Volkswagen stapt met afgedankte accu’s energiemarkt op

Volkswagen • Het gaat om een proefproject van Volkswagens laadoplossingentak Elli in Kassel.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen Groep)

Volkswagen gaat in elektriciteit handelen. Het concern gebruikt afgedankte accu’s van elektrische auto’s om tijdelijk stroom in op te slaan. Die stroom verhandelt het op de EPEX Spot-markt.

Het gaat om een proefproject van Volkswagens laadoplossingentak Elli in Kassel. In eerste instantie zullen 28 batterijsystemen en 38 celmodules uit afgedankte e-Ups worden gebruikt. Wanneer de elektriciteitsprijzen laag zijn en er veel wind- en zonne-energie beschikbaar is, slaan ze tijdelijk elektriciteit op van het net. Wanneer de prijzen hoog zijn en het aanbod schaars is, gaat de stroom weer terug het net op.

Overtollige stroom

Het is niet voor het eerst dat oude accu’s worden ingezet voor het opslaan van stroom. In 2017 heeft BMW in Leipzig al een zogenaamd opslagpark in gebruik genomen met honderden BMW i3-accu’s om de energie van vier eigen windmolens tijdelijk op te slaan. En sinds eind 2021 gebruikt Audi, onderdeel van de Volkswagen-groep, al accu’s van testvoertuigen in snellaadstations. Anders aan het nieuwe project is dat het opslaan van stroom gericht is op de spotmarkthandel.

Volkswagen is al een tijdje op zoek naar manieren om de inkomsten uit al zijn activiteiten rond elektrische auto’s te verhogen. Het proefproject zou ook kunnen leiden tot nieuwe mogelijkheden voor particuliere automobilisten. In de toekomst zou het kunnen dat Volkswagen-rijders zelf ook overtollige stroom in hun eigen stekkerwagen kunnen opslaan en verhandelen. Vooralsnog leveren maar een paar fabrikanten hun EV’s met de daarvoor benodigde vehicle-to-grid-technologie.

Forse reductie energiekosten Pon
Eerder dit jaar meldde Hans van den Brug te investeren in de laadoplossing Alva Charging, een app die gebruik maakt van de onbalans in vraag en aanbod van duurzaam opgewekte energie en waardoor op momenten de gebruiker zelfs geld toe krijgt. Hiermee kunnen gebruikers hun energiekosten fors verlagen. “We hebben bij Pon een onderzoek gedaan naar het gebruik van de 200 laadpalen in Leusden. Op jaarbasis denken we tussen de ton en twee ton te kunnen besparen”, aldus Van den Brug. Ook regelt Alva dat het direct laden door de eigen zonnepanelen hernieuwbare energie-certificaten oplevert (zogenoemde HBE’s, een subsidie voor het gebruik van groene stroom), goed voor 17 ct per kwh. “We merken dat dit concept goed aanslaat, het begint tractie te krijgen.”
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Volkswagen stapt met afgedankte accu’s energiemarkt op | Automotive Online

Volkswagen stapt met afgedankte accu’s energiemarkt op

Volkswagen • Het gaat om een proefproject van Volkswagens laadoplossingentak Elli in Kassel.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen Groep)

Volkswagen gaat in elektriciteit handelen. Het concern gebruikt afgedankte accu’s van elektrische auto’s om tijdelijk stroom in op te slaan. Die stroom verhandelt het op de EPEX Spot-markt.

Het gaat om een proefproject van Volkswagens laadoplossingentak Elli in Kassel. In eerste instantie zullen 28 batterijsystemen en 38 celmodules uit afgedankte e-Ups worden gebruikt. Wanneer de elektriciteitsprijzen laag zijn en er veel wind- en zonne-energie beschikbaar is, slaan ze tijdelijk elektriciteit op van het net. Wanneer de prijzen hoog zijn en het aanbod schaars is, gaat de stroom weer terug het net op.

Overtollige stroom

Het is niet voor het eerst dat oude accu’s worden ingezet voor het opslaan van stroom. In 2017 heeft BMW in Leipzig al een zogenaamd opslagpark in gebruik genomen met honderden BMW i3-accu’s om de energie van vier eigen windmolens tijdelijk op te slaan. En sinds eind 2021 gebruikt Audi, onderdeel van de Volkswagen-groep, al accu’s van testvoertuigen in snellaadstations. Anders aan het nieuwe project is dat het opslaan van stroom gericht is op de spotmarkthandel.

Volkswagen is al een tijdje op zoek naar manieren om de inkomsten uit al zijn activiteiten rond elektrische auto’s te verhogen. Het proefproject zou ook kunnen leiden tot nieuwe mogelijkheden voor particuliere automobilisten. In de toekomst zou het kunnen dat Volkswagen-rijders zelf ook overtollige stroom in hun eigen stekkerwagen kunnen opslaan en verhandelen. Vooralsnog leveren maar een paar fabrikanten hun EV’s met de daarvoor benodigde vehicle-to-grid-technologie.

Forse reductie energiekosten Pon
Eerder dit jaar meldde Hans van den Brug te investeren in de laadoplossing Alva Charging, een app die gebruik maakt van de onbalans in vraag en aanbod van duurzaam opgewekte energie en waardoor op momenten de gebruiker zelfs geld toe krijgt. Hiermee kunnen gebruikers hun energiekosten fors verlagen. “We hebben bij Pon een onderzoek gedaan naar het gebruik van de 200 laadpalen in Leusden. Op jaarbasis denken we tussen de ton en twee ton te kunnen besparen”, aldus Van den Brug. Ook regelt Alva dat het direct laden door de eigen zonnepanelen hernieuwbare energie-certificaten oplevert (zogenoemde HBE’s, een subsidie voor het gebruik van groene stroom), goed voor 17 ct per kwh. “We merken dat dit concept goed aanslaat, het begint tractie te krijgen.”
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.