stellantis-ceo Carlos Tavares tijdens een persconferentie in Italië. Dat schrijft Auto News Europe (ANE).

Tavares vertelde dat het insourcen, het zelf maken van onderdelen, kostenvoordelen kan opleveren. Ook zou de ontwikkelingssnelheid kunnen worden verhoogd.

Volgens ANE zet Tavares hiermee leveranciers onder druk om meer kostenbesparingen door te voeren. Het probleem waar de grote fabrikanten mee zitten, is dat er enorm is geïnvesteerd in elektrificatie, maar dat nu de verkoop van EV’s in de EU terugloopt. Tegelijkertijd breiden Chinese merken in de regio uit met goedkopere modellen.

Tot de leveranciers van Stellantis behoren onder meer Valeo, Continental, Magna International, Forvia en Aptiv. Maar het zou ook gaan om energieleveranciers. “De energieprijzen in Italië zijn bijvoorbeeld totaal niet concurrerend”, zei Tavares.” Hij zegt dat Stellantis voor de fabriek in het Italiaanse Melfi zelf de energie wil gaan produceren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Stellantis-ceo Tavares zet leveranciers onder druk om prijzen te verlagen’ | Automotive Online

‘Stellantis-ceo Tavares zet leveranciers onder druk om prijzen te verlagen’

Stellantis • Tavares benadrukt dat het wellicht goedkoper is om onderdelen in eigen huis te fabriceren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Stellantis overweegt om een aantal leveranciers te dumpen en de betreffende onderdelen in eigen huis te maken. “Zo kunnen we de kosten van EV’s verlagen om gelijke tred te houden met de Chinese rivalen”, vertelde Stellantis-ceo Carlos Tavares tijdens een persconferentie in Italië. Dat schrijft Auto News Europe (ANE).

Tavares vertelde dat het insourcen, het zelf maken van onderdelen, kostenvoordelen kan opleveren. Ook zou de ontwikkelingssnelheid kunnen worden verhoogd.

Volgens ANE zet Tavares hiermee leveranciers onder druk om meer kostenbesparingen door te voeren. Het probleem waar de grote fabrikanten mee zitten, is dat er enorm is geïnvesteerd in elektrificatie, maar dat nu de verkoop van EV’s in de EU terugloopt. Tegelijkertijd breiden Chinese merken in de regio uit met goedkopere modellen.

Tot de leveranciers van Stellantis behoren onder meer Valeo, Continental, Magna International, Forvia en Aptiv. Maar het zou ook gaan om energieleveranciers. “De energieprijzen in Italië zijn bijvoorbeeld totaal niet concurrerend”, zei Tavares.” Hij zegt dat Stellantis voor de fabriek in het Italiaanse Melfi zelf de energie wil gaan produceren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.