Mijlpaal van half miljoen elektrische auto’s in Nederland gepasseerd, maar: ‘stimulatie blijft nodig’

Wagenpark • Volgens Han ten Broeke is het jammer dat ‘de formerende partijen ervoor lijken te kiezen om de EV-aanschafsubsidie op gebruikte auto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
De eerste Car Cost Index onderzocht 11 EV's, dit jaar werd er gekeken naar 33 EV's.
(Foto: Shutterstock)

Het aantal volledige elektrische personenauto’s (EV’s) in Nederland is deze maand de grens van 500 duizend gepasseerd. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Volgens de huidige prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving zal het EV-wagenpark de komende jaren nog verdrievoudigen, tot zo’n 1,5 miljoen volledig elektrische personenauto’s in 2030.

Van Tesla (89.461) rijden er de meeste elektrische auto’s rond in Nederland, gevolgd door Volkswagen (54.274) en Kia (38.088), zo blijkt uit RDC-cijfers tot en met de maand april 2024.

Branchevereniging Bovag stelt dat daarnaast de gebruikte markt van elektrische auto’s ook snel groeit. Het afgelopen jaar werden er ruim 21 procent meer gebruikte EV’s verkocht, 60.628 in totaal. Volgens Han ten Broeke, algemeen voorzitter van Bovag, is het in dat opzicht jammer dat ‘de formerende partijen ervoor lijken te kiezen om de EV-aanschafsubsidie op gebruikte auto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen’.

Hoofdlijnenakkoord

Ten Broeke waarschuwt: “Als we de overstap naar elektrisch nu niet blijven stimuleren zal de overheid op een later moment extra en verregaande maatregelen moeten nemen om de afgesproken klimaatdoelen alsnog te halen. En die maatregelen hebben de nodige ongewenste impact op de automobilist en de markt, waarbij je kunt denken aan hogere belastingtarieven en verdere snelheidsbeperkingen. Dat kunnen we nu nog voorkomen.”

Ten Broeke ziet ook goed nieuws in het hoofdlijnenakkoord waarin staat dat ‘de aanschaf van EV’s ondersteund blijft worden’. “Het is bemoedigend om te zien dat de coalitie de noodzaak van steun erkent, maar we zijn benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan en denken graag mee.”

Daarnaast is Ten Broeke ook positief over het feit dat de voorgenomen gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de MRB gehandhaafd blijft, zodat een boete op kiezen voor EV vermeden wordt. Wel hoopt Ten Broeke dat de gewichtscorrectie wordt uitgebreid naar bestelauto’s en PHEV’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Mijlpaal van half miljoen elektrische auto’s in Nederland gepasseerd, maar: ‘stimulatie blijft nodig’ | Automotive Online

Mijlpaal van half miljoen elektrische auto’s in Nederland gepasseerd, maar: ‘stimulatie blijft nodig’

Wagenpark • Volgens Han ten Broeke is het jammer dat ‘de formerende partijen ervoor lijken te kiezen om de EV-aanschafsubsidie op gebruikte auto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
De eerste Car Cost Index onderzocht 11 EV's, dit jaar werd er gekeken naar 33 EV's.
(Foto: Shutterstock)

Het aantal volledige elektrische personenauto’s (EV’s) in Nederland is deze maand de grens van 500 duizend gepasseerd. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Volgens de huidige prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving zal het EV-wagenpark de komende jaren nog verdrievoudigen, tot zo’n 1,5 miljoen volledig elektrische personenauto’s in 2030.

Van Tesla (89.461) rijden er de meeste elektrische auto’s rond in Nederland, gevolgd door Volkswagen (54.274) en Kia (38.088), zo blijkt uit RDC-cijfers tot en met de maand april 2024.

Branchevereniging Bovag stelt dat daarnaast de gebruikte markt van elektrische auto’s ook snel groeit. Het afgelopen jaar werden er ruim 21 procent meer gebruikte EV’s verkocht, 60.628 in totaal. Volgens Han ten Broeke, algemeen voorzitter van Bovag, is het in dat opzicht jammer dat ‘de formerende partijen ervoor lijken te kiezen om de EV-aanschafsubsidie op gebruikte auto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen’.

Hoofdlijnenakkoord

Ten Broeke waarschuwt: “Als we de overstap naar elektrisch nu niet blijven stimuleren zal de overheid op een later moment extra en verregaande maatregelen moeten nemen om de afgesproken klimaatdoelen alsnog te halen. En die maatregelen hebben de nodige ongewenste impact op de automobilist en de markt, waarbij je kunt denken aan hogere belastingtarieven en verdere snelheidsbeperkingen. Dat kunnen we nu nog voorkomen.”

Ten Broeke ziet ook goed nieuws in het hoofdlijnenakkoord waarin staat dat ‘de aanschaf van EV’s ondersteund blijft worden’. “Het is bemoedigend om te zien dat de coalitie de noodzaak van steun erkent, maar we zijn benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan en denken graag mee.”

Daarnaast is Ten Broeke ook positief over het feit dat de voorgenomen gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de MRB gehandhaafd blijft, zodat een boete op kiezen voor EV vermeden wordt. Wel hoopt Ten Broeke dat de gewichtscorrectie wordt uitgebreid naar bestelauto’s en PHEV’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.