Duitse justitie eist celstraffen Audi-top in sjoemeldieselzaak

Emissiefraude • Alle drie de verdachten deden een bekentenis voor strafvermindering.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
rupert stadler - audi
Rupert Stadler. (Foto: Audi)

Voormalig Audi-topman Rupert Stadler moet een gevangenisstraf van twee jaar krijgen voor zijn rol in het sjoemeldieselschandaal bij de Duitse autofabrikant. Dat heeft de openbaar aanklager geëist tijdens een zitting in München. De aanklager stelt echter voor dat Stadler de straf niet daadwerkelijk hoeft uit te zitten. Daarnaast zou hem een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd moeten worden. Dat meldt ANP.

Een ingenieur wordt ook veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf, die hij eveneens niet hoeft uit te zitten, en een boete van 50 duizend euro. Voormalig hoofd van motorontwikkeling, Wolfgang Hatz, zou drie jaar en twee maanden de gevangenis in moeten. Deze straf zou wel uitgezeten moeten worden, aangezien alleen straffen tot twee jaar kunnen worden omgezet.

Hoofdverantwoordelijke

De aanklager benadrukte aan het begin van zijn betoog dat deze drie personen niet als de hoofdverantwoordelijken voor het sjoemeldieselschandaal worden beschouwd. Hij stelde dat het “twijfelachtig” is of er überhaupt een individuele hoofdverantwoordelijke kan worden aangewezen als “zoveel betrokkenen binnen een bedrijf de verkeerde kant op gaan”. Desondanks zijn straffen gerechtvaardigd vanwege de aanzienlijke schade en “enorme milieuverontreiniging” die door de sjoemeldiesels zijn veroorzaakt.

Het schandaal draaide om software-instellingen in dieselauto’s. Deze software herkende wanneer het emissietestproces werd doorlopen en schakelde de motor vervolgens over naar een schonere modus. Hierdoor leken de dieselvoertuigen minder schadelijke stoffen uit te stoten dan tijdens normaal gebruik.

Bekentenis

Alle drie de verdachten in het Duitse proces, dat al meer dan twee jaar duurt, hebben een bekentenis afgelegd in ruil voor strafvermindering. Hatz en de ingenieur worden beschuldigd van betrokkenheid bij het sjoemeldieselprogramma. Hierdoor werden tussen 2008 en 2015 tienduizenden auto’s verkocht in de Verenigde Staten en Duitsland, wat resulteerde in een schade van 2,2 miljard euro.

De voormalige topman, Stadler, wordt verweten dat hij de verkoop van de dieselauto’s niet snel genoeg heeft stopgezet. Hierdoor werden er tussen 2015 en eind 2017 nog eens ruim 26 duizend auto’s met sjoemeldiesels verkocht in Duitsland, wat resulteerde in een schade van 69 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Duitse justitie eist celstraffen Audi-top in sjoemeldieselzaak | Automotive Online

Duitse justitie eist celstraffen Audi-top in sjoemeldieselzaak

Emissiefraude • Alle drie de verdachten deden een bekentenis voor strafvermindering.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
rupert stadler - audi
Rupert Stadler. (Foto: Audi)

Voormalig Audi-topman Rupert Stadler moet een gevangenisstraf van twee jaar krijgen voor zijn rol in het sjoemeldieselschandaal bij de Duitse autofabrikant. Dat heeft de openbaar aanklager geëist tijdens een zitting in München. De aanklager stelt echter voor dat Stadler de straf niet daadwerkelijk hoeft uit te zitten. Daarnaast zou hem een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd moeten worden. Dat meldt ANP.

Een ingenieur wordt ook veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf, die hij eveneens niet hoeft uit te zitten, en een boete van 50 duizend euro. Voormalig hoofd van motorontwikkeling, Wolfgang Hatz, zou drie jaar en twee maanden de gevangenis in moeten. Deze straf zou wel uitgezeten moeten worden, aangezien alleen straffen tot twee jaar kunnen worden omgezet.

Hoofdverantwoordelijke

De aanklager benadrukte aan het begin van zijn betoog dat deze drie personen niet als de hoofdverantwoordelijken voor het sjoemeldieselschandaal worden beschouwd. Hij stelde dat het “twijfelachtig” is of er überhaupt een individuele hoofdverantwoordelijke kan worden aangewezen als “zoveel betrokkenen binnen een bedrijf de verkeerde kant op gaan”. Desondanks zijn straffen gerechtvaardigd vanwege de aanzienlijke schade en “enorme milieuverontreiniging” die door de sjoemeldiesels zijn veroorzaakt.

Het schandaal draaide om software-instellingen in dieselauto’s. Deze software herkende wanneer het emissietestproces werd doorlopen en schakelde de motor vervolgens over naar een schonere modus. Hierdoor leken de dieselvoertuigen minder schadelijke stoffen uit te stoten dan tijdens normaal gebruik.

Bekentenis

Alle drie de verdachten in het Duitse proces, dat al meer dan twee jaar duurt, hebben een bekentenis afgelegd in ruil voor strafvermindering. Hatz en de ingenieur worden beschuldigd van betrokkenheid bij het sjoemeldieselprogramma. Hierdoor werden tussen 2008 en 2015 tienduizenden auto’s verkocht in de Verenigde Staten en Duitsland, wat resulteerde in een schade van 2,2 miljard euro.

De voormalige topman, Stadler, wordt verweten dat hij de verkoop van de dieselauto’s niet snel genoeg heeft stopgezet. Hierdoor werden er tussen 2015 en eind 2017 nog eens ruim 26 duizend auto’s met sjoemeldiesels verkocht in Duitsland, wat resulteerde in een schade van 69 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.