Acea: Europese autoverkoop in maart bijna 30 procent hoger

Er zijn in maart in Europa 1.087.939 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is 28,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Met name het aantal registraties van vol-elektrische auto’s zat in de lift. Acea meldt een toename van 58 procent naar 151.573 nieuwe voertuigen. De BEV pakt hiermee een marktaandeel van 13,9 procent, 2,5 procent meer dan de 11,4 procent in 2022.
Nederland laat de grootste stijging zien. Volgens de Europese vereniging van autofabrikanten verdubbelden de verkopen ruimschoots en werd er een groei genoteerd van 132,6 procent. Het totale aantal geregistreerde BEV’s zou hiermee in het eerste kwartaal op 320.987 auto’s uitkomen, een toename van 43,2 procent.
Hybride
Maart was ook een goede maand voor de verkoop van hybrides, aldus Acea. De verkoop steeg met 38,1 procent naar 264.694 eenheden. Vooral in Spanje (+75.3%) en Italië (+47.8%) werden flinke groeicijfers genoteerd. Hybrides hebben hiermee een marktaandeel van 24,3 procent weten te realiseren, een groei van 1,6 procent tegenover maart 2022 (22.7%).
Plug-in hybrides laten na een verkoopdaling in januari en februari weer een bescheiden groei zien in maart van 4,3 procent. In Duitsland daalde de vraag naar plug-in hybrides echter met 38,5 procent. Volgens de Acea verliest de plug-in hybride over het algemeen marktaandeel in Europa. Dit ging van 8,8 procent in 2022 naar 7,2 procent in 2023 (-1,6%).
Benzine
Het aantal registraties van nieuwe benzineauto’s in Europa steeg aanzienlijk met 29,9 procent, waarmee de benzineauto nog altijd goed is voor een marktaandeel van 37,5 procent (+0,4%). In totaal zijn er afgelopen kwartaal bijna 1 miljoen nieuwe benzineauto’s verkocht (+18,6 procent). Ook werden er 11,8 procent meer diesels verkocht in maart, meldt Acea tot slot, maar het aandeel slinkt wel en bedraagt nu 14,5 procent (-1,1%).
Volkswagen
Wat betreft de merken gaat Volkswagen aan kop met 111.444 auto’s in maart 2023 tegenover 85.602 in dezelfde periode vorig jaar (+32%). Volkswagen heeft daarmee een Europees marktaandeel van 10,2 procent (+0,1%).