Acea: Betaalbaarheid EV’s grootste belemmering voor Europese consumenten

Acea • Aankoopstimulansen kunnen volgens Acea de overgang van Europa naar een emissievrije toekomst verder stimuleren.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Acea)

De hoge prijzen van EV’s weerhoudt Europese consumenten om hun brandstofauto in te ruilen voor een elektrische variant. Dat blijkt uit recente cijfers van de Europese vereniging van autofabrikanten (Acea).

Elektrische auto’s vertegenwoordigen 9 procent of minder van het marktaandeel in meer dan de helft van de EU-lidstaten. Deze landen zijn vooral geconcentreerd in Centraal-, Oost- en Zuid-Europa, waar het gemiddelde netto-inkomen 13 duizend euro is. De hoogste marktaandelen (30% en meer) zijn daarentegen te vinden in slechts vijf Noord- en West-Europese landen waar het netto-inkomen meer dan 32 duizend euro is.

Potentieel

‘Deze laatste cijfers herinneren eraan dat het gebrek aan stimulansen voor de consument om schonere en groenere voertuigen te kopen het enorme potentieel van de Europese markt voor elektrische auto’s belemmert. Het gebrek aan randvoorwaarden, waaronder toegang tot oplaadinfrastructuur, vergroot ook de verschillen in marktaandeel tussen de lidstaten en regio’s in de EU’, aldus Acea in een persbericht.

Aankoopstimulansen, die de betaalbaarheidsproblemen van Europese consumenten helpen verlichten, kunnen volgens Acea de overgang van Europa naar een netto nul-toekomst verder stimuleren.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.

Acea: Betaalbaarheid EV’s grootste belemmering voor Europese consumenten | Automotive Online

Acea: Betaalbaarheid EV’s grootste belemmering voor Europese consumenten

Acea • Aankoopstimulansen kunnen volgens Acea de overgang van Europa naar een emissievrije toekomst verder stimuleren.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Acea)

De hoge prijzen van EV’s weerhoudt Europese consumenten om hun brandstofauto in te ruilen voor een elektrische variant. Dat blijkt uit recente cijfers van de Europese vereniging van autofabrikanten (Acea).

Elektrische auto’s vertegenwoordigen 9 procent of minder van het marktaandeel in meer dan de helft van de EU-lidstaten. Deze landen zijn vooral geconcentreerd in Centraal-, Oost- en Zuid-Europa, waar het gemiddelde netto-inkomen 13 duizend euro is. De hoogste marktaandelen (30% en meer) zijn daarentegen te vinden in slechts vijf Noord- en West-Europese landen waar het netto-inkomen meer dan 32 duizend euro is.

Potentieel

‘Deze laatste cijfers herinneren eraan dat het gebrek aan stimulansen voor de consument om schonere en groenere voertuigen te kopen het enorme potentieel van de Europese markt voor elektrische auto’s belemmert. Het gebrek aan randvoorwaarden, waaronder toegang tot oplaadinfrastructuur, vergroot ook de verschillen in marktaandeel tussen de lidstaten en regio’s in de EU’, aldus Acea in een persbericht.

Aankoopstimulansen, die de betaalbaarheidsproblemen van Europese consumenten helpen verlichten, kunnen volgens Acea de overgang van Europa naar een netto nul-toekomst verder stimuleren.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.