Toyota kondigt massaproductie solid-state batterijen aan

Toyota • De nieuwe generatie batterijen hebben een rijbereik van duizend kilometer.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: Shutterstock

Toyota Motor Corporation en Idemitsu Kosan Co hebben een overeenkomst gesloten voor de massaproductie van volledig vaste batterijen van elektrische voertuigen. Dat maakt Toyota bekend in een persbericht.

De nieuwe generatie batterijen verwacht Toyota in 2027 of 2028 op de markt te brengen. De samenwerking met Idemitsu omvat de ontwikkeling van de massaproductietechnologie voor vaste elektrolyten en het opzetten van een toeleveringsketen. Idemitsu werkt sinds 2001 aan onderzoek en ontwikkeling van elementaire technologieën voor volledig vaste batterijen.

Duizend kilometer

Eerder kondigde Toyota op een aandeelhoudersvergadering aan dat zij wereldleider wilde worden op het gebied van batterijen. Volgens Hiroki Nakajima, vice-president van Toyota, vergroot de nieuwe solid-state batterij het rijbereik tot duizend kilometer per laadbeurt. Solid-state is een technologie die zorgt voor een hogere energiedichtheid. De batterijen bevatten geen vloeibare componenten, waardoor ze naar verluidt veiliger zijn, een grotere opslagcapaciteit hebben en lichter van gewicht zijn.

De nieuwe batterijen moeten bijdagen aan het doel van Toyota om jaarlijks 3,5 miljoen elektrische voertuigen te verkopen in 2030. Afgelopen jaar bouwde Toyota een recordaantal auto’s. In het eind maart afgelopen gebroken boekjaar werden door het Toyota-concern in totaal ruim 10,7 miljoen voertuigen gebouwd. Toyota is ’s werelds grootste autobedrijf gemeten naar verkoopcijfers.

Lees hier een analyse van de EV-strategie van Toyota. Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Toyota kondigt massaproductie solid-state batterijen aan | Automotive Online

Toyota kondigt massaproductie solid-state batterijen aan

Toyota • De nieuwe generatie batterijen hebben een rijbereik van duizend kilometer.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: Shutterstock

Toyota Motor Corporation en Idemitsu Kosan Co hebben een overeenkomst gesloten voor de massaproductie van volledig vaste batterijen van elektrische voertuigen. Dat maakt Toyota bekend in een persbericht.

De nieuwe generatie batterijen verwacht Toyota in 2027 of 2028 op de markt te brengen. De samenwerking met Idemitsu omvat de ontwikkeling van de massaproductietechnologie voor vaste elektrolyten en het opzetten van een toeleveringsketen. Idemitsu werkt sinds 2001 aan onderzoek en ontwikkeling van elementaire technologieën voor volledig vaste batterijen.

Duizend kilometer

Eerder kondigde Toyota op een aandeelhoudersvergadering aan dat zij wereldleider wilde worden op het gebied van batterijen. Volgens Hiroki Nakajima, vice-president van Toyota, vergroot de nieuwe solid-state batterij het rijbereik tot duizend kilometer per laadbeurt. Solid-state is een technologie die zorgt voor een hogere energiedichtheid. De batterijen bevatten geen vloeibare componenten, waardoor ze naar verluidt veiliger zijn, een grotere opslagcapaciteit hebben en lichter van gewicht zijn.

De nieuwe batterijen moeten bijdagen aan het doel van Toyota om jaarlijks 3,5 miljoen elektrische voertuigen te verkopen in 2030. Afgelopen jaar bouwde Toyota een recordaantal auto’s. In het eind maart afgelopen gebroken boekjaar werden door het Toyota-concern in totaal ruim 10,7 miljoen voertuigen gebouwd. Toyota is ’s werelds grootste autobedrijf gemeten naar verkoopcijfers.

Lees hier een analyse van de EV-strategie van Toyota. Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.