Hof ziet geen reden voor extra onderzoek naar failliet Lightyear

Lightyear • Het bedrijf focust inmiddels op de ontwikkeling van zonnefolies.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Lightyear)

Rechters besluiten geen aanleiding te zien voor een aanvullend onderzoek naar de gang van zaken bij auto-ontwikkelaar Lightyear in de periode voorafgaand aan het faillissement van de start-up. Dat meldt het ANP.

De ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam beschouwt zo’n diepgaand onderzoek als overbodig gezien de lopende onderzoeken naar Lightyear.

Curator Maarten van Ingen van Friends of Lightyear Holding, een financieringsbedrijf voor de start-up, had eerder verzocht om dit onderzoek, omdat hij vermoedde dat Lightyear een te rooskleurig beeld van het bedrijf had geschetst. Hij had tevens vragen over het faillissement van een ander onderdeel van Lightyear, namelijk Atlas Technologies, dat vorig jaar failliet ging, wat feitelijk het einde van het gehele bedrijf betekende. Daarnaast wilde Van Ingen onderzoeken of Lightyear te lang leningen bleef aantrekken bij investeerders, die in totaal zo’n 175 miljoen euro financiering hadden verstrekt.

De ondernemingskamer in Amsterdam benadrukt dat de curator van Atlas Technologies en een andere failliete dochteronderneming al onderzoek uitvoeren naar de oorzaak van het bankroet. Dezelfde curator heeft accountantskantoor BDO Investigations de opdracht gegeven voor een forensisch onderzoek naar de financiële administratie bij onderdelen van Lightyear. Het verzoek om nog een aanvullend onderzoek wordt daarom als voorbarig beschouwd.

Zonnefolie

Inmiddels heeft Lightyear de droom om een zonneauto te bouwen definitief in de ijskast geplaatst. Daarnaast vertrok oprichter Lex Hoefsloot uit het bestuur van het bedrijf. Lightyear verlegt de focus naar de ontwikkeling van zonnefolies, die door andere fabrikanten op EV’s gebruikt kunnen worden. Inmiddels is daarvoor een Zuid-Koreaanse investeerder gevonden.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een analyse op Automotive Online. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Hof ziet geen reden voor extra onderzoek naar failliet Lightyear | Automotive Online

Hof ziet geen reden voor extra onderzoek naar failliet Lightyear

Lightyear • Het bedrijf focust inmiddels op de ontwikkeling van zonnefolies.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Lightyear)

Rechters besluiten geen aanleiding te zien voor een aanvullend onderzoek naar de gang van zaken bij auto-ontwikkelaar Lightyear in de periode voorafgaand aan het faillissement van de start-up. Dat meldt het ANP.

De ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam beschouwt zo’n diepgaand onderzoek als overbodig gezien de lopende onderzoeken naar Lightyear.

Curator Maarten van Ingen van Friends of Lightyear Holding, een financieringsbedrijf voor de start-up, had eerder verzocht om dit onderzoek, omdat hij vermoedde dat Lightyear een te rooskleurig beeld van het bedrijf had geschetst. Hij had tevens vragen over het faillissement van een ander onderdeel van Lightyear, namelijk Atlas Technologies, dat vorig jaar failliet ging, wat feitelijk het einde van het gehele bedrijf betekende. Daarnaast wilde Van Ingen onderzoeken of Lightyear te lang leningen bleef aantrekken bij investeerders, die in totaal zo’n 175 miljoen euro financiering hadden verstrekt.

De ondernemingskamer in Amsterdam benadrukt dat de curator van Atlas Technologies en een andere failliete dochteronderneming al onderzoek uitvoeren naar de oorzaak van het bankroet. Dezelfde curator heeft accountantskantoor BDO Investigations de opdracht gegeven voor een forensisch onderzoek naar de financiële administratie bij onderdelen van Lightyear. Het verzoek om nog een aanvullend onderzoek wordt daarom als voorbarig beschouwd.

Zonnefolie

Inmiddels heeft Lightyear de droom om een zonneauto te bouwen definitief in de ijskast geplaatst. Daarnaast vertrok oprichter Lex Hoefsloot uit het bestuur van het bedrijf. Lightyear verlegt de focus naar de ontwikkeling van zonnefolies, die door andere fabrikanten op EV’s gebruikt kunnen worden. Inmiddels is daarvoor een Zuid-Koreaanse investeerder gevonden.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een analyse op Automotive Online. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.