‘Meer aandacht voor software bij verdere invoering agentuurmodel Stellantis’

Stellantis • Vanaf komend jaar stapt ongeveer elke drie maanden een Europees land over naar het agentuurmodel.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

Eerder deze week werd bekend dat Stellantis de invoering van het agentuurmodel voor zijn dealers in de EU-landen anders gaat aanpakken. Nu blijkt dat er vooral meer aandacht komt voor het afstemmen van de software. Dat zegt Uwe Hochgeschurtz, chief operating officer van Stellantis Europa in een interview met Automotive News Europe.

Volgens de oorspronkelijke planning van Stellantis om het agentuurmodel in te voeren zouden vanaf 2024 Europabreed de premiummerken overgaan naar het agentuurmodel. In 2027 zouden de volumemerken volgen. Dit is vervangen door een plan waarbij vanaf komend jaar ongeveer elke drie maanden één Europees land voor alle Stellantis-merken overgaat naar het agentuurmodel.

Problemen met software

De pilot vond dit jaar plaats in Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk. De invoering verliep niet erg soepel. Vooral de afstemming van software leverde problemen op, bleek ook uit gesprekken met dealers die AM voerde. Het gaat dan om de integratie van het eigen configuratie- en bestelsysteem van Stellantis, met individuele dealermanagementsystemen. Om die problemen in de toekomst te voorkomen, is Stellantis van plan om tijdig tests uit te voeren bij geselecteerde dealers in elk land. Die tests zullen volgens Hochgeschurtz naar verwachting zes tot tien weken duren. Pas wanneer de nieuwe interface naadloos werkt, zal deze worden geïmplementeerd in het bredere netwerk van dealers in het land. Los van de technische problemen leidt de invoering van een agentuurmodel tot nu toe in alle gevallen tot lagere verkoopcijfers.

Stellantis maakt niet bekend in welke volgorde de Europese landen overstappen, maar wel dat de uitrol in 2026 in tien grote markten moet hebben plaatsgevonden. Daarmee zou verreweg het grootste deel van de Europese dealers zijn overgestapt naar het nieuwe agentuurmodel.

Meerdere fabrikanten willen het agentuurmodel invoeren, waarbij zij rechtsreeks verkopen aan de consument en de dealer meer een dienstverlener wordt. De invoering is lastig. Zo heeft BMW de invoering van het agentuurmodel voor de Mini-dealers recent weer uitgesteld.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Meer aandacht voor software bij verdere invoering agentuurmodel Stellantis’ | Automotive Online

‘Meer aandacht voor software bij verdere invoering agentuurmodel Stellantis’

Stellantis • Vanaf komend jaar stapt ongeveer elke drie maanden een Europees land over naar het agentuurmodel.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

Eerder deze week werd bekend dat Stellantis de invoering van het agentuurmodel voor zijn dealers in de EU-landen anders gaat aanpakken. Nu blijkt dat er vooral meer aandacht komt voor het afstemmen van de software. Dat zegt Uwe Hochgeschurtz, chief operating officer van Stellantis Europa in een interview met Automotive News Europe.

Volgens de oorspronkelijke planning van Stellantis om het agentuurmodel in te voeren zouden vanaf 2024 Europabreed de premiummerken overgaan naar het agentuurmodel. In 2027 zouden de volumemerken volgen. Dit is vervangen door een plan waarbij vanaf komend jaar ongeveer elke drie maanden één Europees land voor alle Stellantis-merken overgaat naar het agentuurmodel.

Problemen met software

De pilot vond dit jaar plaats in Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk. De invoering verliep niet erg soepel. Vooral de afstemming van software leverde problemen op, bleek ook uit gesprekken met dealers die AM voerde. Het gaat dan om de integratie van het eigen configuratie- en bestelsysteem van Stellantis, met individuele dealermanagementsystemen. Om die problemen in de toekomst te voorkomen, is Stellantis van plan om tijdig tests uit te voeren bij geselecteerde dealers in elk land. Die tests zullen volgens Hochgeschurtz naar verwachting zes tot tien weken duren. Pas wanneer de nieuwe interface naadloos werkt, zal deze worden geïmplementeerd in het bredere netwerk van dealers in het land. Los van de technische problemen leidt de invoering van een agentuurmodel tot nu toe in alle gevallen tot lagere verkoopcijfers.

Stellantis maakt niet bekend in welke volgorde de Europese landen overstappen, maar wel dat de uitrol in 2026 in tien grote markten moet hebben plaatsgevonden. Daarmee zou verreweg het grootste deel van de Europese dealers zijn overgestapt naar het nieuwe agentuurmodel.

Meerdere fabrikanten willen het agentuurmodel invoeren, waarbij zij rechtsreeks verkopen aan de consument en de dealer meer een dienstverlener wordt. De invoering is lastig. Zo heeft BMW de invoering van het agentuurmodel voor de Mini-dealers recent weer uitgesteld.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.