Achtergrond | Na vijf jaar valt de MaaS-droom in duigen

MaaS • Mobility as a Service (MaaS) zou het mobiliteitssysteem opschudden, zo was de teneur vijf jaar geleden. Een lustrum later lijkt die droom vervlogen, al ligt er wel een vruchtbare voedingsbodem voor een scala aan producten en diensten, die op zichzelf bestaansrecht hebben.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Promedia).

Iedere reis opnieuw kiezen voor de snelste, goedkoopste, duurzaamste en meest praktische reiswijze, waarbij het hele scala aan (deel)mobiliteiten kan worden ingezet. Dat was in het kort de ultieme droom die Mobility as a Service (MaaS) in zich verenigde. Het concept werd zo’n vijf jaar geleden gezien als oplossing voor veel mobiliteitsproblemen. Door frictieloze toegang tot alle denkbare (deel)modaliteiten zou de rol van de leaseauto kunnen worden teruggedraaid en zouden de mobiliteitskosten worden gereduceerd.

Maar de praktijk blijkt weerbarstig, zo blijkt een lustrum verder. De MaaS-vlag wappert anno 2024 niet meer zo fier. Veel deelbedrijven hebben het zwaar en er is nog geen vergaande integratie van alle modaliteiten in een reisplanner (al wordt die door enkele partijen wel aangeboden, er wordt mede door de abonnementskosten weinig gebruik van gemaakt). Bedrijven knopen zelf hun modaliteiten aan elkaar en de MaaS-platforms kunnen minder goed gebruikmaken van de ticketkortingen van de ov-bedrijven. En fiscaal is alles aan elkaar knopen behoorlijk complex.

Uit de meest recente versie van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO), uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS Insight onder zo’n 3.500 zakelijke reizigers, rolde de conclusie dat MaaS een ‘beperkte rol’ speelt. Het is een nicheproduct, zo stelt het rapport. ‘De interesse is beperkt. Zo’n 3 procent van de bijna 500 bedrijven in de steekproef biedt MaaS als reisoptie aan, 14 procent is enthousiast.’ VMS Insight concludeert tenslotte dat ‘afnemende interesse’ een ‘rem zet op verdere toename.’

Op Fleet & Mobility is de hele analyse te lezen met onder andere reacties van Pon, Louwman en Autobinck, de drie grote automotive-partijen die een paar jaar geleden zich vol op de mobiliteitsmarkt hebben gestort.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Achtergrond | Na vijf jaar valt de MaaS-droom in duigen | Automotive Online

Achtergrond | Na vijf jaar valt de MaaS-droom in duigen

MaaS • Mobility as a Service (MaaS) zou het mobiliteitssysteem opschudden, zo was de teneur vijf jaar geleden. Een lustrum later lijkt die droom vervlogen, al ligt er wel een vruchtbare voedingsbodem voor een scala aan producten en diensten, die op zichzelf bestaansrecht hebben.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Promedia).

Iedere reis opnieuw kiezen voor de snelste, goedkoopste, duurzaamste en meest praktische reiswijze, waarbij het hele scala aan (deel)mobiliteiten kan worden ingezet. Dat was in het kort de ultieme droom die Mobility as a Service (MaaS) in zich verenigde. Het concept werd zo’n vijf jaar geleden gezien als oplossing voor veel mobiliteitsproblemen. Door frictieloze toegang tot alle denkbare (deel)modaliteiten zou de rol van de leaseauto kunnen worden teruggedraaid en zouden de mobiliteitskosten worden gereduceerd.

Maar de praktijk blijkt weerbarstig, zo blijkt een lustrum verder. De MaaS-vlag wappert anno 2024 niet meer zo fier. Veel deelbedrijven hebben het zwaar en er is nog geen vergaande integratie van alle modaliteiten in een reisplanner (al wordt die door enkele partijen wel aangeboden, er wordt mede door de abonnementskosten weinig gebruik van gemaakt). Bedrijven knopen zelf hun modaliteiten aan elkaar en de MaaS-platforms kunnen minder goed gebruikmaken van de ticketkortingen van de ov-bedrijven. En fiscaal is alles aan elkaar knopen behoorlijk complex.

Uit de meest recente versie van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO), uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS Insight onder zo’n 3.500 zakelijke reizigers, rolde de conclusie dat MaaS een ‘beperkte rol’ speelt. Het is een nicheproduct, zo stelt het rapport. ‘De interesse is beperkt. Zo’n 3 procent van de bijna 500 bedrijven in de steekproef biedt MaaS als reisoptie aan, 14 procent is enthousiast.’ VMS Insight concludeert tenslotte dat ‘afnemende interesse’ een ‘rem zet op verdere toename.’

Op Fleet & Mobility is de hele analyse te lezen met onder andere reacties van Pon, Louwman en Autobinck, de drie grote automotive-partijen die een paar jaar geleden zich vol op de mobiliteitsmarkt hebben gestort.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.